Sommarpaket ska sätta fart på hjulen i Danmark

Nu gör den danska regeringen allt vad de kan för att få fart på den danska ekonomin, och i synnerhet den hårt drabbade turismverkssamheten i landet. I förra veckan meddelandes det att VisitDenmark skulle få 70 miljoner kronor extra och nu lanseras ett ”sommarpaket” som ska göra att det blir lättare och billigare att turista i Danmark i sommar.

Ærø Foto: ©Michael Fiukowski and Sarah Moritz-large

Årets sommar blir inte som andra somrar, det kan man redan nu konstatera. Danskarna uppmanas stanna och turista i sitt eget hemland under sin semester. För att få ordentlig fart på verksamheter kopplat till turism, och för att få hela Danmark att snabbare komma igång igen, har den danska regeringen beslutat att införa en del konkreta åtgärder i ett ”sommarpaket”. Det ska t ex. bli billigare att ta tåget ut i landet, sänkta priser på färjor och bättre förutsättningar för cykelturism.

”Corona-krisen har särskilt drabbat den danska turismen. Vi har en annorlunda sommar framför oss, med färre turister i Danmark, och där fler danskar kommer att semestra hemma. Därför måste vi göra något bra för dem som lever av att ge oss andra upplevelser. Det kan vara den lokala restaurangen, det lokala museet eller den lokala glassbutiken som är så beroende av de många kunderna de har under sommarmånaderna. Personligen är jag verkligen nöjd med att vi skapat det här paketet som gör det billigare och därmed lättare att komma ut till våra vackra landsbygdsområden,” säger Danmarks Näringslivsminister Simon Kollerup.

Sommarpaketet innehåller:

• Gratis inrikes-färjor under juli månad för gående och cyklister
  • Prissänkning på färjor till mindre öar samt till Fanø, Läsø, Ærø och Samsø under augusti och september
  • Sänkt biljettpris för färjetrafiken Ystad-Rønne under augusti och september
  • Resekort - 8 dagars rabatterad resebiljett med kollektivtrafik. 50 000 biljetter erbjuds.
  • 1 milj. biljetter till rabattterat pris över Storebælt (27 jun-02 aug)
  • Hjälpinsatser till turismverksamheter i Köpenhamn via turismorganisationen Wonderful Copenhagen
  • Hjälpinsatser till kust- och naturturismverksamheter via Dansk Kyst- og Naturturisme
  • Stödja Ö-passet och ö-turismen
  • Förbättra förutsättningarna för cykelturism i Danmark
  • Rabatter på biljetter till kulturupplevelser

För mer information om ”sommarpaketet” läs här: https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/covid-19-sommerpakke-skal-saette-skub-i-dansk-sommerokonomi?publisherId=5540552&releaseId=13595663

Den danska regeringen håller gränsen mot Sverige stängd i ett försök att begränsa spridningen av coronaviruset. Den 25 juni förväntas regeringen komma med ny information om en eventuell gradvis öppning mot vissa delar av Sverige från den 27 juni.

Du kan du läsa mer om vad som händer på den danska polisens sida här.

Ærø Foto: ©Michael Fiukowski and Sarah Moritz-large
Fanø - färjan Foto: © Niclas Jessen

Conde Nast Travellers läsare har sagt sitt: Bornholm är Europas näst bästa semesterö7.10.2019 20:56:23 CESTPressmeddelande

I mycket fint sällskap och i tuff konkurrens är den danska ön Bornholm 2:a på det internationella resemagasinet Condé Nast Travellers lista över Europas bästa semesteröar. I magasinets Readers’ Choice Award 2019 har 600 000 personer röstat på sina favoriter och Bornholm blev kårad som den näst bästa ön i kategorin ”Top Islands in Europe” – före bland andra Kreta, Sicilien, Korsika och Mallorca. På första plats kom den kroatiska ön Hvar. Förra året knep den grekiska ön Mykonos 1:a platsen.