Socialdemokraterna vill se ett statligt huvudmannaskap för den personliga assistansen

Socialdemokraterna tar ännu ett steg för att återställa rätten till assistans och samtidigt stoppa välfärdsbrottsligheten som idag utnyttjar systemet. Med ett statligt huvudmannaskap för assistansen kan likvärdigheten och rättssäkerheten i bedömningarna öka samtidigt som vi minskar möjligheterna till kriminalitet.
  • Socialdemokraterna gjorde under den föregående mandatperioden ett stort arbete för att återställa rätten till assistans. En central del handlade om att höja kvaliteten och rättssäkerheten i de bedömningar som görs av enskildas behov. Vi måste säkerställa att de enskilda som ansöker om assistans blir korrekt bedömda och hanterade. Den som har rätt till assistans ska också få det, säger Lena Hallengren

Socialdemokraterna meddelar idag att de vill se ett statligt huvudmannaskap för den personliga assistansen. Med ett statligt huvudmannaskap för assistansen kan likvärdigheten och rättssäkerheten i bedömningarna av enskildas behov öka. Staten har också bättre förutsättningar än kommunerna att klara av situationer där behovet av eller kostnaderna för personlig assistans ökar mycket eller oväntat.

Samtidigt ger ett statligt huvudmannaskap också bättre förutsättningar för att motverka välfärdsbrottslighet och felaktiga utbetalningar. Här har assistansbranschen varit särskilt utsatt de senaste åren.

• Den personliga assistansen har varit särskilt utsatt för välfärdsbrottslighet. Oseriösa och kriminella företag har genom oriktiga uppgifter och förfalskade intyg kunnat tillskansa sig stora summor, vilka i vissa fall gått rakt in i annan organiserad brottslighet. Vi måste komma till rätta med brottsligheten som utnyttjar assistanssystemet. Med ett statligt huvudmannaskap kan vi upptäcka och stoppa fler felaktiga utbetalningar, säger Fredrik Lundh Sammeli

Socialdemokraterna anser därför att man borde gå vidare med huvudmannaskapsutredningens slutsatser om ett statligt huvudmannaskap för den personliga assistansen.

Presskontakt

För Lena Hallengren och Fredrik Lundh Sammeli: Johannes Svensson, johannes.svensson@socialdemokraterna.se, 076-766 53 26

Socialdemokraterna i Sverige och Finland: Stärk EU:s hybridförsvar och inför striktare sanktioner för Ryssland22.4.2024 17:38:23 CEST | Pressmeddelande

Socialdemokraterna I Sverige och Finland presenterar nya förslag för att stärka EU:s hybridförsvar och ställer gemensamma krav på nya sanktioner för att strypa Putins krigskassa. Detta gjordes efter ett gemensamt besök vid finsk-ryska gränsen av Magdalena Andersson, partiordförande för svenska Socialdemokraterna och Antti Lindtman, partiledare för finska Socialdemokraterna.