Socialt ansvarstagande i standard för hållbar upphandling

SIS, Swedish Standards Institute, släpper i dag en svensk standard som ska guida organisationer i konsten att genomföra hållbara upphandlingar och inköp. – Upphandling är ett kraftfullt instrument för alla organisationer som vill bete sig på ett ansvarsfullt sätt och bidra till ett hållbart samhälle samt till FN:s globala mål för hållbar utveckling, säger Thomas Idermark, VD SIS.

SIS har varit med och tagit fram den nya standarden på global nivå och nu fastställs den som svensk standard i svensk översättning med publicering idag. Standarden, som heter SS-ISO 20400 Hållbar upphandling –Vägledning, ska hjälpa alla slags organisationer som vill bidra till hållbar utveckling genom att ta ansvar för inköp och upphandlingar. Genom att använda standarden tar man hänsyn till det särskilda sammanhanget och egenskaperna hos varje organisation.

Standarden ger rekommendationer och stöd till organisationer så de kan integrera hållbarhet i sina policyer och rutiner för upphandling och inköp.  På så vis hanteras risker och möjligheterna ökar för en hållbar utveckling, säger Björn Nilsson, projektledare SIS, Swedish Standards Institute.

Några exempel på innehållet är information om principer och områden inom hållbar upphandling, varför organisationer tillämpar hållbar upphandling och hur överväganden kan integreras på en strategisk nivå i upphandlingsrutiner för att säkerställa att organisationens intention, riktning och viktigaste hållbarhetsprioriteringar uppnås.

– Vi är mycket nöjda med slutresultatet. Vem en organisation köper ifrån är lika viktigt som vad den köper. Standarden SS-ISO 20400 är en brett internationellt förankrad vägledning som omfattar miljömässiga och sociala samt ekonomiska dimensioner av hållbarhet. Nu gäller det bara att realisera detta också! säger Thomas Idermark, VD SIS, Swedish Standards Institute.

Övergripande information om standarden:
Thomas Idermark, VD SIS, Swedish Standards Institute - kontaktinformation nedan

Information om framtagandet av standarden och innehållet:
Björn Nilsson, projektledare SIS, Swedish Standards Institute - kontaktinformation nedan

Staffan Söderberg, ordförande i SIS arbetsgrupp för hållbar upphandling och senior rådgivare Amap Sustainability - kontaktinformation nedan

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.

Europeiska länder ska enas om standarder för onlinespel16.10.2017 07:44Pressmeddelande

SIS, Swedish Standards Institute, kommer att ansvara för det svenska deltagandet i ett europeiskt arbete med att ta fram standarder kring rapporteringskrav för spelbolag som erbjuder onlinespel. Arbetet baseras på ett uppdrag från EU-kommissionen. – Gemensamma europeiska standarder för rapportering kommer att bidra till ett säkrare och tryggare spelande på nätet, säger Björn Nilsson, projektledare SIS.

Nu kan miljöteknikleverantörer verifiera sina produkter mot ny standard12.9.2017 08:19Pressmeddelande

SIS, Swedish Standards Institute har varit med och tagit fram en internationell ISO-standard för verifiering av miljöteknik (Environmental Technology Verification, ETV) som även fastställts som svensk standard. Företag kan verifiera produkter mot standarden och därmed uppvisa att teknikens miljöprestanda lever upp till standardens krav. – Detta är saknat då många inköpare upplever svårigheter med att lita på påståenden om miljöteknikers prestanda, säger Raul Carlsson, forskningsingenjör Swerea och ordförande i SIS tekniska kommitté.

Svensk medverkan i internationell standardisering inom miljöaspekter av plast30.8.2017 12:51Pressmeddelande

SIS, Swedish Standards Institute har startat en arbetsgrupp som ska ta till vara på svenska intressen och påverka den internationella standardiseringen inom miljöaspekter av plast. – Vi ser ett ökat behov av standarder för att kunna bidra till globala lösningar på plastproblematiken och plastens roll i ett hållbart samhälle. Samtidigt som CEN och ISO startar nya kommittéer startar vi nu en svensk arbetsgrupp. Just nu letar vi fler aktörer som vill vara med och stärka den svenska rösten inför ISO-mötet i Sydkorea i september och CEN-mötet i Belgien i oktober, säger Nazdaneh Yarahmadi som är ordförande för den nya arbetsgruppen.

Standardiseringsarbete drar igång för att höja kvaliteten på snabbtester för droganalys24.8.2017 13:34Pressmeddelande

I veckan har SIS, Swedish Standards Institute, nystartade standardiseringskommitté för snabbtester för droganalys* haft sitt första möte. Kommitténs uppdrag blir bland annat att utforma kvalitetskrav som ett stöd till exempel vid upphandling, göra anvisningar för olika typer av analysutförare och annat för att få ett säkert och strukturerat användande av dessa tester.