Socialdemokraterna presenterar nytt vallöfte – gratis kollektivtrafik för unga på sommaren

I dag presenterar Socialdemokraterna ett nytt vallöfte om att alla gymnasieelever och studenter ska kunna åka gratis med kollektivtrafiken på sommaren. Det är en satsning som är bra för jobben och ungas sysselsättning, liksom för plånboken och klimatet.

- Med detta vallöfte så kan fler unga resa dit de vill och uppleva den frihet som sommaren faktiskt kan innebära samtidigt som vi premierar klimatsmart resande, säger Tobias Baudin (S), partisekreterare

Sverige ska vara med och leda klimatomställningen. Eftersom transportsektorn står för en tredjedel av Sveriges utsläpp är det centralt att minska utsläppen för att nå våra klimatmål. Där spelar kollektivtrafiken som ett klimatsmart resesätt en viktig roll. Socialdemokraterna tar nu ett viktigt steg för att främja klimatsmart resande.

- Avgiftsfri kollektivtrafik för unga är en viktig frihetsreform - så unga på ett jämlikt sätt kan röra sig fritt i samhället, söka jobb, ta del av kultur och träffa sina vänner. Sommarlovskort är ett steg i rätt riktning för SSU:s vision om avgiftsfri kollektivtrafik, säger Lisa Nåbo, förbundsordförande för SSU

Många unga saknar en meningsfull sysselsättning under sommarmånaderna. Ofta är det ekonomin som på olika sätt sätter gränser. Därför vill Socialdemokraterna att gymnasieelever och studenter ska kunna åka avgiftsfri kollektivtrafik under sommaren. Unga ska inte behöva tacka nej till jobb, aktiviteter eller till klimatsmart resande för att pengarna inte räcker till.

Att fler unga sommarjobbar och deltar i fritidsaktiveter bygger vårt land starkare – det minskar segregationen, ger fler en väg in till arbetsmarknaden och ökar friheten för unga. Vårt Sverige kan bättre.

Kontakt:

För Tobias Baudin: Johannes Svensson, 076-766 53 26, johannes.svensson@socialdemokraterna.se

För Lisa Nåbo: Filip Patriksson, 072-085 37 24,
filip.patriksson@ssu.se