Snabbare elektrifiering genom samspel, differentierade priser och höjd kunskap

VTI är mitt i processen med att ta fram olika delrapporter, varav de första lämnades till regeringen i februari. Nu är det dags för ytterligare tre. Inom transport- och energisektorn pågår redan grundläggande omställningar. De två sektorerna blir alltmer sammankopplade, särskilt i fråga om var och när laddning av elfordon kommer att ske och vilken effekt som behövs.
Denna samordning är nödvändig både för att elektrifiera transportsektorn och för att undvika elbrister. För att hitta de bästa lösningarna på samhällsnivå kommer det att behövas ytterligare kunskap om vilken data som verkligen är nödvändig, samt mer statistik och prognoser över elektrifieringen i stort.
Nuvarande energisystem behöver bli optimerat och energiförbrukningen mer effektiv för att kunna hantera framtida behov. Detta omfattar både utbyggnad av elnät och laddinfrastruktur men även nya tekniker som batteribytesstationer och elvägar. Lagring av elenergi i anslutning till transportsystemets förbrukning kommer att bli viktigt.
Ny teknik och prisdifferentiering kan utjämna belastningen på elnätet och därmed priserna. Det kan stimulera till att flytta laddning i tid, vilket i sin tur leder till jämnare elkonsumtion. Det kan tillkomma digitala lösningar, så som redan kan ske med el till värmepumpar.
Prosumenter viktig aktörsgrupp
Forskarna pekar därmed ut prosumenter som en viktig aktörsgrupp, de som är både producenter och konsumenter av el. Det kan till exempel vara en elfordonsägare med solceller på huset som både producerar el, använder den och kan sälja el till elnätet. Det finns ännu inga bra exempel på detta i Sverige och inte heller i andra europeiska länder. Energimarknadsinspektionen arbetar med att förbereda införandet av en sådan teknik.
Olika aktörsgrupper behöver olika lösningar. Medan husägare kan ladda sin elbil hemma, behöver boende i lägenhet ett sätt att ladda bilen nära bostaden. Det kommer att finnas olika utbud av transporttjänster och elpriser, beroende på region eller skillnader mellan stad och land.
Det finns en målkonflikt mellan snabb elektrifiering och tillgång till laddning i hela landet. Att skynda på elektrifieringen skulle till en början innebära en satsning på områden med störst potential för att öka omställningen under de närmaste åren. Då kanske större städer måste bli prioriterade framför mindre städer och landsbygd.
Gemensamma lösningar
Det kan bli gemensamma lösningar för flera transportslag, som ladd- och batteribytesstationer, eller elvägar för privata bilar, långdistansfrakt och intercitybussar. Politiska åtgärder kan snabba på elektrifieringen, som till exempel lägre vägskatt, lägre trängselskatt och speciella körfält för elfordon. Forskarna ger exempel och lösningar från Norge, Kina, USA och Nederländerna.
Ökad efterfrågan från industrin och fler laddbara fordon kräver snabbare utbyggnad av elnätet, framför allt de lokala näten och deras förmåga att leverera efterfrågad elektricitet. För att få balans mellan utbud och efterfrågan på laddning kan det tillkomma olika former av lagring och flexibilitetstjänster.
Sluta kunskapsluckor
VTI-forskarna ger flera förslag på hur kunskapsluckor om elektrifiering ska kunna slutas, såsom praktiska handledningar, enklare stödsystem och utbildningar. Kunskap kan samlas in genom att inkludera fler i samverkan. En nationellt ansvarig central tjänst kan sammanföra data och information.
Tydligare informationsinsatser kan klargöra och ge oberoende utlåtanden där det finns motstridiga uppgifter. En del av detta blir ändå svårt att åtgärda eftersom förutsättningarna ändras snabbt och det finns mycket tyckande i stället för oberoende fakta, menar forskarna.
Forskningsledare Arne Nåbo på VTI projektleder regeringsuppdraget som ska vara klart i december i år.
– Nu går arbetet med regeringsuppdraget vidare på två områden. Det första handlar om hur dataområden och digitalisering kan hjälpa till vid planering och drift av laddinfrastruktur samt av affärsmodeller, och det andra handlar om hur man kan stötta elektrifiering av regionala godstransporter med kunskap.
Nyckelord
Kontakter
Arne NåboForskningsledare
Tel:031-750 26 17arne.nabo@vti.seBilder

Om
VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut, är ett oberoende och internationellt framstående forskningsinstitut inom transportsektorn. Vår huvuduppgift är att bedriva forskning och utveckling kring infrastruktur, trafik och transporter. Vi arbetar för att kunskapen om transportsektorn kontinuerligt ska förbättras och är på så sätt med och bidrar till att uppnå Sveriges transportpolitiska mål. VTI finns i Linköping, Stockholm, Göteborg, Lund och Skellefteå.
Följ VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut
Ride the future får nya bussar och säkrar långsiktig finansiering18.12.2025 11:43:16 CET | Pressmeddelande
Ride the future-projektet växlar upp med nya fordon och trafik till nya områden under nästa år. Beslut om stöd från Tillväxtverket gör även att den långsiktiga finansieringen är säkrad.
Stora skillnader mellan däck vid vintercykling17.12.2025 11:45:24 CET | Pressmeddelande
Forskningsresultat visar att det är väl värt att använda dubbdäck på cykel vid vinterväglag. Med bättre grepp och bättre bromsstabilitet förbättras säkerheten påtagligt vid vintercykling.
Pressinbjudan Transportforum 202616.12.2025 10:00:07 CET | Pressmeddelande
Hur går utvecklingen mot självkörande fordon, vad är det senaste inom elektrifieringen och vilka konsekvenser får all ny teknik för samhället och oss som individer? Transportforum 2026 har två tydliga teman: automatisering och elektrifiering. Dessutom presenteras som vanligt ny kunskap inom hela elva andra områden. Välkommen att bevaka konferensen!
Snart dags för vinterdäck - VTI hjälper till med artiklar och inslag29.10.2025 13:59:15 CET | Pressmeddelande
Snart är det dags att byta däck. VTI har kunskapen och experterna för artiklar och inslag inför den kommande vinterdäckssäsongen.
Bred samverkan i projekt om logistiken i cirkulär ekonomi16.10.2025 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Framtidens cirkulära ekonomi kommer att ställa höga krav på godstransporterna. Men hur ska dessa organiseras – och vilken teknik och vilka trafikslag ska användas? Det är huvudfrågorna i ett nytt forsknings- och innovationsprojekt som leds av VTI.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
