Socialdemokraterna: Elnätet ska stärkas och takten i utbyggnaden fördubblas

Idag höll energi- och digitaliseringsminister Khashayar Farmanbar och Gabriella Lavecchia, Seko:s förbundsordförande, en pressträff om hur det svenska elnätet ska förstärkas och rustas upp för att möta det växande elbehovet.

Industrins och transportsektorns klimatomställning pågår i en rasande takt. För att säkra den utveckling som pågår och för att Sverige ska vara ledande i klimatomställningen behövs mer el och ett upprustat elnät som transporterar elen dit den behövs.

– Vi behöver ett starkt och utbyggt nät. Trots ett överskott av el finns ibland en effektbrist när alla använder som mest el samtidigt såsom under kalla vinterdagar. Därför vill vi förstärka elnätet i hela landet så snabbt det bara går och se till att takten i elnätsutbyggnaden minst fördubblas, säger Khashayar Farmanbar, energi- och digitaliseringsminister.

Socialdemokraternas och fackförbundet Seko:s förslag handlar framförallt om mer elproduktion av alla dess slag, ett förstärkt och utbyggt elnät som kan transportera elen dit den behövs, och en förstärkt kompetensförsörjning.

Seko:s förbundsordförande Gabriella Lavecchia välkomnar den socialdemokratiska regeringens elektrifieringsstrategi och satsningar på elnätet.

– Vi har länge efterlyst att det ska tas ett helhetsgrepp kring energibranschen och vi har under lång tid varit kritiska till den avreglering som genomfördes på detta område. Regeringen tar nu viktiga initiativ för en mer sammanhållen bransch där fokus ligger på en säker, långsiktig och klimatsmart energiförsörjning. Detta ökar möjligheten för en bättre arbetsmiljö för alla våra medlemmar i energibranschen, men det är även positivt för konsumenter och näringsliv. Att ha tillgång till hållbar energi, till rimliga priser ska vara en demokratisk rättighet, säger Gabriella Lavecchia.

Kontakt:

Rosaline Marbinah, pressekreterare för Khashayar Farmanbar, 076-133 73 48, rosaline.marbinah@regeringskansliet.se

Jonas Pettersson, kommunikationschef på Seko, 070-631 59 49

Socialdemokraternas presstjänst, 08-700 26 83, press@socialdemokraterna.se

i vänder på varje sten för att bryta segregationen och tränga tillbaka våldet. Vi tar tillbaka den demokratiska kontrollen över välfärden och vi skapar framtidens jobb med bra villkor i hela landet. Vi gör det som krävs, för Sverige kan bättre.