Socialdemokraterna presenterar initiativ för att ta kontroll över förskolemarknaden

Marknadiseringen av förskolan skapar allt fler avarter och ökar andelen bolag. Samtidigt som en rad megakoncerner gör stora vinster på förskolan har fristående förskolor lägre andel utbildad personal än kommunala skolor. Det visar en rapport från Riksdagens utredningstjänst. Nu kräver Socialdemokraterna att regeringen fortsätter utreda vinsterna i förskolan.

Förskolan ska erbjuda alla barn en bra start i livet. Det är genom förskolan som samhället både tar tillvara på de små barnens lust att leka och lära men också möjliggör för föräldrarna att jobba och utbilda sig. Oavsett vilken bakgrund man har ska förskolan finnas där för en tryggare och mer lärorik uppväxt.

Socialdemokraterna har under de senaste mandatperioderna tillfört stora resurser till förskolan. Vi har investerat i minskade barngrupper och stärkt det pedagogiska ledarskapet. Riktmärkena för barngruppernas storlek har återinförts. Från den 1 juli 2023 införs ett ökat ansvar att erbjuda alla barn förskola med skyldighet för kommunerna att ta kontakt med vårdnadshavare och erbjuda förskoleplats från hösten det år barnet fyller tre år.

Samtidigt finns det friskoleföretag som har satt i system att göra stora vinster på välfärden. Marknadskrafterna flyttar nu fram sina positioner när det gäller de minsta barnen. Det är inte rätt att våra skattepengar som ska gå till barn och elever göder privata aktörer.

Socialdemokraterna har låtit Riksdagens utredningstjänst undersöka förskolemarknadens struktur och hur marknaden utvecklats sedan 2015. Undersökningen visar att marknadiseringen av förskolan alltmer skapar samma avarter vi känner igen från grundskolan och gymnasiet:

• Fristående förskolor har lägre andel utbildad personal än kommunala förskolor. Personaltätheten är lägre när det gäller personal med förskollärarexamen: 17 barn per heltidstjänst jämfört med 12 i kommunala förskolor. En större andel av heltidstjänsterna på fristående förskolor har varken pedagogisk utbildning på gymnasial- eller högskolenivå: 41 procent jämfört med 28 procent i förskolor med kommunal huvudman.
  • Andelen förskolor som drivs av bolag ökar. 45 procent av förskolorna med enskild huvudman (omkring 2 800 förskolor 2021) ägdes 2021 av ett bolag och dessa omfattade 59 procent av de inskrivna barnen i förskolor med enskild huvudman. År 2015 var motsvarande siffror 39 respektive 53 procent.
  • Förskolemarknaden domineras av megakoncerner. Även om de flesta enskilda huvudmän äger en eller två förskolor, finns en rad förskolekoncerner som i dag äger 70 förskolor eller fler. Exempel på dessa är Academedia AB, Atvexa AB, Dibber AB och Norlandia Förskolor AB. Academedia AB hade ett rörelseresultat före avskrivningar på 1,3 miljarder kronor 2021. Norlandia Health & Care Group AS hade 330 miljoner kronor och Atvexa AB hade 100 miljoner kronor.

Socialdemokraterna kräver nu att vinstutredningen som den socialdemokratiska regeringen tillsatt fortsatt ska analysera förskolemarknaden och föreslå ett vinstförbud även inom förskolan. Socialdemokraterna kommer även lägga förslag när det gäller tillsynen av fristående förskolor.

- Under den senaste tiden har vi sett hur pengar avsedda för elevernas utbildning istället har gått till våffelstugor i Åre och tomtmarker i Stockholms skärgård. Det är en överhängande risk att dessa avarterna tränger sig in på förskolemarknaden och får samma negativa konsekvenser för förskolans likvärdighet som det fått för grund- och gymnasieskolan. När regeringen och Sverigedemokraterna ignorerar problemen med vinstjakten i välfärden så agerar vi socialdemokrater, Lena Hallengren, gruppledare för Socialdemokraterna.

Socialdemokrater har länge pekat på avarterna på marknadsskolan och försökt driva igenom förändring. 2018 la partiet fram ett förslag om vinstbegränsning som regeringspartierna och Sverigedemokraterna röstade ner. 2022 la S fram förslag om att stoppa läckaget av skattemedel från skolpengen genom att skolpengen skulle sluta överkompensera fristående skolor för kostnader de inte har. Högerpartierna i riksdagen röstade ner även det förslaget.

- RUT-rapporten visar att förskolan alltmer drabbas av samma avarter som grundskolan och gymnasiet. Därför kräver vi att vinstutredningen fortsatt ska ha möjlighet att analysera förskolemarknaden och föreslå ett vinstförbud även inom förskolan. Vi har inte råd att låta markandsskolans skräckexempel sprida sig och slå rot även i förskolan, Åsa Westlund, utbildningspolitisk talesperson Socialdemokraterna.

För Socialdemokraterna är det självklart att förskolan ska vara till för våra barn, inte vara en vinstmaskin åt privata intressen. Kvalitén och likvärdigheten behöver öka med fler utbildade barnskötare och förskolelärare i förskolan.

i vänder på varje sten för att bryta segregationen och tränga tillbaka våldet. Vi tar tillbaka den demokratiska kontrollen över välfärden och vi skapar framtidens jobb med bra villkor i hela landet. Vi gör det som krävs, för Sverige kan bättre.

Socialdemokraterna i Sverige och Finland: Stärk EU:s hybridförsvar och inför striktare sanktioner för Ryssland22.4.2024 17:38:23 CEST | Pressmeddelande

Socialdemokraterna I Sverige och Finland presenterar nya förslag för att stärka EU:s hybridförsvar och ställer gemensamma krav på nya sanktioner för att strypa Putins krigskassa. Detta gjordes efter ett gemensamt besök vid finsk-ryska gränsen av Magdalena Andersson, partiordförande för svenska Socialdemokraterna och Antti Lindtman, partiledare för finska Socialdemokraterna.