Späckad arkitekturvecka i Almedalen

Arkitektur påverkar samhället och politiken. Arkitekturträdgården, Sveriges Arkitekters arena under Almedalsveckan, fylls för femte året med seminarier, debatter och mingel. På Strandgatan 16 i Visby kan Almedalsbesökaren under måndag till torsdag den 2–5 juli ta del av de bästa diskussionerna om aktuella samhällsbyggnadsfrågor.

– I och med den nya arkitekturpolitiken bekräftas äntligen arkitekturens roll och behovet av ökat fokus på kvalitet i hela samhällsbygget. Genom att utnämna årets arkitekturkommun vill vi uppmärksamma goda exempel och kommunala förebilder, berättar Sveriges Arkitekters samhällspolitiska chef Margareta Wilhelmsson om förbundets två egna seminarier.

Gemensamt för seminarierna är att de båda pekar på hur vi förbättrar förmågan att bygga med hög kvalitet. På måndag diskuterar ordföranden i Rådet för hållbara städer Monica von Schmalensee, Boverkets generaldirektör Anders Sjelvgren, med flera den nyligen klubbade nationella arkitekturpolitiken. Rubriken är ”Från sämst i klassen till föregångsland – vad innebär den nya arkitekturpolitiken?” På onsdag avslöjar HSB:s ordförande Anders Lago och Sveriges Arkitekters tf förbundsdirektör Charlotta Holm Hildebrand vem som blir årets arkitekturkommun under det gemensamma seminariet ”Vilka kommuner lyckas bygga både mycket och vackert?”

I Arkitekturträdgården arrangerar stora och små arkitektkontor, liksom ideella organisationer och myndigheter, tillsammans över 30 seminarier under veckan. De tar sig an och söker lösningar på brännande frågor i dagens snabba stadsutveckling runt om i Sverige. Hur vi skapar trygga städer, skolbyggande med kvalitet och plats för gröna ytor när vi bygger tätt är något av innehållet. Sveriges Arkitekters studentorganisation, akademier och Arkitektur förlag är också på plats med seminarier och mingel.

– Arkitekturträdgården är en oöverträffad arena där våra samhällspolitiskt engagerade medlemmar och andra aktörer lyfter nya lösningar på de stora arkitektur- och samhällsbyggnadsfrågorna, säger Margareta Wilhelmsson.

För mer information, kontakta Sveriges Arkitekters samhällspolitiska chef Margareta Wilhelmsson. Mejl: margareta.wilhelmsson@arkitekt.se. Tel: 08-505 577 45

Fotona får användas för redaktionella ändamål om du anger fotografens namn. Har du ytterligare frågor, kontakta Sveriges Arkitekters presschef Elisabet Näslund, tel 076-136 77 33, mejl elisabet.naslund@arkitekt.se

Sveriges Arkitekter är fack- och branschorganisation för alla arkitekter, inredningsarkitekter, landskapsarkitekter och planeringsarkitekter. Förbundet har 13 500 medlemmar. Ett viktigt mål för förbundet är goda villkor för medlemmarnas yrkesutövning. Det är en grund för hög kvalitet i arkitektur och planering.

Foto: Rebecka Gordan
Foto: Peter Phillips

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Minskat bostadsbyggande slår mot arkitekterna19.9.2018 07:26Pressmeddelande

Idag publicerar Sveriges Arkitekter sin branschrapport på Business Arena i Stockholm. Den visar att arkitektföretagen påverkas när bostadsbyggandet saktar ner. Efter flera rekordår med överhettad konjunktur är arkitektbranschen nu på väg mot normalläge. – Vi går från rekordomsättning till en sund och normal nivå. Nu finns tid för eftertanke i ett läge där omsättningen för samhällsfastigheter ökar och humanistiska värden ska tas om hand på ett klokt sätt, säger Charlotta Holm Hildebrand, branschchef och ansvarig för branschrapporten. Rapporterna från 2016 och 2017 visar en bransch som slår i kapacitetstaket på grund av en glödhet bostadskonjunktur. Följden har varit brist på arbetskraft och högt tryck på medarbetarna, vilket gör den långsammare takten som vi nu ser till något snudd på efterlängtat. Arbetslösheten bland Sveriges Arkitekters medlemmar är fortfarande under en procent, men antalet personer som varslats och som beviljats inkomstförsäkring har ökat, om än från mycket låga niv

Vi välkomnar Sveriges första riksarkitekt7.9.2018 10:46Pressmeddelande

Idag meddelar Boverket att Christer Larsson blir Sveriges första riksarkitekt. Samtidigt anställer Boverket Monica von Schmalensee för att stötta verksamheten. De ska jobba tillsammans på Boverket med tidsbegränsade förordnanden tills en ordinarie riksarkitekt är på plats. Sveriges Arkitekter välkomnar denna snabba lösning som låter två synnerligen kompetenta och erfarna arkitekter ge det viktiga ämbetet riksarkitekt en rivstart.

Ny arkitekturpolitik gynnar kvalitet i byggandet22.2.2018 15:32Pressmeddelande

Äntligen finns ett politiskt förslag som ger branschen förutsättningar att bygga med kvalitet. Sveriges Arkitekter välkomnar dagens proposition Politik för gestaltad livsmiljö. Regeringens förslag är en ny nationell arkitekturpolicy och bygger på den utredning som alliansregeringen tillsatte 2014. – Vi ser propositionen som politikens bekräftelse av arkitekturens betydelse i samhället och hur den påverkar oss alla. Hög kvalitet i byggandet, både vad gäller form och funktion, är helt avgörande. Vi vill ju att det vi bygger idag ska stå i hundra år eller mer, säger tf förbundsdirektör Charlotta Holm Hildebrand. För att kunna möta dagens samhällsutmaningar är det hög tid för den förnyelse av den tidigare handlingsplanen för arkitektur, form och design som beslutades 1998. Det är något som Sveriges Arkitekter arbetat för under lång tid. Ökade kunskaper, samordning och stöd behövs i många kommuner och på myndigheter för att upprätthålla en hög arkitektonisk kvalitet. Boverket tilldelas därf

Utställning på möbelmässan diskuterar demokrati31.1.2018 14:57Pressmeddelande

Med Panorama slår Sveriges Arkitekters vandringsutställning Aiming for Democratic Architecture läger i Sverige, med en specialversion framtagen enbart för Stockholm Furniture & Light Fair. Vandringsutställningen sattes upp i New York under Archtober 2017 och går under året vidare för visning i olika internationella sammanhang. – I en värld med fler ensamhushåll blir stadens rum viktigare än någonsin. De behöver se olika ut för olika behov, men gemensamt är allas lika rätt att ta del av och vara i. Med den här utställningen tar mellanrummet plats och får en röst, säger Charlotta Holm Hildebrand, tf förbundsdirektör för Sveriges Arkitekter. Panorama är uppbyggd som ett säreget fjällandskap, till för alla som vill ta en paus, reflektera eller umgås. Baren är panoramat, den spretiga blicken på världen som omger oss. Den hålls ihop av ett regelverk, en ram som tillåter många uttryck och idéer. Den bär på historierna och framtiderna, positionerna och riktningarna. Utställningen visar filmern