Socialdemokraterna i Skåne

Socialdemokraterna i Skåne: Heléne Fritzon ska vara partiets förstanamn i EU-valet

Socialdemokraterna i Skåne nominerar Heléne Fritzon som förstanamn för partiet nationellt i valet till EU-parlamentet 2024. Det beslutade distriktsstyrelsen i Skåne vid dagens sammanträde.

Som EU-parlamentariker sedan 2019 har Heléne Fritzon fört en offensiv kamp i vår tids stora ödesfråga – klimatkrisen. Att föra EU i rätt riktning i klimatkampen har stor påverkan på hur världen lyckas hålla nere klimatförändringarna.

Idag beslutade Socialdemokraternas partidistrikt i Skåne att nominera Heléne Fritzon som förstanamn på partiets valsedel i valet till EU-parlamentet om drygt ett år.

- Heléne Fritzon är rotad i den skånska arbetarrörelsen vilket gör oss skånska socialdemokrater stolta över hennes framgångsrika arbete i EU-parlamentet. Framför allt är hon en stor tillgång för både partiet och för hur Europa ska utvecklas. Vi i Skåne ser det som helt naturligt att hon får partiets fortsatta förtroende som förstanamn i valet, säger Niklas Karlsson, ordförande för Socialdemokraterna i Skåne.

Förutom sin kamp för att minska utsläppen i EU har Heléne Fritzon verkat aktivt till stöd för Ukraina, för jämställdheten i EU, för ett levande europeiskt jordbruk och för rättvisa arbetsvillkor tillsammans med facken.

- Samtidigt som den högerkonservativa svenska regeringen skrotar alla klimatambitioner på hemmaplan så har EU tagit på sig ledartröjan i klimatomställningen. Jag vill fortsätta arbeta för ett Europa som ser möjligheterna i klimatomställningen. Jag vill fortsätta arbeta för ett Europa som ser möjligheterna i klimatomställningen och genomför en rättvis och jämställd grön omställning, säger Heléne Fritzon.

Vid dagens sammanträde nominerade distriktsstyrelsen i Skåne även tre andra skånska företrädare till partiets valsedel:

· Per-Ola Nilsson, facklig ledare i distriktsstyrelsen för Socialdemokraterna i Skåne och ordförande för LO-distriktet i Skåne.

· Carola Persson, ordförande för Socialdemokraterna i Höganäs och andra vice ordförande för utbildningsnämnden i Höganäs.

· Arwin Sohrabi, tillförordnad riksdagsledamot och vice ordförande för stadsbyggnadsnämnden i Malmö.

För ytterligare information och kommentar, kontakta:
Niklas Karlsson, 0725-38 31 36, niklas.karlsson@riksdagen.se

Heléne Fritzon via Tobias Öhgren, pressansvarig, +32 475852033, tobias.ohgren@euparl.europa.eu

Socialdemokraterna i Skåne
Olof Palmes plats 1

För rättvisa livsvillkor. För ett samhälle där alla bidrar efter sin förmåga och alla får ta del av en generell och skattefinansierad välfärd efter behov.

Följ Socialdemokraterna i Skåne

Senaste pressmeddelandena från Socialdemokraterna i Skåne

Socialdemokraterna i Malmö tar fram ny politik för framtiden: Fokus på att fånga Malmöbornas synpunkter3.9.2024 12:10:33 CEST | Pressmeddelande

Hösten 2023 lanserade Socialdemokraterna i Malmö sitt stora utvecklingsarbete ”Framtidens Malmö” med syftet att ta fram en ny framtidspolitik för Malmö. Våren 2024 tillsattes sex lokala arbetsgrupper med uppdraget att lämna förslag på framtidsreformer. Nu mobiliseras hela Socialdemokraternas lokala organisation under partiets höstkampanj, i aktiviteter som syftar till att samtala med Malmöbor om framtidens Malmö. – En framtidspolitik för Malmö kräver att vi som parti har örat mot marken och samtalar med många Malmöbor, föreningar, näringslivet och andra. Därför engagerar vi hela vår lokala partiorganisation i aktiviteter såsom dörrknackningar, öppna möten och digitala kampanjer med fokus på att lyssna, fånga synpunkter och idéer kring behoven i Malmö. Därtill arrangeras öppna arrangemang med intressanta personer som kan ge värdefull input till arbetet, säger Joakim Sandell, ordförande för Socialdemokraterna i Malmö. Program för aktiviteter 4 september: ”Möt Katrin” på Lorensborg med To