Socialt ansvarstagande i standard för hållbar upphandling

31.5.2017 09:03 | SIS Swedish Standards Institute

SIS, Swedish Standards Institute, släpper i dag en svensk standard som ska guida organisationer i konsten att genomföra hållbara upphandlingar och inköp. – Upphandling är ett kraftfullt instrument för alla organisationer som vill bete sig på ett ansvarsfullt sätt och bidra till ett hållbart samhälle samt till FN:s globala mål för hållbar utveckling, säger Thomas Idermark, VD SIS.

SIS har varit med och tagit fram den nya standarden på global nivå och nu fastställs den som svensk standard i svensk översättning med publicering idag. Standarden, som heter SS-ISO 20400 Hållbar upphandling –Vägledning, ska hjälpa alla slags organisationer som vill bidra till hållbar utveckling genom att ta ansvar för inköp och upphandlingar. Genom att använda standarden tar man hänsyn till det särskilda sammanhanget och egenskaperna hos varje organisation.

Standarden ger rekommendationer och stöd till organisationer så de kan integrera hållbarhet i sina policyer och rutiner för upphandling och inköp.  På så vis hanteras risker och möjligheterna ökar för en hållbar utveckling, säger Björn Nilsson, projektledare SIS, Swedish Standards Institute.

Några exempel på innehållet är information om principer och områden inom hållbar upphandling, varför organisationer tillämpar hållbar upphandling och hur överväganden kan integreras på en strategisk nivå i upphandlingsrutiner för att säkerställa att organisationens intention, riktning och viktigaste hållbarhetsprioriteringar uppnås.

– Vi är mycket nöjda med slutresultatet. Vem en organisation köper ifrån är lika viktigt som vad den köper. Standarden SS-ISO 20400 är en brett internationellt förankrad vägledning som omfattar miljömässiga och sociala samt ekonomiska dimensioner av hållbarhet. Nu gäller det bara att realisera detta också! säger Thomas Idermark, VD SIS, Swedish Standards Institute.

Övergripande information om standarden:
Thomas Idermark, VD SIS, Swedish Standards Institute - kontaktinformation nedan

Information om framtagandet av standarden och innehållet:
Björn Nilsson, projektledare SIS, Swedish Standards Institute - kontaktinformation nedan

Staffan Söderberg, ordförande i SIS arbetsgrupp för hållbar upphandling och senior rådgivare Amap Sustainability - kontaktinformation nedan

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.

Senaste nyheterna från SIS Swedish Standards Institute

Byggbranschen i behov av ledningssystem för samverkan29.6.2017 12:40Pressmeddelande

I dag publicerar SIS, Swedish Standards Institute, en ny internationell standard i svensk översättning som ska hjälpa företag och organisationer att öka affärsnyttan genom samverkan. – Vi måste bättra oss när det gäller att ta till vara värdet av samverkan. Med den här standarden tar vi ett stort kliv framåt, säger John Thorsson, affärschef på NCC och ordförande i SIS tekniska kommitté som representerar Sverige i det internationella arbetet inom ISO.

SIS vill se fem åtgärder för högre kvalitet och säkerhet på apotek20.6.2017 08:58Pressmeddelande

SIS, Swedish Standards Institute har lämnat sitt remissvar till regeringen på utredningen SOU 2017:15 som handlar om kvalitet och säkerhet på apoteksmarknaden. – Vi bedömer att standarder kan bidra till stärkt kvalitet och säkerhet på apoteksmarknaden. Ett av våra förslag är ett särskilt kvalitetsledningssystem för apotek, säger Thomas Idermark, VD SIS, Swedish Standards Institute*.

Global standard för skogliga produkter på remiss – presenteras 2 juni29.5.2017 09:24Pressinbjudan

SIS, Swedish Standards Institute, bjuder in till ett frukostseminarium i Stockholm den 2 juni för att berätta om det pågående arbetet med att ta fram en ISO-standard för chain of custody – spårbarhetssystem - för skogliga produkter. Standarden är nu ute på remiss. Företrädare för Stora Enso Skog, Södra Skogsägarna, BillerudKorsnäs, Holmen och Sågverkens Riksförbund kommer att presentera standarden och delta i en paneldiskussion.

Svensk standard ska öka rättssäkerheten vid validering23.5.2017 07:44Pressmeddelande

SIS, Swedish Standards Institute, har tagit fram en standard för validering av individuell kompetens och därmed även validering av nyanländas kompetens. – Anledningen till att det behövs en ny svensk standard är att det har saknats nationell likvärdighet för validering av individuell kompetens. Många organisationer arbetar på olika sätt och efterfrågar tydliga riktlinjer, säger Tina Bohlin, projektledare SIS.

Ledningssystemstandarden för livsmedelssäkerhet revideras19.5.2017 08:15Pressmeddelande

SIS, Swedish Standards Institute har varit med och tagit fram ett förslag på en ny version av ledningssystemstandarden för livsmedelssäkerhet, ISO 22000. Den nya utgåvan ska bli mer användarvänlig och mer anpassad till de andra ledningssystemen. SIS arrangerar ett öppet seminarium i samband med att förslaget nu går ut på remiss. – Det kan kännas dystert att prata om liv och död, men ytterst är det vad livsmedelssäkerhet handlar om, säger Patrick Gustavsson, chefsrevisor på Controlcert Scandinavia och svensk representant samt expert i ISO-arbetet.

Med rätt ledningssystem minskar risken för mutor17.5.2017 10:26Pressmeddelande

Idag släpper SIS, Swedish Standards Institute en ny svensk standard som ska hjälpa organisationer att komma åt mutor. Standarden är tydlig med att styrelser och ledningar har en viktig roll för att motverka mutor. – Många organisationer söker idag efter kunskap om etiska risker och hur de ska arbeta med socialt ansvarstagande. Så ett ledningssystem mot mutor, som den här standarden beskriver, ligger helt rätt i tiden säger Thomas Idermark, VD SIS, Swedish Standards Institute.

I vårt nyhetsrum kan du läsa de senaste nyheterna, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt nyhetsrum