SM i fågelholk: Vinnarna har korats – här är landets bästa fågelholkar

Sedan 2008 har Naturskyddsföreningen anordnat SM i fågelholk för att bidra till att minska fåglarnas bostadsbrist och för att engagera barn och unga i naturfrågor. I år inkom 500 bidrag gjorda av elever över hela Sverige, från förskolan till och med gymnasiet. Juryn utsåg 15 finalister – och nu har allmänheten röstat fram vinnarna som vi hittar i Huskvarna, Falköping, Linköping och Falun.

Klass 8F på Västra skolan i Falun med bidraget ”Bastuholken”.

De 15 finalisterna har tävlat i tre olika kategorier: förskoleklass – årskurs 3, årskurs 4–6 och årskurs 7-gymnasiet. Här har allmänheten haft det avgörande ordet. I en öppen omröstning som har pågått mellan den 23 mars och 3 april har det varit fritt fram för den som vill att rösta på sin favoritholk.

- Jag vill rikta ett stort grattis till de välförtjänta vinnarna. Det är fantastiskt kreativa fågelholkar som har vunnit. Övriga finalister ska också ha en stor eloge, för jättefina bidrag! Tack vare dem har vi återigen kunnat rikta ljuset mot fåglarnas situation och den biologiska mångfalden, säger Karin Lexén, generalsekreterare på Naturskyddsföreningen.

Utöver allmänhetens favoriter, har årets jury även delat ut ett specialpris till de som har gjort en särskilt viktig insats för fåglarna.

- Även om väldigt många fåglar gynnas av fågelholkar, är vissa i större behov av dem än andra. Svartvit flugsnappare, stare och tornseglare är alla rödlistade arter som behöver hjälp, för att lyfta några exempel. Det moderna skogsbruket har gjort att många fågelarters naturliga bomiljöer inte finns kvar. Därför är det positivt att så mycket som 80–90 procent av alla fågelholkar blir bebodda, vilket säger något om hur viktig insats det här är för vår biologiska mångfald, säger Karin Lexén.

Och vinnarna är…

Förskoleklass–årskurs 3: Klass 2C på Mössebergsskolan i Falköping för bidraget ”Skogens holk”. De fick 49 procent av rösterna i sin kategori.

Årskurs 4–6: Klass 5B på Kvinnebyskolan i Linköping för bidraget ”Bee like a bird”. De fick 44 procent av rösterna i sin kategori.

Årskurs 7–gymnasiet: Klass 8F på Västra skolan i Falun för bidraget ”Bastuholken”. De fick 53 procent av rösterna i sin kategori.

Årets specialpris: Särskolan på Sanda utbildningscentrum i Huskvarna för bidraget ”Trafikljuset”. Holken, som har en inbyggd kamera, kommer att sättas upp i ett träd på skolgården. Där ska eleverna följa en häckande fågels årscykel från ägg till flygfärdiga ungar. Eleverna har också byggt och satt upp holkar för fladdermöss och vilda bin på skolans innergård. Som om inte det vore nog har särskolan även en egen skog utanför Jönköping där de gynnar den biologiska mångfalden genom att sätta upp olika holkar och bon.

Juryns motivering för specialpriset lyder:

Hur bor fåglarna? Med denna enkla fråga har elever vid Sanda utbildningscentrum tagit sig an de större samhällsfrågorna om hur vi människor förhåller sig till djur och natur. Med kreativitet, nyfikenhet och lekfullhet har de tillsammans gjort stora insatser för både fåglar, fladdermöss och vilda bin. Det vinnande bidraget ”Trafikljuset” får stå som symbol för alla de insatser som elever och lärare vid Sanda utbildningscentrum har gjort för naturen. Juryn är djupt imponerad och vill uttrycka sin beundran för dessa insatser. Sanda står upp för naturen – tillsammans. GRATTIS.

Samtliga vinnare kommer få diplom och priser skickade till sig. De finalister som inte vann delar på andraplaceringen.

Årets jury

Johanna Sandahl, ordförande Naturskyddsföreningen

Mark Levengood, programledare, författare, UNICEF-ambassadör

Isak Isaksson, biolog och fågelholksexpert

Josefin Jönsson, fotograf och fågelentusiast

Läs mer om tävlingen

Läs mer om hål och holkar åt fåglarna

Se när årets 15 finalister presenterades i Naturskyddsföreningens livesändning från Skansen

Se foton på samtliga finalister

Klass 8F på Västra skolan i Falun med bidraget ”Bastuholken”.
Klass 5B på Kvinnebyskolan i Linköping med bidraget ”Bee like a bird".
Klass 2C på Mössebergsskolan i Falköping med bidraget ”Skogens holk”.
Särskolan på Sanda utbildningscentrum i Huskvarna med bidraget ”Trafikljuset”.

Kraftfulla förslag för effektivare transportsystem19.5.2022 09:24:13 CEST | Pressmeddelande

Naturskyddsföreningen välkomnar Klimaträttsutredningens analys av bristerna i Trafikverkets planering av infrastruktur. Nu föreslås att Trafikverket ska börja arbeta för ökad transporteffektivitet. Med rätt regeländringar kan fler transporter antingen helt effektiviseras bort eller föras över från bil och lastbil till cykel och tåg. Tillsammans med det tidigare förslaget som begränsar industrins utsläpp av växthusgaser har politiker nu förslag som tar ett samlat grepp över två tredjedelar av Sveriges utsläpp.

Mandatperiodens miljöbästa och miljösämsta partier rankas18.5.2022 06:05:00 CEST | Pressmeddelande

Sedan 1988 har Naturskyddsföreningen inför varje riksdagsval granskat vad partierna har gjort och vill göra i miljöpolitiken. I dag lanseras Naturskyddsföreningens granskning av partiernas miljöpolitiska agerande under den gångna mandatperioden. Resultatet visar att Miljöpartiet utses till mandatperiodens miljöbästa parti och att Vänsterpartiet kommer tvåa. S, C och L delar en tredjeplats och uppmanas gå från ord till handling, medan M, KD och SD får underkänt.

PÅMINNELSE: Pressträff 18/5: Mandatperiodens miljöbästa och miljösämsta partier rankas17.5.2022 14:39:10 CEST | Pressmeddelande

Välkommen till en digital pressträff onsdagen den 18 maj om Naturskyddsföreningens granskning av miljöpolitiken under den gångna mandatperioden. Vi presenterar vår rankning av riksdagspartierna – från bäst till sämst utifrån deras miljöpolitiska insatser sedan valet 2018. Vi går också igenom mandatperiodens viktigaste miljöpolitiska segrar och bottennapp.