Sotefjorden/Hunnebo vann Allsvenskan Segling i Långedrag

Rutin och erfarenhet slog ungdomlig satsning och entusiasm när Sotefjorden/Hunnebo seglade hem årets andra deltävling av Allsvenskan i segling. Seglingarna avgjordes i Långedrag under helgen – i strålande sommarväder. Och det var när det blåste som minst som Sotefjorden/Hunnebo var som bäst.

Lätta vindar och strömt vatten brukar betyda att det är svårseglat. Och det var precis vad det var i Långedrag. Därmed var det också fördel för Sotefjorden/Hunnebo som hade två ytterst rutinerade seglare i Magnus Lundgren och Urban Lagneus, som kompletterades av två duktiga damer i Emily Cui och Johanna Thiringer

– Det känns fantastiskt. Vi har haft en hög högstanivå och tagit nio spikar av fjorton i grundomgången. Det är otroligt bra och det har vi haft en gång tidigare så det är en tangering av det, säger Urban Lagnéus, taktiker ombord på Sotefjorden/Hunnebo.

– Vi har genomfört våra idéer hur vi vill segla kring vägval och hur vi vill starta och genomfört det i princip hela vägen. Vi har heller aldrig varit inblandade i någonting och haft lite stolpe in, säger Magnus Lundgren, rorsman ombord, som förklaring till varför de vann.

Tävlingarna inleddes i fredags och det var arrangörsklubben GKSS som imponerade i inledningen när de vann samtliga sina fyra första race. Laget som hade en medelålder runt 24 år trivdes i den friska vinden. Men det var när det blev lite lättare vindar, under lördagen och söndagen, som Sotefjorden/Hunnebo, med en medelålder runt 42 år, visade att det var erfarenhet och rutin som skulle premieras denna helg. De inledde lördagen med sex raka segrar.

– Vi gillar sådana här ställen där det är lite skiftigt och lite strömt. Det är bra att det händer lite olika saker. Det gillar vi, säger Urban Lagnéus.

Totalt seglade varje besättning 14 race plus finalen där de sex bästa gjorde upp om topplaceringarna. I finalen startade Sotefjorden/Hunnebo riktigt bra och manövrerade ut sina närmsta konkurrenter och fick en behaglig resa in i mål som totalvinnare i Långedrag. Själva finalen vann Strängnäs efter en klockren start där de sedan kunde dryga ut och vinna komfortabelt. Därmed kom Strängnäs tvåa i helgens tävling.

För Strängnäs seglade Kristoffer Elffors, Andreas Emmoth, Filippa Emmoth, Anja Kullberg och Peter Bamforth. Andraplatsen i Långedrag innebär att Strängnäs nu toppar Allsvenskan efter två av totalt fyra tävlingar. Sotefjorden/Hunnebo klättrar från en femteplats till andraplatsen och trea i tabellen ligger Hjuvik.

Nu väntar ett sommaruppehåll i Allsvenskan innan det är dags för deltävling tre som avgörs hos fjolårsmästarna i Åmålsviken (18–20 augusti) innan säsongen avslutas i Strängnäs (15–17 september).

Allsvenskan 2023 efter två av totalt fyra tävlingar

1. Strängnäs SS
  2. Sotefjorden/Hunnebo
  3. Hjuvik BK
  4. GKSS
  5. SS Åmålsviken
  6. KSSS
  7. Halmstad SS
  8. Stenungsund SS
  9. Oxelösunds SS
  10. Malmö SS
  11. Gamla Stan YS
  12. Ekolns SK
  13. Upsala SS
  14. Örnsköldsvik SS
  15. Skanör BK
  16. Ljungskile SS
  17. Ekerö BK
  18. SS Kaparen

Program Allsvenskan 2023

• 12–14 maj, Saltsjöbaden, deltävling 1.
  • 2–4 juni, Långedrag, deltävling 2.
  • 18–20 augusti, Åmål, deltävling 3.
  • 15–17 september, Strängnäs, deltävling 4.
  • 14–15 oktober, Marstrand, kval till Allsvenskan 2024

Måndag 5 juni, med start kl. 21:30, sänder Sportkanalen/TV4 ett halvtimmes långt sammandrag av seglingarna i Långedrag.

Bifogade bilder får användas fritt redaktionellt. Fler bilder från kommande helg kan laddas ner här: https://www.danielstenholm.se/allsvenskan-2023/langedrag Fotograf: Daniel Stenholm