Solfångare, elflygplan och ventilation – här är årets vinnare av E-Prize

Företagen Absolicon, Heart Aerospace och Enjay har utsetts till vinnare av 2020 års E-Prize, Sveriges största energipris. Företagen belönas för att ha utvecklat nya idéer för solfångare, elflygplan och ventilation i restauranger.

Årets vinnare av E-Prize. Från vänster: Anders Forslund, vd Heart Aerospace, Jesper Wirén, vd Enjay och Joakim Byström vd Absolicon. Foto Linda Hallbom/E.ON och Lars Wahlström.

E-Prize är en innovationstävling för smartare energilösningar och belönar svenska företag som har de mest innovativa lösningarna inom kategorierna förnybar energi, hållbara transporter samt energieffektivisering. Priset har instiftats av E.ON och onsdagen den 18 november var det dags för 2020 års prisutdelning.

– E-Prize stimulerar innovationer på energiområdet som är helt nödvändiga för att driva på förändringen till en mer hållbar framtid. Årets pristagare visar vilken otrolig kreativitet och uppfinningsrikedom som finns runt om i landet, från norr till söder. Vi på E.ON är stolta över att kunna lyfta fram vinnarna och deras innovationer, säger Marc Hoffmann, vd E.ON Sverige.

Förnybar energi: Absolicon, Härnösand

I kategorin förnybar energi vann Absolicon Solar Collector, som utvecklat en koncentrerande solfångare som följer solen under dagen och omvandlar solljuset till 160-gradigt trycksatt vatten eller ånga.

Juryns motivering: ”Med en enkel lösning, men med en egen, djärv affärsmodell finns här en mycket stor besparingspotential inom ett betydande men lite bortglömt område på den globala energikartan.”

Hållbara transporter: Heart Aerospace, Göteborg

I kategorin hållbara transporter vann Heart Aerospace, som utvecklar elflygplan som rymmer ett tjugotal passagerare i kortare inrikesflygningar.

Juryns motivering: ”I en bransch som länge fått klä skott som den värsta klimatboven har man fokuserat på det viktigaste segmentet, där utsläppen är som störst. En innovation som kan få stor impact genom att såväl tillfredsställa ett verkligt resandebehov som göra stor klimatnytta.”

Energieffektivisering: Enjay, Malmö

I kategorin energieffektivisering vann Enjay med sitt system för ventilationsindustrin, som möjliggör lönsam energiåtervinning i restaurangmiljö.

Juryns motivering: ”Med en hög innovationshöjd och en väl utmejslad affärsmodell har ett specifikt, nischat problem i en energiintensiv bransch äntligen fått sin lösning.”

Juryn bestod av Jenny Larsson, vd ABB Power Grids Sweden, David Frykman, general partner Norrsken VC, Johanna Lakso, vd Power Circle, Christian Roos, strategichef E.ON och Per Olof Lindsten, ekonomijournalist och tillika juryns ordförande.

Fakta

2020 arrangeras E-Prize för tolfte året av energibolaget E.ON, i år i samarbete med Aktuell Hållbarhet och Dagens Industri. Priset belönar svenska företag som har de mest innovativa lösningarna inom kategorierna förnybar energi, hållbara transporter samt energieffektivisering.

Åtgärdsförslag för att effektivisera utbyggnaden av elnätet överlämnas till regeringen29.1.2021 11:00:17 CETPressmeddelande

Energiomställningen och elektrifieringen av Sverige kräver omfattande förstärkningar och utveckling av elnätet. Svenska kraftnät, tillsammans med regionnätsföretagen E.ON Energidistribution, Ellevio, Jämtkraft, Skellefteå Kraft Elnät, och Vattenfall Eldistribution, överlämnar nu konkreta åtgärdsförslag till energiminister Anders Ygeman (S). Effektivare tillståndsprocesser som tar hänsyn till system- och beredskapsperspektivet, tydliga riktlinjer för teknikval, utpekande av områden för riksintresse för energidistribution och översyn av lagstiftningen för kommunala energiplaner.

Ökning av antalet strömavbrott på grund av avgrävda elkablar26.1.2021 11:13:44 CETPressmeddelande

Över 2000 strömavbrott i E.ONs elnät under förra året orsakades av elkablar som skadats i samband med grävarbete. Det är över 100 fall fler än året innan, enligt ny statistik från E.ON. Det innebär inte bara strömavbrott för hushållen, det är också en allvarlig risk som är förenad med direkt livsfara. Nu vill E.ON att fler aktörer som gräver tar riskerna och konsekvenserna på större allvar och säkerställer var kablarna går - innan skopan sätts i marken.