Socialdemokraterna gratulerar danska S till valframgången

Under onsdagskvällen stod det klart att de danska socialdemokraterna går framåt i valet till Folketinget. Socialdemokraterna i Sverige gratulerar sitt danska systerparti till framgångarna.

Med ungefär 26% av rösterna blev danska socialdemokraterna största parti i onsdagens folketingsval. Lena Rådström Baastad, partisekreterare för Socialdemokraterna, gratulerar det danska systerpartiet till valsegern.

- De danska Socialdemokraterna har gått till val på att bygga ut välfärden, stärka löntagares rättigheter och höja pensionerna. Framgången för vårt danska systerparti visar att väljarna vill ha en klassisk socialdemokratisk politik för trygghet, en stark välfärd och fler jobb, säger Lena Rådström Baastad, partisekreterare.

- Detta är givetvis ett styrkebesked för socialdemokratin i Europa. Tillsammans med framgångarna för S ibland annat Finland och Spanien är detta ett tecken på att socialdemokratin i Europa är på väg tillbaka, säger Lena Rådström Baastad.

Bara häromdagen tillträdde den finska regeringen under ledning av Socialdemokraternas Anti Rinne. I Spanien ökade socialdemokraternas systerparti PSOE från 85 till 120 mandat i kongressen efter valet i april. Även i valet till Europaparlamentet gick socialdemokraterna starkt framåt i länder som Holland, Portugal och Spanien.

Johannes Svensson, press@socialdemokraterna.se, 08-700 26 83

Socialdemokraterna i Almedalen 201928.6.2019 09:37:18 CESTPressmeddelande

Söndag 30 juni Invigningsceremoni: Utbildningsminister Anna Ekström en av talarna Temat för invigningen är en hyllning till demokratin som fyller 100 år i år. Utbildningsminister Anna Ekström är en av invigningstalarna, tillsammans med bland andra talman Andreas Norlén och demokratiminister Amanda Lind. Tid: 14:30-15:30 Plats: Almedalens scen Presskontakt för Anna Ekström är Anja L Sundberg, 076-116 77 45. Torsdag 4 juli Ekonomiskt seminarium: Så klarar vi välfärden när allt fler lever allt längre Finansminister Magdalena Andersson bjuder in till Socialdemokraternas ekonomiska seminarium, där temat för i år är hur vi klarar välfärden när allt fler lever allt längre. Samtalet leds av Katrine Marçal, journalist och författare, och deltar gör förutom Magdalena Andersson själv även Anders Ekholm, senior advisor vid Institutet för framtidsstudier, Karin Sundin, regionråd i Region Örebro samt Catharina Borgenstierna, VD för Camanio Care. Tid: 13:15-14:45 Plats: Aulan, S:t Hansskolan, S:t Han