Socialt ansvarstagande i standard för hållbar upphandling

SIS, Swedish Standards Institute, släpper i dag en svensk standard som ska guida organisationer i konsten att genomföra hållbara upphandlingar och inköp. – Upphandling är ett kraftfullt instrument för alla organisationer som vill bete sig på ett ansvarsfullt sätt och bidra till ett hållbart samhälle samt till FN:s globala mål för hållbar utveckling, säger Thomas Idermark, VD SIS.

SIS har varit med och tagit fram den nya standarden på global nivå och nu fastställs den som svensk standard i svensk översättning med publicering idag. Standarden, som heter SS-ISO 20400 Hållbar upphandling –Vägledning, ska hjälpa alla slags organisationer som vill bidra till hållbar utveckling genom att ta ansvar för inköp och upphandlingar. Genom att använda standarden tar man hänsyn till det särskilda sammanhanget och egenskaperna hos varje organisation.

Standarden ger rekommendationer och stöd till organisationer så de kan integrera hållbarhet i sina policyer och rutiner för upphandling och inköp.  På så vis hanteras risker och möjligheterna ökar för en hållbar utveckling, säger Björn Nilsson, projektledare SIS, Swedish Standards Institute.

Några exempel på innehållet är information om principer och områden inom hållbar upphandling, varför organisationer tillämpar hållbar upphandling och hur överväganden kan integreras på en strategisk nivå i upphandlingsrutiner för att säkerställa att organisationens intention, riktning och viktigaste hållbarhetsprioriteringar uppnås.

– Vi är mycket nöjda med slutresultatet. Vem en organisation köper ifrån är lika viktigt som vad den köper. Standarden SS-ISO 20400 är en brett internationellt förankrad vägledning som omfattar miljömässiga och sociala samt ekonomiska dimensioner av hållbarhet. Nu gäller det bara att realisera detta också! säger Thomas Idermark, VD SIS, Swedish Standards Institute.

Övergripande information om standarden:
Thomas Idermark, VD SIS, Swedish Standards Institute - kontaktinformation nedan

Information om framtagandet av standarden och innehållet:
Björn Nilsson, projektledare SIS, Swedish Standards Institute - kontaktinformation nedan

Staffan Söderberg, ordförande i SIS arbetsgrupp för hållbar upphandling och senior rådgivare Amap Sustainability - kontaktinformation nedan

Ny EU-anpassad standard för elcyklar18.12.2017 10:13Pressmeddelande

Nu finns en ny europeisk standard för elcyklar. Alla elcyklar som framförs på allmän väg måste uppfylla kraven i EU:s maskindirektiv samt vara CE-märkta. Genom att följa den nya harmoniserade standarden uppfyller leverantörer och utvecklare kraven. – Det är främst ur säkerhetssynpunkt som standarden behövs. T.ex. utsätts elcyklar för högre påkänningar på framgaffel, ram, styre och styrstam, och det är även viktigt att cykeln inte startar oavsiktligt t.ex. vid ett trafikljus, säger Claes Alstermark, ordförande i SIS-kommittén som varit med och tagit fram standarden.

Städa och lagerhåll rätt i vården för ökad patientsäkerhet8.12.2017 08:38Pressmeddelande

Två nya svenska standarder ska minska smittspridningen i vården genom att höja nivån på städning samt transport, lagerhållning och hantering av sterila medicintekniska produkter. Vårdrelaterade infektioner är ett stort problem och medför stora kostnader och lidande för de drabbade. – Denna typ av infektioner tar också stora resurser från vård- och omsorgsverksamheten som istället för att fokusera på kärnverksamheten och patientens ursprungsproblematik får lägga tid på annat, säger Tuula Cammersand, projektledare SIS, Swedish Standards Institute.

När IT-standarder tar plats i skolan blir det enklare29.11.2017 13:13Pressmeddelande

Nu finns det ett helt paket med IT-standarder för lärande som SIS, Swedish Standards Institute, har tagit fram tillsammans med myndigheter, företag och organisationer med koppling till skolvärlden. Det senaste tillskottet är en standard som ger stöd för utbildningssamordnare att samordna sina skoladministrativa system med schemasystem. – För att långsiktigt kunna dra nytta av de fördelar som olika former av IT-stöd kan ge på utbildningsområdet krävs standarder, säger Palle Girgensohn, deltagare i SIS standardiseringskommitté 450.

Nu blir det möjligt för alla att kostnadsfritt använda standarder för kulturarvsområdet24.11.2017 14:47Pressmeddelande

Riksantikvarieämbetet och SIS, Swedish Standards Institute, har slutit ett avtal som innebär att närmare 30 europeiska standarder blir tillgängliga för kulturarvsområdet. Från den 1 januari kommer standarderna att kunna laddas ner utan kostnad av företag, myndigheter och organisationer som är verksamma i Sverige. Syftet är att öka tillämpningen av standarder på kulturarvsområdet och pröva nyttan av standarderna under tre år.

Kundbemötandet ska bli bättre med ny standard för kundkontaktcenter9.11.2017 10:44Pressmeddelande

SIS, Swedish Standards Institute, har lett svensk medverkan* i framtagandet av en global standard med krav för kundkontaktcenter, SS-EN ISO 18295, som nu också sätts som svensk standard i svensk översättning. Standarden ska skapa kvalitet i mötet mellan kund och kundkontaktcenter genom att ställa specifika krav på både uppdragsgivare och kundkontaktcenter. Standarden är relevant för alla som bedriver kundkommunikation på distans i form av kundservice, telemarketing, support eller informationstjänster.

Diskriminering ska minska med standardiserade bedömningstjänster1.11.2017 07:13Pressmeddelande

Nu startar SIS, Swedish Standards Institute ett nytt arbete med att delta i och påverka den internationella revideringen av ISO-standarden för bedömningstjänster, ISO 10667. Syftet är att alla som söker ett jobb ska bli bedömda på ett likvärdigt och rättvist sätt. – Det är hög tid att se över standarden från 2011 och anpassa den till dagens förhållanden. Till exempel har marknaden av bedömningstjänster ökat explosionsartat, säger Anders Sjöberg, docent i psykologi och ordförande för den svenska delegationen för framtagandet av ISO 10667.