Sökes: 70 000 techmedarbetare

Techsektorn och digitalisering är viktiga motorer för sysselsättning, ekonomisk tillväxt och klimatomställning i Sverige och världen. Samtidigt utgör kompetensbristen den största bromsklossen för techföretag. Fram till år 2024 förväntas branschen sakna hela 70 000 techmedarbetare - kampanjen Addera tech syftar till att locka fler personer att söka sig till framtidsbranschen nummer ett och utbilda sig inom tech.

- Redan idag har företag i techsektorn svårt att rekrytera all den kompetens som efterfrågas, vilket hindrar viktig samhällsutveckling och möjligheten att göra affärer.Därför lanserar TechSverige idag kampanjen Addera tech som syftar till att bredda bilden av vad ett arbete inom tech innebär och till att locka fler medarbetare till branschen, säger Åsa Zetterberg, förbundsdirektör på bransch- och arbetsgivarorganisationen TechSverige.

Åsa Zetterberg lyfter fram att techsektorn de senaste åren har etablerat sig som en tillväxtbransch:

- Tech har blivit en allt viktigare del av samhället, en förutsättning för den ekonomiska utvecklingen, för jobben, klimatanpassningen, välståndet och för hur vi lever våra liv.

Techbranschen är bred och större än det som vi traditionellt har benämnt it och telekom. Den inbegriper även företag inom till exempel dataspel, hälsa (healthtech), finans (fintech) och skola (edtech).

Techsektorn bidrar också till produktivitet och innovation i andra delar av näringslivet, som i sin tur kan utveckla smarta lösningar på många samhällsutmaningar. Techbranschen är en jämförelsevis ung bransch med goda arbetsvillkor.

- Med kampanjen vill vi visa på de skiftande yrkesmöjligheter och uppdrag som erbjuds inom techbranschen samt att det finns flera olika vägar till dessa spännande jobb. Vi vill också signalera att branschen efterfrågar många olika typer av människor, med olika erfarenheter och förmågor. Visst behövs många med tekniskt kunnande och intresse, men också projektledare, affärsutvecklare och personer med erfarenheter inom till exempel energi, hållbarhet, säkerhet, skola och hälsa och så vidare, säger Åsa.

- Kampanjen vänder sig till dig som är mitt i yrkeslivet eller på väg in, och som vill söka dig till en spännande framtidsbransch. Genom kampanjen får du tips på hur du kan addera tech till din utbildning eller ditt arbetsliv, avslutar Åsa Zetterberg.

Läs mer om kampanjen: Addera tech

Kontakter:
Ana Andric, ana.andric@techsverige.se
Mamite Andersson, mamite.andersson@techsverige.se
Åsa Zetterberg asa.zetterberg@techsverige.se

Om Addera tech
Bransch-och arbetsgivarorganisationen TechSverige lanserar kampanjen ”Addera tech” för att locka fler personer till techbranschen. Syftet med kampanjen är att visa på de skiftande yrkesmöjligheter, uppdrag och spännande utmaningar som erbjuds inom techbranschen samt att det finns flera olika utbildningsvägar till alla dessa jobb. Kampanjen riktar sig till personer i yrkesverksam ålder som, genom att addera tech, kan kvalificera sig för jobben inom techbranschen.

Ana AndricNäringspolitisk expertTECHSVERIGE

Ana Andric är näringspolitisk expert på TechSverige med ansvar för frågor som rör kompetensförsörjning, jämställdhet och inkludering.

Tel:+46 72 206 32 87ana.andric@techsverige.se

TechSverige

08-7626900https://www.techsverige.se/

Om TechSverige
TechSverige är en bransch- och arbetsgivar­organisation för alla företag inom techsektorn, med uppdrag att tillsammans med medlemmarna skapa bästa möjliga villkor för en världsledande techsektor i Sverige. Bland våra över 1 400 medlemsföretag – som sammantaget har närmare 100 000 medarbetare i Sverige – återfinns allt ifrån små startup bolag med få anställda, till stora, multinationella företag med tusentals anställda runtom i världen.

Följ TechSverige

Senaste pressmeddelandena från TechSverige

Sverige släcker 2G och 3G – Byt nät nu30.1.2024 07:30:00 CET | Pressmeddelande

Fram till slutet av 2025 kommer 2G- och 3G-näten att fasas ut i Sverige och ersättas med 4G och 5G. Det innebär att allt som är beroende av uppkoppling till dessa gamla nät slutar fungera. Det handlar om allt från äldre mobiltelefoner till larm, kortterminaler och nödtelefoner i hissar. Det påverkar både företag och privatpersoner, men i dagsläget är det många som berörs som inte vet om detta. I den nya informationskampanjen Byt Nät Nu uppmanar bransch- och arbetsgivarorganisationen TechSverige tillsammans med mobiloperatörerna Tele2, Telenor, Telia och Tre alla att se över och byta ut gamla lösningar till modern teknik – innan näten stängs.

Techbranschens bidrag till svensk ekonomi når nya toppnivåer22.11.2023 07:30:00 CET | Pressmeddelande

En rapport från bransch- och arbetsgivarorganisationen TechSverige visar att techbranschens bidrag till svensk ekonomi når nya rekordnivåer. Techbranschens omsättning 2022 landade på över 1000 miljarder kronor och bidraget till BNP uppgick till 350 miljarder kronor – vilket överstiger det samlade BNP-bidraget från den traditionella basindustrin. Det innebär skatteintäkter på över 150 miljarder kronor – mer än statens utgifter för försvar och rättsväsende tillsammans.