Socialdemokraterna presenterar som enda parti ett nytt HBTQ-program

Socialminister Annika Strandhäll och HBT-Socialdemokraters förbundsordförande Sören Juvas presenterar Socialdemokraternas nya HBTQ-politiska program.

Föranmälan till: viktoria.hjulstrom@socialdemokraterna.se. 0705-66 51 81.

Tid: Onsdag 1 augusti 11:00.

Plats: Sveavägen 68.

Presskontakt:

Victor Harju, pressekreterare hos Annika Strandhäll, 072- 504 36 70

Viktoria Hjulström, Socialdemokraterna, 070-566 51 81

Uppgörelsen om utskottsposterna klar26.9.2018 16:20Pressmeddelande

Presidieplatserna i riksdagsutskotten har idag fördelats efter en överenskommelse mellan Socialdemokraterna och Moderaterna. Socialdemokraterna tilldelades åtta ordförandeposter i utskotten och Moderaterna tilldelades sju ordförandeposter. Socialdemokraterna och Moderaterna har sedan fördelat posterna tillsammans med sina respektive samarbetspartier. Viceordförandeposterna tillföll enligt uppgörelsen den part som inte har ordförandeposterna. Därmed följs och vidareutvecklas den praxis som gällt under tidigare mandatperioder och regeringar. Ett antal poster som traditionellt sett tillfaller regeringssidan respektive oppositionen kommer att omfördelas efter regeringsbildningen. Det gäller finansutskottet, konstitutionsutskottet, utrikesutskottet, försvarsutskottet och EU-nämnden. Fördelningen inom det rödgröna blocket framgår enligt nedan: Ordförande arbetsmarknadsutskottet –Socialdemokraterna Ordförande civilutskottet – Miljöpartiet Vice ordförande finansutskottet – Socialdemokraterna O