SM i XCE (sprint) inleder de första Svenska Cykelspelen i Falun

Med Lugnet i Falun som inramning har Svenska Cykelförbundet tilldelat Falu CK och Borlänge CK SM i Cross Country Elimination (XCE) den 28-29 maj. XCE-SM inleder därmed de första Svenska Cykelspelen i Falun någonsin – en långsiktig regional satsning som i år även innefattar två SWE Cup-omgångar i Falun, respektive Borlänge.
Svenska mästerskapen i sprint inleder Svenska Cykelspelen i Falun. Foto: PALMSBILDBYRÅ ©TRONS / Foto: Trons Bild

– Vi har ett fantastiskt bra samarbete mellan cykelföreningarna. Alla är med och det finns en vilja att vara med att skapa de bästa förutsättningarna för att genomföra både SM och Svenska Cykelspelen och vi ser verkligen fram emot fina dagar, säger Roger Karlsson, Borlänge CK och Mikael Löfgren, Falu CK.

Helt lugna är dock inte de båda arrangörerna, då ingen i nuläget kan säga hur pandemiläget kommer se ut i slutet av maj.

– Det är mycket som hänger i luften, men vi är tidigt i säsongen och det går inte att sitta här och inte göra någonting. Vi planerar för att köra, säger Mikael Löfgren, Falu CK.

Roger Karlsson tror att bara nuvarande begränsningar lättar en aning, blir tävlingarna fullt möjliga att genomföra.

– Med en begränsning på 50 personer blir knöligt att arrangera men inte omöjligt. Med en begränsning på 150 deltagare fixar vi det definitivt, säger han.

Sverige håller världsnivå i sprint och en arbetsgrupp med bland annat VM-medaljörerna Joel Burman  Borlänge CK och Anton Olstam CSK Ludvika, håller just nu på att formas för att arbeta fram en utslagsgivande och publikfriande XCE-bana på Lugnet.

– De är med och designar och kommer med bra idéer på hur man kan få till banan. Grunden till banan är till 95 procent är klar men det återstår ännu en del arbete runt features (hinder) med mera, säger Roger Karlsson.

En annan utmaning är få till en tajt och publikvänlig inramning av XCE-banan på den stora anläggningen som Lugnet är, och samtidigt jobba in Svenska Cykelspelen som ett koncept – som tilltalar både motionären och allmänheten.

Svenska Cykelspelen är ett led i en regional satsning där Falun Kommun för ett par år sedan efterlyste en somrig motsvarighet till Svenska Skidspelen i Falun, med internationella mediebevakade cykelarrangemang.

Falu CK och Borlänge CK har i samverkan därför bildat ett bolag och det långsiktiga målet är att ha återkommande världscuptävlingar i XCO i Falun och på sikt kanske ett VM. Under Svenska Cykelspelen ska även de återkommande tävlingarna Lugnet XCO, Borlänge Tour och Långa Lugnet ingå även om årets variant av Långa Lugnet strukits på grund av pandemin.

Om inte Covid 19 slagit till hade siktet varit inställt på XCO världscup i Falun redan 2022 (Jönköping 2021). Nu är det svenska världscupprojektet framflyttat ett par år och ansökan om världscuptävlingar 2023 och 2024 i Jönköping respektive Falun ligger på UCI:s bord i Aigle, Schweiz.

Arrangörerna hoppas kunna genomföra ett högkvalitativt SM i XCE för att träna in organisationen i konceptet då arbetet med ansökan om en världscuptävling i just XCE just nu håller på att mejslas fram och där siktet är inställt på 2022.

– Vi vill verkligen ge en stor eloge till Falu kommun. De är fantastiska på att ge oss förutsättningar och vi hoppas att vi lyckas få Svenska Cykelspelen att bli ett återkommande sommararrangemang som attraherar såväl cykelsverige som allmänheten.

Preliminärt schema för tävlingar i Svenska Cykelspelen 2021

28 maj: XCE:  Klass Junior och Elit

29 maj: XCE Övriga klasser

30 maj: Lugnet XCO (UCI C1) Swecup

4-6 juni: XCO Borlänge Tour Swecup

Det här är Cross Country Eliminator (XCE)

Kval med individuell start, oftast ett varv på tävlingsbanan, som leder till en serie med elimineringslopp (16, 8, 4, 2st beroende på antal deltagare) genom heat med 4 åkare där de två första går vidare till nästa omgång. Banan ska vara 500 – 1000 meter lång och innehåller normalt platt, uppför och utför samt kurvor, mindre hopp och andra hinder/svårigheter. Banan rekommenderas ta < 180 sekunder att genomföra för vinnaren av kvalomgången.

Kontakt:

Mikael Löfgren 070-3633314 (Falu CK)

Roger Karlsson 070-5356126 (Borlänge CK)

Text: Jenny Palmqvist/SCF