Socialdemokraterna vill se över strandskyddet

I vårt starka samhälle ska det gå att bygga, arbeta och leva i hela landet. Socialdemokraterna vill därför under nästa mandatperiod se över strandskyddet i syfte att främja landsbygdsutvecklingen och göra det lättare att bygga sjönära på landsbygden där tillgången till stränder är stor.

- Dagens strandskyddsregler är inte anpassade till våra landsändars olika behov och förutsättningar. Det behövs hus, jobb och tillväxt i attraktiva lägen på landsbygden och det kan vi bidra till utan att allmänheten stängs ute från stränderna, säger statsminister Stefan Löfven.

Många upplever dagens strandskyddsregler som orättvisa och att strandskyddet i praktiken inte tillämpas lika hårt i städerna som på landsbygden. Det behövs ett regelverk som väger in var exploateringen är lägre för att ge bättre förutsättningar för bostäder och näringsverksamhet i lågt exploaterade områden där det finns god tillgång på stränder.

- I dag är det ofta svårare att få bygglov vid Arjeplogs över 8000 sjöar än vad det är i tätbebyggda områden. Det är inte rimligt. Det här är en rättvisefråga som handlar om att hela Sverige ska leva och utvecklas, säger landsbygdsminister Sven-Erik Bucht.

En ökad differentiering av lagstiftningen, som på allvar tar hänsyn till att tillgång till sjöar och stränder varierar i landet, liksom befolkningstäthet och exploateringstryck, behöver genomföras. Särskilt prioriterade områden är Norrlands inland samt glesbygdskommuner i Syd- och Mellansverige med ett stort antal sjöar.

Strandskyddet ska samtidigt värnas och tillgången till obrutna strandlinjer förstärkas i exploaterade områden utefter Sydsveriges kuster som Bohuslän och Göteborgs skärgård, Hallands och Skånes strandlinjer, Öland och Gotland, Sankt Annas Skärgård, Stockholms skärgård och Roslagskusten.

Presskontakt:

Jonatan Holst, pressekreterare hos statsminister Stefan Löfven 072-227 85 35

Maria Soläng, pressekreterare hos landsbygdsminister Sven-Erik Bucht 072-206 19 47

Riddarhustorget 7-9

Socialdemokraterna går till val på att stoppa vinstjakten i skolan20.6.2018 15:24Pressmeddelande

Den 7 juni röstade Alliansen och Sverigedemokraterna ner förslaget att stoppa vinstjakten i skolan och omsorgen. Samtidigt syns konsekvenserna av att vinstjakten tillåts fortsätta. Senast igår meddelade Skolinspektionen att tillståndet för en gymnasieskola som drivs av Thorén Innovation School AB i centrala Stockholm stängs omedelbart. Socialdemokraterna vill nu ta frågan till väljarna och går till val på att stoppa vinstjakten i välfärden. Idag presenterades ytterligare förslag för att stoppa vinstjakten i svensk skola.