Späckad arkitekturvecka i Almedalen

Arkitektur påverkar samhället och politiken. Arkitekturträdgården, Sveriges Arkitekters arena under Almedalsveckan, fylls för femte året med seminarier, debatter och mingel. På Strandgatan 16 i Visby kan Almedalsbesökaren under måndag till torsdag den 2–5 juli ta del av de bästa diskussionerna om aktuella samhällsbyggnadsfrågor.

– I och med den nya arkitekturpolitiken bekräftas äntligen arkitekturens roll och behovet av ökat fokus på kvalitet i hela samhällsbygget. Genom att utnämna årets arkitekturkommun vill vi uppmärksamma goda exempel och kommunala förebilder, berättar Sveriges Arkitekters samhällspolitiska chef Margareta Wilhelmsson om förbundets två egna seminarier.

Gemensamt för seminarierna är att de båda pekar på hur vi förbättrar förmågan att bygga med hög kvalitet. På måndag diskuterar ordföranden i Rådet för hållbara städer Monica von Schmalensee, Boverkets generaldirektör Anders Sjelvgren, med flera den nyligen klubbade nationella arkitekturpolitiken. Rubriken är ”Från sämst i klassen till föregångsland – vad innebär den nya arkitekturpolitiken?” På onsdag avslöjar HSB:s ordförande Anders Lago och Sveriges Arkitekters tf förbundsdirektör Charlotta Holm Hildebrand vem som blir årets arkitekturkommun under det gemensamma seminariet ”Vilka kommuner lyckas bygga både mycket och vackert?”

I Arkitekturträdgården arrangerar stora och små arkitektkontor, liksom ideella organisationer och myndigheter, tillsammans över 30 seminarier under veckan. De tar sig an och söker lösningar på brännande frågor i dagens snabba stadsutveckling runt om i Sverige. Hur vi skapar trygga städer, skolbyggande med kvalitet och plats för gröna ytor när vi bygger tätt är något av innehållet. Sveriges Arkitekters studentorganisation, akademier och Arkitektur förlag är också på plats med seminarier och mingel.

– Arkitekturträdgården är en oöverträffad arena där våra samhällspolitiskt engagerade medlemmar och andra aktörer lyfter nya lösningar på de stora arkitektur- och samhällsbyggnadsfrågorna, säger Margareta Wilhelmsson.

För mer information, kontakta Sveriges Arkitekters samhällspolitiska chef Margareta Wilhelmsson. Mejl: margareta.wilhelmsson@arkitekt.se. Tel: 08-505 577 45

Fotona får användas för redaktionella ändamål om du anger fotografens namn. Har du ytterligare frågor, kontakta Sveriges Arkitekters presschef Elisabet Näslund, tel 076-136 77 33, mejl elisabet.naslund@arkitekt.se

Sveriges Arkitekter är fack- och branschorganisation för alla arkitekter, inredningsarkitekter, landskapsarkitekter och planeringsarkitekter. Förbundet har 13 500 medlemmar. Ett viktigt mål för förbundet är goda villkor för medlemmarnas yrkesutövning. Det är en grund för hög kvalitet i arkitektur och planering.

Foto: Rebecka Gordan
Foto: Peter Phillips

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Fyra nominerade till Kasper Salin-priset för årets bästa byggnad1.2.2019 08:10:00Pressmeddelande

För första gången är en restaurering i den här omfattningen nominerad till Kasper Salin-priset, Sveriges äldsta och mest prestigefyllda arkitekturpris som delas ut sedan 1962 av Sveriges Arkitekter. Restaureringen av Nationalmuseum i Stockholm konkurrerar med en gotländsk villa, ett bostadskvarter på Gärdet i Stockholm och med Malmö saluhall. Vilken som vinner står klart på Arkitekturgalan den 19 mars.

Sienaprisets nominerade greppar centrala samhällsfrågor15.1.2019 08:08:57Pressmeddelande

Juryn för Sienapriset, som belönar årets bästa landskapsarkitektur, har valt ut fyra nominerade som alla är goda exempel på aktuella trender inom svensk och europeisk landskapsarkitektur. Striden står mellan Hälleskogsbrännans naturreservat i Västmanland, Jubileumsparken i Göteborg, Millennieskogen i Malmö och Solhagaparken i Huddinge. Vem som mottar Sveriges Arkitekters Sienapris avgörs på Arkitekturgalan den 19 mars.