Socialdemokraterna gratulerar danska S till valframgången

Under onsdagskvällen stod det klart att de danska socialdemokraterna går framåt i valet till Folketinget. Socialdemokraterna i Sverige gratulerar sitt danska systerparti till framgångarna.

Med ungefär 26% av rösterna blev danska socialdemokraterna största parti i onsdagens folketingsval. Lena Rådström Baastad, partisekreterare för Socialdemokraterna, gratulerar det danska systerpartiet till valsegern.

- De danska Socialdemokraterna har gått till val på att bygga ut välfärden, stärka löntagares rättigheter och höja pensionerna. Framgången för vårt danska systerparti visar att väljarna vill ha en klassisk socialdemokratisk politik för trygghet, en stark välfärd och fler jobb, säger Lena Rådström Baastad, partisekreterare.

- Detta är givetvis ett styrkebesked för socialdemokratin i Europa. Tillsammans med framgångarna för S ibland annat Finland och Spanien är detta ett tecken på att socialdemokratin i Europa är på väg tillbaka, säger Lena Rådström Baastad.

Bara häromdagen tillträdde den finska regeringen under ledning av Socialdemokraternas Anti Rinne. I Spanien ökade socialdemokraternas systerparti PSOE från 85 till 120 mandat i kongressen efter valet i april. Även i valet till Europaparlamentet gick socialdemokraterna starkt framåt i länder som Holland, Portugal och Spanien.

Johannes Svensson, press@socialdemokraterna.se, 08-700 26 83

Skolan viktigt vaccin mot kriminalitet4.2.2020 14:52:25 CETPressmeddelande

Svenska folket ser kopplingen mellan misslyckanden i skolan och risk för kriminalitet. En ökad utslagning och segregation skapar otrygghet. Om barn och unga inte lyckas i skolan ökar riskerna att hamna snett. Lika hårda som vi ska vara mot brotten ska vi vara mot brottens orsaker. Då räcker det inte att göra som det högerkonservativa blocket med Moderaterna, Kristdemokraterna och Sverigedemokraterna, som gärna ställer upp på regeringens förslag om skärpta straff men som samtidigt rycker undan långsiktiga satsningar på utsatta områden. Socialdemokraterna driver en politik som lägger hela pusslet för ett starkt och tryggt samhälle.