Spaden i marken för 111 nya lägenheter i Ebbepark

I dag togs det första spadtaget för 111 nya bostäder i kvarteret Dynamiken i Linköpings smartaste stadsdel Ebbepark. Nu inleds ett byggprojekt där fokus på ett hållbart byggande varit centralt redan från start. NCC är totalentreprenör och planen är att de nya lägenheterna ska stå klara för inflyttning 2023.

Skissbild över Stångåstadens bostäder i kvarteret Dynamiken i Ebbepark, Linköping. 3D-visualisering: Björn Hjohlman

I Linköpings nya stadsdel Ebbepark i Östra Valla bygger fastighetsbolagen Stångåstaden, Sankt Kors och Lejonfastigheter över 800 bostäder och 75 000 kvadratmeter lokaler. Området består av fyra kvarter. I kvarteren Lugnet har de första hushållen redan flyttat in och fler är på väg. Nu påbörjas alltså bygget av bostäder även i kvarteret Dynamiken. Där är tanken att bostäder och verksamhet ska samsas sida vid sida.

I hela Ebbepark står hållbara lösningar i fokus. Syftet är att utmana arbetssätt och branschnormer för att på så sätt ta kliv framåt i det hållbara byggandet.

-          I Dynamiken ställde vi krav på klimatkalkyler i upphandlingsförfarandet. Det resulterade i att NCC till viss del kommer att använda klimatförbättrad betong i byggandet av Dynamiken. Det är väldigt värdefullt för oss att vi i Ebbepark har möjlighet att testa nya tekniker och byggmaterial, det ger oss och branschen ett viktigt lärande inför kommande byggprojekt, säger Stångåstadens VD Fredrik Törnqvist.

-          NCC arbetar kontinuerligt med att minska vår klimatpåverkan och gläds över att fler av våra kunder ställer dessa krav vid upphandlingen. Vi vill inspirera och hjälpa våra kunder att göra klimatsmarta val och då är samarbete från tidigt skede avgörande. Tillsammans med Stångåstaden ser vi nu fram emot att förverkliga ett projekt med minskad klimatpåverkan under byggtiden, säger Camilla Einarsson, affärschef NCC Building Sweden.

I Dynamikens första etapp byggs 111 lägenheter och fem lokaler, framför allt mindre lägenheter. Lite längre fram testas även koncept som ”Bokal” där hyresgästen hyr en bostad och verksamhetslokal i ett och samma kontrakt samt en entreprenörsvåning som blir ett kollektivt boende för unga entreprenörer. Entreprenörsvåningen kommer att ligga i ett trähus som byggs i etapp två. Totalt beräknas kvarteret Dynamiken få ungefär 300 bostäder.

Fakta Dynamiken etapp 1:

111 lägenheter varav:

40 st 1 rum och kök

47 st 2 rum och kök

17 st 3 rum och kök

5 st 4 rum och kök

2 st 5 rum och kök

Bostäderna uppförs enligt Miljöbyggnad nivå Silver som ställer höga krav på till exempel låg energianvändning, bra inomhusmiljö och sunda material.

Fredrik Törnqvist, vd Stångåstaden, tel. 072-574 96 60
Camilla Einarsson, affärschef NCC Building Sweden, telefon 079-065 90 23

Byggagendan med 17 förslag för ökat byggande7.7.2021 09:58:48 CEST | Blogginlägg

Bostadsbristen är fortfarande ett stort problem. Det är inte bara ett storstadsfenomen utan finns i väldigt många av landets kommuner. Bostäder är en grundförutsättning för att städer ska kunna växa, attrahera nya invånare, klara kompetensförsörjningen och skapa tillväxt. Vi står inför en mängd utmaningar i branschen. Vi behöver bygga mer för att klara bostadsförsörjningen och samtidigt hantera kostnadsutvecklingen, snabba upp processerna kring byggande och bidra till klimatomställningen.

Fler kan ladda elbilen med nya laddkluster14.6.2021 12:29:00 CEST | Pressmeddelande

En ökad efterfrågan på parkeringsplatser med laddmöjlighet tillsammans med en önskan om att gynna ett hållbart resande, har gjort att Stångåstaden tillsammans med Tekniska verken har skapat två så kallade laddkluster i Linköping. Att bygga laddkluster, med flera laddplatser samlade på ett och samma ställe, är en del i en ny strategi för att kunna erbjuda framför allt Stångåstadens hyresgäster utökade möjligheter att ladda sina elbilar. Visar sig satsningen framgångsrik kan Linköping få fler laddkluster framöver.

Digital verksamhetsberättelse berättar om Stångåstadens satsningar för ett mer hållbart Linköping17.5.2021 14:52:02 CEST | Nyheter

Stångåstadens uppdrag är att utveckla Linköping och göra staden ännu bättre att bo och leva i. Det görs till exempel genom att med omtanke fortsätta bygga bort bostadsbristen och säkerställa bra, sunda och trygga hem till en femtedel av Linköpings invånare. I Stångåstadens digitala verksamhetsberättelse, som innehåller både års- och hållbarhetsredovisning kan du läsa mer om bolagets bidrag till ett mer hållbart Linköping.