Socialdemokrater som kommer leda Sveriges kommuner och regioner - SKR

Socialdemokraterna, Centerpartiet, Vänsterpartiet och Miljöpartiet är överens om att bilda majoritet i Sveriges kommuner och regioner, SKR, den kommande mandatperioden. SKRs valkongress hålls den 21 mars. I samband med det kommer samtliga val inom SKR förrättas. Idag har Socialdemokraterna beslutat om vilka socialdemokrater som kommer leda Sveriges kommuner och regioner framåt.

Som ordförande i SKR föreslås Anders Henriksson

Till ordförande för Sveriges kommuner och regioner föreslås Anders Henriksson, Region Kalmar län, nu andre vice ordförande för organisationen. Anders Henriksson blir fortsatt Socialdemokraternas främsta företrädare i organisationen och kommer från valkongressen leda Sveriges kommuner och regioner.

- Det är med stor ödmjukhet jag tackat ja till detta fina uppdrag. Kommuner och regioner står inför såväl stora utmaningar som stora möjligheter de kommande åren och som deras medlemsorganisation måste vi vara en tydlig röst för alla Sveriges olika kommuner och regioner. Vi ska våga vara både problemformulerare och problemlösare, en arena för förändring och utveckling. Så stärker vi välfärden i hela landet, säger Anders Henriksson, föreslagen till ny ordförande för Sveriges kommuner och regioner.

Totalt är det 98 uppdrag som socialdemokrater från hela landet föreslås till. Det är 7 ordföranden, 2 vice ordföranden och 6 gruppledare, totalt 61 ordinarie ledamöter och 37 ersättare. Förtroendevalda i Sveriges kommuner och regioner samlas kontinuerligt för att lägga fast inriktningen den politiska inriktningen för organisationen och på så sätt utveckla välfärden i hela landet.

Ordföranden för beredningar och delegationer

Socialdemokrater som föreslås till ordföranden för beredningar och delegationer är Ulf Olsson, Borås kommun, ordförande för Förhandlingsdelegationen, Anna-Lena Hogerud, Region Skåne, ordförande för Sjukvårdsdelegationen, Anna-Karin Skatt, Västra Götalandsregionen, ordförande för beredningen för EU-frågor, Erik Pelling, Uppsala kommun, ordförande för beredningen för socialpolitik och individomsorg samt Bodil Hansson, Sundsvall kommun, ordförande för den nya beredningen för kompetensförsörjning.

Vice ordförandeuppdrag

Socialdemokrater som föreslås till vice ordförande är Bert Öhlund, Region Västerbotten, vice ordförande för Revisionsdelegationen samt Tara Twana, Region Stockholm, vice ordförande för beredningen för digitalisering.

Gruppledare i beredningar

Socialdemokrater som föreslås till gruppledare är Christina Mattisson, Region Blekinge, gruppledare i beredningen för demokratifrågor, Alex Bergström, Västra Götalandsregionen, gruppledare i beredningen för kultur och fritid, Monica Johansson, Region Sörmland, gruppledare i beredningen för primärvård och äldreomsorg, Johan Persson, Kalmar kommun, gruppledare i beredningen för samhällsbyggnad, Carina Sammeli, Luleå kommun, gruppledare för beredningen för tillväxt och regional utveckling samt Sara Kukka Salam, Solna, gruppledare för beredningen för utbildningsfrågor.