Söt seger för Lidls honung

I tidningen Råd & Röns test av tolv sorters flytande blomsterhonung genom blindtester och kemiska analyser, gick Lidls Maribel Squeezy Blossom Honey segrande ur matchen med en delad förstaplats och utmärkelsen Bäst i test. Lidls egna ekologiska blomsterhonung, Maribel Bio Organic Blomsterhonung vann panelens smaktest.
Bäst i test! - Maribel Squeezy Blossom Honey

Maribel Squeezy Blossom Honey och Bellafonde Honung delade den totala förstaplatsen i Råd & Röns honungstest och får utmärkelsen Bäst i test. Lidl kammar även hem smaktestet och en total tredjeplats med den ekologiska honungen Bio Organic Blomsterhonung av Lidls eget märke Maribel med motiveringen - Len och fin i konsistensen, lagom rinnig och ”en god honung med tydlig honungssmak”. De kemiska analyserna i testet ger Lidls honungprodukter ett mycket bra värden, ett resultat av ett konsekvent kvalitetsarbete i hela kedjan från odlare till butik.

– Vi är så stolta och glada över att vårt noggranna kvalitetsarbete och fokus på att förfina våra produkter ger resultat. Vi vet att våra egna varumärken håller väldigt hög kvalitet och är mycket uppskattade hos våra kunder. Att vi nu får detta erkännande för två av våra honungsprodukter är stort för oss, säger Timo Hansio, Tf. Inköpsdirektör Lidl Sverige.

Maribel Squeezy Blossom Honey har producerats på samma sätt under stränga kvalitetskontroller i över 13 år vilket gör att produkten håller en hög och stabil kvalitet. Honung är storleksmässigt en relativt liten kategori för Lidl men samtidigt en produktgrupp där kunderna har tydliga önskemål om kvalitet och variation. Lidl erbjuder i dagsläget tio olika sorters honung i sortimentet samt ytterligare ett par sorter under utvalda kampanjveckor.

Bäst i test - Maribel Squeezy Blossom Honey
Vikt: 500 gram
Cirkapris: 36,90 kronor
Omdöme Råd & Rön:
Gulbrun i färgen. Svag ton av bivax i doften. Något parfymig i smaken. Söt. En ganska god honung med lite ovanlig doft och smak.
Smakvinnare - Maribel Bio Organic Blomsterhonung
Vikt: 250 gram
Cirkapris: 27,90 kronor

Omdöme Råd & Rön

Fakta blomsterhonung (Källa: Råd & Rön)

• Blomsterhonung innehåller honung från nektar som kommer från olika blommor.
• Vilka blommor bina har besökt påverkar honungens smak och också sammansättningen av olika sockerarter i honungen.
• Det är tillåtet att blanda honung med olika ursprung.
• Honung ligger på EU:s topp tio-lista över livsmedel som det fuskas mest med. Om en produkt ska säljas som ren honung får den inte innehålla något annat än just honung.
• All honung är flytande när den är nyslungad, över tid kristalliserar den och blir fast. Hur snabbt det går beror bland annat på hur mycket druvsocker honungen innehåller. Innehåller honungen mycket druvsocker stelnar den snabbare

Olika sorters honung (Källa: Råd & Rön)

Sorthonung
Honung där mer än hälften av innehållet kommer från samma blomma. Ett vanligt exempel är ljunghonung. Ibland kallas också honung insamlad från en speciell plats eller vid en viss årstid för sorthonung.
Blomsterhonung
En blandning av honung från nektar av olika sorters blommor.
Bladhonung
Honung där bina samlat nektar från bladlöss.
Bagerihonung
Honung som inte får säljas till konsument för att den till exempel hettats upp för mycket kan säljas för att användas som ingrediens i bröd eller andra livsmedel.

Recept lidl.se

Honungsrecept - Lammstek med blåmögelost, honungsrostad grönkål och granatäppelkärnor

Bäst i test! - Maribel Squeezy Blossom Honey
Topptestat! - Maribel Bio Organic Squeezy Blossom Honey
Recept på Lidl.se - Honungsglaserad fläskkarré med citronyoghurt och sallad på mango, paprika och tomat
Recept på Lidl.se - Lammstek med blåmögelost, honungsrostad grönkål och granatäppelkärnor

Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 204 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Boden i norr. Sammanlagt arbetar drygt 5000 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Barkarbystaden i Järfälla kommun och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.

Lidl Sverige och LRF tecknar avsiktsförklaring för att främja svensk livsmedelsproduktion10.9.2024 10:00:00 CEST | Pressmeddelande

Alltsedan Lidl Sverige lanserade Matriket som en del av sitt sortiment har Matriket utvecklats till det bredaste varumärket med enbart Från Sverige-märkta produkter. Nu tar Lidl tillsammans med LRF ytterligare steg för att stimulera produktionen av svenska livsmedel och öka självförsörjningsgraden genom att göra det enkelt för konsumenter att välja svenskt, samtidigt som Lidl tar nya steg för att öka svensk livsmedelsexport.

Lidl bygger nytt på attraktiv handelsplats i Strömstad29.8.2024 09:00:00 CEST | Pressmeddelande

I höst byggs Lidls första svenska metropolbutik i Strömstad. Konceptet med parkering på markplan och försäljningsyta ovanför är väletablerad i Europa och är ett effektivt sätt att nyttja mindre ytor. – Tack vare en flexibel konstruktion finns möjlighet att bygga i flera våningsplan som också genererar yta till parkering för våra kunder, säger Christoffer Wennergren, fastighetschef på Lidl.

Nu säljer Lidl Sverige frukter och grönsaker som vuxit upp till toner av klassisk musik22.8.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Växer grönsaker bättre till toner av klassisk musik? Ja, en del forskningsstudier tyder på det. För att utforska musikens påverkan på frukt och grönt – och i en strävan att erbjuda kunderna det allra bästa – har Lidl Sverige installerat ljudsystem som täcker mer än 25 000 kvadratmeter av odlingar runt om i Sverige. Där växer frukter och grönsaker nu upp till toner från Kungliga Filharmoniska Orkestern.