Snickarpodden vinner Jämställdhetsbygget 2020

JM:s Snickarpodden, med snickarlärlingarna Linn Gergi och Susanne Wacklin, vinner byggbranschens jämställdhetspris "Jämställdhetsbygget 2020". Deras underhållande och informerande podd har bidragit till att fler kvinnor söker sig till byggbranschen.
JM:s snickarlärlingar Linn Gergi och Susanne Wacklin, som driver Snickarpodden – årets vinnare av byggbranschens jämställdhetspris "Jämställdhetsbygget".

Det är andra året som Jämställdhetsbygget­ – bygg- och anläggningsbranschens jämställdhetspris – delas ut. Det startades 2018 av fyra unga tjejer och drivs i dag tillsammans med Byggföretagen. Syftet med priset är att sprida exempel på bra jämställdhetssatsningar som leder till en mer attraktiv byggbransch och att fler inspireras till att göra samma sak.

– Snickarpodden, med snickarlärlingarna Linn och Sussie, är verkligen en värdig vinnare och ett utmärkt exempel på hur frågan om jämställdhet kan lyftas på ett underhållande sätt, säger Catharina Elmsäter-Svärd, vd på Byggföretagen och en av Jämställdhetsbyggets jurymedlemmar.

I Snickarpodden tar Linn Gergi och Susanne Wacklin med lyssnarna ut på bygget för att berätta om sin vardag som lärlingar på JM. På ett underhållande och ocensurerat sätt ger de en ärlig bild av hur det är att vara ny i byggbranschen. Samtidigt slår de hål på fördomar och lyfter utmaningar, vilket bidrar till att fler kvinnor söker sig till branschen. Snickarpodden har bland annat bidragit till att ansökningarna till JM:s traditionella lärlingsprogram för kvinnor har ökat med över 300 procent.

– Vi är otroligt glada och tacksamma att få det här priset!  Vi tycker att Jämställdhetsbygget bidrar till ett bra fokus på bland annat en jämställd könsfördelning i byggbranschen, att ha vunnit priset i år ger oss ett bevis på att vi har nått ut till många och att Snickarpodden har gjort skillnad, säger Linn Gergi och Susanne Wacklin, initiativtagare till Snickarpodden.

En enig jury bestående av: Catharina Elmsäter-Svärd, vd Byggföretagen - Johan Lindholm, förbundsordförande Byggnads - Kajsa Hessel, ordförande Byggcheferna och Pernilla Alexandersson, normingenjör, jämställdhetsexpert och vd Add Gender AB utsåg årets vinnare. Snickarpodden blev nominerad för andra året i rad och nominerades från flera håll.

– Årets nomineringar speglar vad som har dominerat jämställdhetsarbetet inom byggbranschen under det senaste året. Bland annat ser vi att fler företag startar nätverk för kvinnor i branschen. Det har lett till konkreta åtgärder bland annat för bättre arbetsmiljö. Vi ser också att det har skapats helt nya arenor för jämställdhetsfrågor via sociala medier och influencers från branschen, säger Catharina Elmsäter-Svärd.

Pressinbjudan: Så kan samverkan mellan kommunen och byggbranschen förbättras.19.4.2024 08:00:00 CEST | Pressinbjudan

På måndag den 22 april besöker bransch- och arbetsgivarorganisationen Byggföretagens vd Catharina Elmsäter-Svärd Linköping för att ta del av den lokala byggbranschens förutsättningar. Dagen inleds med besök vid utbyggnaden av Ullevileden, som är en viktig del i förberedelserna för Ostlänken, samt besök vid Folkungavallen, som är ett helt nytt kvarter i Linköpings innerstad.