SM guld till OK Tisaren - på spännande sprintstafett i Lund

OK Tisaren med kvartetten Valter Pettersson, Ellinor Tjernlund, Oskar Andrén och Josefin Tjernlund tog på söndagen klubbens första SM-guld i sprintstafett efter en tuff kamp med OK Kåre på slutsträckan. Josefin Tjernlund avgjorde kampen om guldet mot OK Kåres Vilma von Krusenstierna på slutsträckan.
. Segerjubel från guldmedaljörerna. Fr.v. Ellinor Tjernlund, Josefin Tjernlund, Oskar Andrén och Valter Pettersson. Foto: Johan Trygg.

Sprintstafetten på SM i Lund bjöd på en fartfylld och svängig tävling med mål och växling vid Lundagård i centrala Lund.

Ut på slutsträckan så gick Josefin Tjernlund för OK Tisaren och Vilma von Krusenstierna, OK Kåre tillsammans, med en marginal på 44 sekunder ner till tredje lag, IFK Göteborg.

In mot varvningen kom duon tillsammans med Tjernlund några steg före men då ville von Krusenstierna ta över kommandot.

– Där vid varvningen hade jag lite ångest. Vilma tog initiativ och ville ha ledningen. Då var det ett tufft läge, berättar Josefin Tjernlund.

Hur tänkte du på slutet när ni tog olika vägval?
– Jag hade bestämt mig för mitt vägval innan och när jag då fick lucka var det bara att öka farten och förvalta. Jag är supernöjd, säger Josefin och fortsätter:

– Sista biten var så pass svår att jag visste att jag hade farten för att troligtvis ta oss in som vinnare.

Så fick du möta dina lagkompisar på upploppet och springa tillsammans över mållinjen.

– Ja, och var glada dom var, säger Josefin med ett stort leende.

Vilma von Krusenstierna kommenterar slutsträckan så här:
– Josefin var stark och hade väldigt bra koll idag. Jag blev stressad när hon gick på ett vägval jag inte bedömde var det bästa. Skulle jag bara ha fullföljt på mitt eget vägval där, så skulle jag nog haft mer att säga till om. Hon var kyligare idag, jag var för ivrig.

– Det är fint med ett guld och ett silver i helgen, men det hade varit ännu finare med en dubbel, fortsätter Vilma och ler.

För de tre första i segerlaget var det förstås en nervös väntan under slutsträckan.

– SM-guld är jäkligt kul. Hela laget gör det bra och att få vinna ihop så här är grymt, säger Oskar Andrén som skickade ut Josefin Tjernlund på slutsträckan.

– Det är bara att instämma med Oskar. Riktigt kul att vinna som ett lag, det är nästan bättre än att vinna själv, säger förstaårssenioren Valter Pettersson som sprang första sträckan.

– Det var nervöst under slutsträckan men vi såg ”Josses” grymma vägval på GPS:n och då kändes det bra, berättar Pettersson.

Vad säger du Ellinor, om att syrran fixade det på sista sträckan?
– Det var så sjukt. Jag var inte säker på att hon skulle klara det när hon gick ut sida vid sida med Vilma, men hon såg lugn ut ändå. Det såg ut typ ”jag går på säkra vägval”. När hon sedan tog det bra vägvalet på långsträckan på slutet så kände jag att det skulle ordna sig. Coolt!

På första sträckan var det OK Ravinen som hade kommandot när Axel Granqvist hade lucka på övriga vid varvningen. In till växling var han dock infångad av IFK Umeås Erik Hannrup som bara var fyra sekunder bakom. Tisarens Valter Pettersson växlade som sexa, 28 sekunder bakom Ravinen.

På andra sträckan förde Malin Agervik Kristiansson upp IFK Göteborg i ledning 15 sekunder före Hilda Holmqvist Johansson, IKHP och 18 före Lena Eliasson Lööf, Västerviks OK. OK Tisaren med Ellinor Tjernlund låg då på sjätte med 52 sekunder upp till Göteborg.

Oskar Andrén gjorde ett starkt avancemang för Tisaren på tredje sträckan när skickade ut Josefin Tjernlund som etta, sekunden före Kåres Vilma von Krusenstierna som tog över efter brorsan Isac. IFK Göteborg med Öyvind Hjermstad var 44 sekunder efter som trea, åtta sekunder före Västervik lag 2 med Simon Jakobsson

Bakom de guld- och silverlaget förde Ida Agervik Kristiansson IFK Göteborg till bronset. Hon var minuten efter Tisaren i mål men också en minut före fyra Västervik med Eef van Dongen på slutsträckan.

2023-05-28 SM, sprintstafett, final

DH21: 1) OK Tisaren 1, 55.40, 2) OK Kåre 1, +0.18, 3) IFK Göteborg Orientering 1, +1.02, 4) Västerviks OK 2, +2.04, 5) Göteborg-Majorna OK 1, +3.15, 6) IKHP Huskvarna 1, +3.19.

Komplett resultat: