SM-veckan sommar 2021 till Halmstad

SM-veckan sommar 2020 som skulle arrangerats i Halmstad ställdes in på grund av corona. Nu står det klart att Halmstad kommer att få arrangera SM-veckan sommar 2021 istället. Det medför att SM-veckan sommar i Linköping arrangeras 2022 och i Umeå 2023.

Både SM-veckan vinter i Luleå/Boden och SM-veckan sommar i Halmstad ställdes, som så många andra evenemang, in på grund av corona.

Halmstads kommun lämnade efter beslutet in en avsiktsförklaring till Riksidrottsförbundet om att få arrangera SM-veckan sommar 2021 i stället. Enligt tidigare beslut var det redan klart att SM-veckan sommar 2021 skulle arrangeras i Linköping och sommar 2022 i Umeå. En förutsättning för en sådan flytt av SM-veckan i Halmstad var att värdstäderna för kommande SM-veckor ställde sig positiva till att flytta fram sina evenemang.

SM-veckans styrgrupp har i enlighet med Halmstads viljeinriktning och i samförstånd med övriga värdstäder beslutat att SM-veckan sommar flyttas fram ett år, vilket medför att Halmstad arrangerar SM-veckan sommar 2021, Linköping 2022 och Umeå 2023.

SM-veckan vinter berörs inte av beslutet.

- Alla parter har visat stor förståelse och verkligen gjort sitt yttersta för att hitta den bästa lösningen för evenemanget i en tid när ingenting är som vanligt.  Vi är väldigt ödmjuka och tacksamma inför den lösningsorienterade inställningen samtliga parter, såväl specialidrottsförbund som kommande värdstäder, uppvisat i en svår situation, säger Per Bergljung, evenemangsansvarig SM-veckan på Riksidrottsförbundet.

- Det är en bra lösning, som gör att vi förhoppningsvis får nytta av mycket av det förberedelsearbete alla inblandade parter har gjort, säger Ulf Nilsson, projektledare för SM-veckan på SVT.

Per Bergljung
Evenemangsansvarig SM-veckan, Riksidrottsförbundet
per.bergljung@rfsisu.se

---------------------------------------------------

Kommande SM-veckor:

SM-veckan vinter: Borås
SM-veckan sommar: Halmstad

SM-veckan vinter: Piteå
SM-veckan sommar: Linköping

SM-veckan vinter: Skövde
SM-veckan sommar: Umeå

Det här är SM-veckan

SM-veckan genomförs varje år på olika orter i Sverige, vinter respektive sommar. SM-veckan är öppen för Riksidrottsförbundets medlemmar, 72 specialidrottsförbund, vilka representerar upp emot 210 idrotter. SM-veckan arrangeras av Riksidrottsförbundet i samarbete med berörda specialidrottsförbund och värdstaden. Sveriges Television är sändande bolag.