Socialdemokraterna lanserar förslag om språkplikt för nyanlända och invandrare

Socialdemokraterna vill att alla som lever i Sverige ska kunna prata svenska. Idag presenterade Magdalena Andersson och Ylva Johansson tre reformer, bland annat språkplikt för nyanlända och invandrare, för att fler män och kvinnor som har invandrat till Sverige ska lära sig svenska.

- Att den som har kommit till Sverige ska lära sig svenska och komma i arbete är en viktig del av socialdemokratisk integrationspolitik. Svenska språket är inte bara en nyckel in på arbetsmarknaden utan även in i det svenska samhället. Jobb är grunden för en lyckad integration. För att göra sig anställningsbar krävs i regel kunskaper i svenska. Det förutsätter goda möjligheter att delta i språkundervisning av hög kvalitet, samtidigt som tydliga krav ställs på individen, säger Magdalena Andersson.

- Jag vill särskilt betona vikten av att kvinnor får tillräckliga kunskaper i svenska språket. Det är nyckeln till kvinnors väg in på arbetsmarknaden. När mamma går till jobbet har det positiva effekter både för henne, hennes barn och hennes möjligheter till ett självständigt liv, säger Ylva Johansson.

Både stöd och krav krävs för att alla som lever i Sverige ska lära sig svenska. Förslagen som presenterats ligger i linje med den omläggning av integrationspolitiken som har genomförts av den socialdemokratiskt ledda regeringen med skärpta krav och möjligheter för snabbare etablering och integration.

Socialdemokraterna vill införa en språkplikt som innebär att det blir obligatoriskt för asylsökande att delta i språkträning. Vid frånvaro från undervisningen ska det gå att dra in den asylsökandes dagersättning. Samma språkplikt ska gälla människor som har försörjningsstöd och som behöver lära sig svenska för att få jobb. Det ska bli obligatoriskt att delta i SFI eller annan språkträning, annars ska försörjningsstöd nekas.

Föräldralediga nyanlända, särskilt kvinnor, behöver lära sig mer svenska för att snabbt komma ut på arbetsmarknaden. Därför vill Socialdemokraterna satsa på öppna förskolor som också har språkträning för föräldrarna. Samtidigt behöver föräldraförsäkringen ses över för att säkerställa att studier i svenska inte behöver avbrytas i samband med föräldraledighet – istället ska språkträning uppmuntras. I den svenska välfärden ska den som behöver vård och omsorg känna sig trygg med att kunna förstå vad personalen säger. Socialdemokraterna vill därför i samråd med arbetsmarknadens parter utforma en modell för språkträning för anställda i välfärden som behöver förbättra sin svenska.

Socialdemokraternas integrationsprinciper är att den som har kommit till Sverige ska lära sig svenska och komma i arbete. Det förutsätter goda möjligheter att delta i språkundervisning av hög kvalitet, samtidigt som tydliga krav ställs på individen.

Förslagen som presenterades idag är en del av det största trygghetsprogrammet i modern tid som Socialdemokraterna presenterar inför valet.

Kontakt:

Isabel Lundin, pressekreterare hos Magdalena Andersson: 076-296 46 38

Natalie Sial, pressekreterare hos Ylva Johansson: 072-520 54 29

Uppgörelsen om utskottsposterna klar26.9.2018 16:20Pressmeddelande

Presidieplatserna i riksdagsutskotten har idag fördelats efter en överenskommelse mellan Socialdemokraterna och Moderaterna. Socialdemokraterna tilldelades åtta ordförandeposter i utskotten och Moderaterna tilldelades sju ordförandeposter. Socialdemokraterna och Moderaterna har sedan fördelat posterna tillsammans med sina respektive samarbetspartier. Viceordförandeposterna tillföll enligt uppgörelsen den part som inte har ordförandeposterna. Därmed följs och vidareutvecklas den praxis som gällt under tidigare mandatperioder och regeringar. Ett antal poster som traditionellt sett tillfaller regeringssidan respektive oppositionen kommer att omfördelas efter regeringsbildningen. Det gäller finansutskottet, konstitutionsutskottet, utrikesutskottet, försvarsutskottet och EU-nämnden. Fördelningen inom det rödgröna blocket framgår enligt nedan: Ordförande arbetsmarknadsutskottet –Socialdemokraterna Ordförande civilutskottet – Miljöpartiet Vice ordförande finansutskottet – Socialdemokraterna O