Solitarie av Lars Norén inbjuden till Avignonfestivalen

Uppsättningen av Lars Noréns pjäs SOLITAIRE, i regi av Sofia Adrian Jupither, är ett samarbete mellan sex nordiska teatrar. Pjäsen har nu blivit utvald att spela på Avignonfestivalen, en av världens största teaterfestivaler.

Mikaela Ramel, Andreas T Olsson, Irene Lindh, Jonas Sjöqvist, Otto Hargne, Thérèse Brunnander, Per Burell, Siham Shurafa, Niklas Åkerfelt, Marianne Nielsen. Foto: Mats Bäcker.

–Vi är oerhört stolta över att Dramaten tillsammans med våra samarbetsteatrar blivit inbjudna till Avignonfestivalen, en av världens mest betydelsefulla scenkonstfestivaler, säger Mattias Andersson, teaterchef och konstnärlig ledare för Dramaten.

”En grupp människor står tätt sammanpressade inom en rektangel, mitt på scenen. Det finns inga väggar som stänger in dem. De kan ändå inte ta sig därifrån, och vet inte heller varför de befinner sig där.” Så inleds denna pjäs av Lars Norén, en av de sista han skrev före sin död. En pjäs som än en gång visar hur Lars Norén ständigt utvecklades som dramatiker, hur han aldrig slutade förnya sig själv.

Efter urpremiären på Dramaten den 29 januari, har SOLITAIRE spelat på Den Nationale Scene i Bergen under mars och får premiär på Uppsala Stadsteater imorgon fredag 25 mars. Den 15-23 juli spelar den i Avignon för att därefter ges på Folkteatern i Göteborg (premiär 27 augusti), Svenska Teatern i Helsingfors (premiär 14 september) och sedan gå på turné med Riksteatern från och med 1 oktober. SOLITAIRE är en samproduktion mellan ovan nämnda teatrar och Jupither Josephsson Theatre Company.

Av: Lars Norén. Regi: Sofia Adrian Jupither. Scenografi: Erlend Birkeland. Kostym: Maria Geber. Ljus: Ellen Ruge. Mask och peruk: Peter Westerberg. Ljud: Robin Auoja. Dramaturg: Anneli Dufva.
Medverkande: Thérèse Brunnander, Otto Hargne, Irene Lindh, Andreas T Olsson, Siham Shurafa från Dramaten, Per Burell från Riksteatern, Marianne Nielsen från Den Nationale Scene i Bergen, Mikaela Ramel från Uppsala stadsteater, Jonas Sjöqvist från Folkteatern Göteborg och Niklas Åkerfelt från Svenska Teatern i Helsingfors.

Avignonfestivalen (Festival d'Avignon)
grundades 1947 och är av världens största teaterfestivaler. Den årliga festivalen visar dans, film och musik, men det är teater som dominerar. Varje år visas cirka 50 produktioner från Frankrike och andra länder och totalt ges cirka 300 föreställningar och över 400 evenemang, inklusive panelsamtal och debatter, på 20 olika platser i Avignon. Årets festival äger rum 7-26 juli.

Lars Norén. Foto: Bobo Ericzén.
Sofia Adrian Jupither. Foto: Dramaten.

Dramaten Box 5037

Kungliga Dramatiska Teatern, mer känd som Dramaten, är Sveriges nationalscen. Teatern verkar utifrån ett uppdrag från regeringen, som bland annat innebär att teatern såväl ska förvalta teaterhistorien som arbeta för teaterkonstens utveckling. På Dramaten spelas således klassiker, nyskriven teater och teater för barn och ungdom. Teatern ägs till 100 procent av svenska staten. Vd är Maria Groop Russel och Mattias Andersson är teaterchef och konstnärlig ledare.

Teaterhuset vid Nybroplan är Dramatens hemvist sedan 1908 och rymmer fyra scener. Den största, Stora scenen, rymmer upp till 770 besökare. I direkt anslutning till huset vid Nybroplan, på Almlöfsgatan bakom, ligger Lilla scenen. Sedan 1997 har Dramaten också en scen på Elverket, på Linnégatan 69, som sedan hösten 2021 drivs tillsammans med Dansens Hus.

Guldägg till Dramatens interaktiva ljudpromenad med Krister Henriksson5.5.2022 22:55:03 CEST | Pressmeddelande

Ljudpromenaden Doktor Glas, en samproduktion mellan Dramaten, DVA Studio AB och produktionsbolaget TÅBB AB, har vunnit Guldägg i kategorin Årets audio. I ljudpromenaden får publiken återuppleva dramat när de går genom Stockholm och de platser romanen utspelar sig på. Det är Doktor Glas själv, gestaltad av Krister Henriksson, som leder lyssnaren mellan de olika stockholmsadresser där Söderbergs kärleks- och morddrama utspelar sig.