Socialt ansvarstagande i standard för hållbar upphandling

SIS, Swedish Standards Institute, släpper i dag en svensk standard som ska guida organisationer i konsten att genomföra hållbara upphandlingar och inköp. – Upphandling är ett kraftfullt instrument för alla organisationer som vill bete sig på ett ansvarsfullt sätt och bidra till ett hållbart samhälle samt till FN:s globala mål för hållbar utveckling, säger Thomas Idermark, VD SIS.

SIS har varit med och tagit fram den nya standarden på global nivå och nu fastställs den som svensk standard i svensk översättning med publicering idag. Standarden, som heter SS-ISO 20400 Hållbar upphandling –Vägledning, ska hjälpa alla slags organisationer som vill bidra till hållbar utveckling genom att ta ansvar för inköp och upphandlingar. Genom att använda standarden tar man hänsyn till det särskilda sammanhanget och egenskaperna hos varje organisation.

Standarden ger rekommendationer och stöd till organisationer så de kan integrera hållbarhet i sina policyer och rutiner för upphandling och inköp.  På så vis hanteras risker och möjligheterna ökar för en hållbar utveckling, säger Björn Nilsson, projektledare SIS, Swedish Standards Institute.

Några exempel på innehållet är information om principer och områden inom hållbar upphandling, varför organisationer tillämpar hållbar upphandling och hur överväganden kan integreras på en strategisk nivå i upphandlingsrutiner för att säkerställa att organisationens intention, riktning och viktigaste hållbarhetsprioriteringar uppnås.

– Vi är mycket nöjda med slutresultatet. Vem en organisation köper ifrån är lika viktigt som vad den köper. Standarden SS-ISO 20400 är en brett internationellt förankrad vägledning som omfattar miljömässiga och sociala samt ekonomiska dimensioner av hållbarhet. Nu gäller det bara att realisera detta också! säger Thomas Idermark, VD SIS, Swedish Standards Institute.

Övergripande information om standarden:
Thomas Idermark, VD SIS, Swedish Standards Institute - kontaktinformation nedan

Information om framtagandet av standarden och innehållet:
Björn Nilsson, projektledare SIS, Swedish Standards Institute - kontaktinformation nedan

Staffan Söderberg, ordförande i SIS arbetsgrupp för hållbar upphandling och senior rådgivare Amap Sustainability - kontaktinformation nedan

ISO:s ordförande på Sverigebesök – kommenterar standarders betydelse för svensk konkurrenskraft och i världshandeln19.4.2018 09:16Pressmeddelande

Inbjudan till SIS Kvalitets- och miljödag 19 april16.4.2018 11:30Pressinbjudan

Media är välkomna att delta kostnadsfritt i SIS Kvalitets- och miljödag som äger rum 19 april i Stockholm. Vi samlar experter inom kvalitet, miljö, arbetsmiljö och hållbarhet i Stockholm. De senaste trenderna inom ledningssystem, förbättringsarbete och verksamhetsutveckling tas upp. Bland annat kommer IKEA, Sony, Scania, Riksbyggen och Svenska Retursystem att berätta om hur de har lyckats med sina framgångsrecept, kring kvalitet, hållbarhet, arbetsmiljö, ledarskap och entreprenörskap.