Smyg och balansera med Friskis, Mamma Mu och Kråkan

Tillsammans med de folkkära karaktärerna Mamma Mu och Kråkan fortsätter Friskis&Svettis uppmuntra barn till mer rörelse i vardagen. Före sommaren uppmanade vi gemensamt: Tokspring och sväng! Nu släpps vår andra gemensamma rörelsepaus med namnet: Smyg och balansera.

I över 40 år har Friskis inspirerat till rörelse i alla åldrar genom att göra den lustfylld och lättillgänglig. Lika länge har karaktärerna Mamma Mu och Kråkan, via sina berättelser, uppmuntrat barn att nyfiket utforska världen med kroppen som verktyg. Nu gästar karaktärerna tre digitala rörelsepauser, för barn 2-6 år, i Friskis&Svettis regi.

–Tokspring och sväng fick fantastiskt gensvar av barn, föräldrar och förskolor runt om i landet. Nu är det dags för släpp nummer två, Smyg och balansera. Den är både lekfull och spännande, säger Nina Forsberg, träningsutvecklare på Friskis&Svettis.

Friskis&Svettis har sedan starten peppat de yngsta och hela familjen till rörelse med Familjejympa i flera föreningar. Sedan 2006 har vi också spridit rörelseprogrammet Mini-Röris. Ett uppskattat inslag hemma i vardagsrummet eller under förskoledagen för att få ny energi och öka koncentrationsförmågan.

–Friskis samarbete med Mamma Mu och Kråkan är något av en positiv corona-effekt. När vardagen blev allt mer vingklippt och stillasittandet ökade ville vi båda göra ännu mer för att locka fram rörelseglädjen. För rörelse gör att du får ut mer av livet, oavsett i vilken ålder du är, säger Susanne Jidesten generalsekreterare på Friskis&Svettis.

Rörelse för- och tillsammans med barn alltid varit en hjärtefråga för Jujja och Tomas Wieslander som är skaparna bakom karaktärerna. Mamma Mu och Kråkan.

–Mamma Mu och Kråkan är glada, ja nästan lite malliga, över den här nya rörelsepausen. Det är en konst att smyga och balansera, vem vill inte testa att göra det? Min förhoppning är att samarbetet med Friskis inspirerar kraftfullt till både rörelse och läslust, säger Jujja Wieslander.