Socialdemokraterna går till val på att stoppa vinstjakten i skolan

Den 7 juni röstade Alliansen och Sverigedemokraterna ner förslaget att stoppa vinstjakten i skolan och omsorgen. Samtidigt syns konsekvenserna av att vinstjakten tillåts fortsätta. Senast igår meddelade Skolinspektionen att tillståndet för en gymnasieskola som drivs av Thorén Innovation School AB i centrala Stockholm stängs omedelbart. Socialdemokraterna vill nu ta frågan till väljarna och går till val på att stoppa vinstjakten i välfärden. Idag presenterades ytterligare förslag för att stoppa vinstjakten i svensk skola.

- Valet den 9 september är en folkomröstning om välfärden. Under lång tid har samhället dragit sig tillbaka och låtit marknadskrafterna få fritt spelrum. Det är dags att återta kontrollen och i väntan på ny lagstiftning behöver vi därför stoppa nya vinstdrivande skolor, säger civilminister Ardalan Shekarabi.

- Vi ser hur kunskaperna och jämlikheten har försämrats i svensk skola sedan vinstintresset släpptes in. De vinstdrivande aktörerna har färre legitimerade lärare, lägre löner och sämre villkor för personalen. Senast igår nåddes vi av nyheten att nästan 300 ungdomar står utan skola att komma tillbaka till efter sommarlovet sedan Skolinspektionen dragit in tillståndet för en fristående gymnasieskola mitt i centrala Stockholm. För oss är det centralt att alla skolor är bra skolor och därför presenterar vi idag ett antal förslag för att säkra att de resurser vi gemensamt avsätter till skolan ska gå till barnens utbildning, inte till ägarnas vinst, säger gymnasie- och kunskapslyftsminister Anna Ekström.

Kraftig begränsning av vinsterna, vinstincitamenten och dess effekter
Socialdemokraterna vill så fort som möjligt sätta stopp för en utveckling där skolor sätter glädjebetyg, där det sker en ökad sortering av elever utifrån föräldrarnas bakgrund och där skolor plötsligt kan läggas ner när riskkapitalister tappar intresset. Därför vill Socialdemokraterna sätta stopp för vinstjakten i skolan och kraftigt begränsa vinsterna, vinstincitamenten och dess effekter i skolan.

Stopp för nya vinstdrivande skolor
Fram tills vinstjakten är stoppad och vinsterna, vinstincitamenten och dess effekter i skolan kraftigt begränsats vill dessutom S sätta stopp för nya vinstdrivande skolor. Samtidigt vill S underlätta etableringen av idéburna skolor. Marknadskrafterna ska inte längre ges fritt spelrum i skolan.

Gemensam antagning till alla skolor
Elever ska kunna välja skolor – men skolor ska aldrig kunna välja elever. Skolvalet måste bygga på att alla som vill välja skola också har en reell möjlighet att göra det. Socialdemokraterna vill slopa kötid som urvalskriterium till fristående skolor och införa en gemensam antagning för både fristående och kommunala skolor.

Ny skolpeng som fördelar resurser utifrån behov
En rak skolpeng som följer med varje elev oberoende av vilka förutsättningar de har är varken rättvist eller kostnadseffektivt. Vinstdrivande skolor överkompenseras ibland ekonomiskt i förhållande till sina mer studievana och självgående elever, vilket skapar utrymme för stora vinster. Socialdemokraterna vill därför göra om systemet med skolpeng så att de resurser en skola får speglar de faktiska behov som deras elever har.

Förbud mot skolreklam
Marknadsföring av verksamhet som bedrivs enligt skollagen behöver regleras och information inför skolval ska vara saklig och kontrollerbar. Elever ska fatta beslut om vilken skola de vill gå på med hjälp av saklig information och kvalificerad studie- och yrkesvägledning. Elever ska inte lockas till skolor med otillbörlig reklam, erbjudanden om gratis datorer eller lunchkuponger.

Fortsatta krafttag mot glädjebetyg
Betygen ska spegla vilka kunskaper man har – inte vilken skola man går på. Studier har visat att vinstdrivande skolor sätter högre betyg för samma kunskapsnivå jämfört med kommunala skolor. För att komma till botten med glädjebetygen krävs därför ett stopp för vinstjakten. Socialdemokraterna har i regeringsställning knutit resultaten på de nationella proven hårdare till betygssättningen och beslutat att proven ska skrivas anonymt och rättas av någon annan än den undervisande läraren. I regeringsställning har S också tillsatt en betygsutredning och kommer fortsätta att ta krafttag mot glädjebetygen.

Offentlighetsprincipen ska gälla i alla skolor
Socialdemokraterna vill införa offentlighetsprincipen i alla skolor. Det är inte rimligt att allmänhetens krav på insyn i skolan i dag får stå tillbaka för börsbolagens kommersiella intressen.

Presskontakter:

Matilda Glas, pressekreterare hos Ardalan Shekarabi, 070-367 03 64