Järfälla Kommun

Spadtag för Sveriges första superbusslinje - BRT - i Barkarby

Dela

I dag sattes spaden i marken i Barkarby för Sveriges första BRT-väg och BRT-linje. Med dedikerad infrastruktur och elektriska snabbgående bussar enligt BRT-standard ska restiden mellan Barkarbystaden och tunnelbanan i Akalla halveras. Den nya vägen och BRT-linjen är ett viktigt steg för framtidens kollektivtrafik och nästa steg i det unika samarbetet mellan Järfälla kommun, SL och Nobina att skapa världens modernaste kollektivtrafik i Barkarby.

Emma Feldman (M) kommunstyrelsens ordförande i Järfälla och Kristoffer Tamsons (M), trafikregionråd och ordförande för SL, tar det första spadtaget för Sveriges första BRT-linje och framtidens kollektivtrafik i Barkarby. (Foto: Järfälla kommun, Anna Gradén)
Emma Feldman (M) kommunstyrelsens ordförande i Järfälla och Kristoffer Tamsons (M), trafikregionråd och ordförande för SL, tar det första spadtaget för Sveriges första BRT-linje och framtidens kollektivtrafik i Barkarby. (Foto: Järfälla kommun, Anna Gradén)

Från och med den 17 augusti kommer vägen att trafikeras av elektriska bussar med hög turtäthet, smidig ombordstigning och hög komfort. På den nya BRT-vägen får bussen egna körfält i mitten av vägbanan vilket halverar restiden mellan Barkarby och tunnelbanan i Akalla. På sikt ska BRT-linjen förlängas till Barkarby station med anknytning till pendeltågen.

– Jag är väldigt glad över att vi idag har satt spaden i jorden och kan komma igång med bygget av den nya BRT-vägen. Den här vägen kommer att avlasta trafiken och vara ett fantastiskt tillskott för kollektivtrafiken så att man på ett miljövänligt och effektivt sätt kan ta sig med de snabbkörande BRT-bussarna mellan Barkarby och Akalla fram till dess att tunnelbanan kommer. Vi ser att infrastrukturen är hårt belastad i Barkarbystaden i dag men den nya vägen kommer att skapa bättre trafikflöden för befintliga och framtida Järfällabor och besökare, säger Emma Feldman (M), kommunstyrelsens ordförande.  

– Genom den unika överenskommelsen mellan SL, Järfälla och Nobina i Barkarby leder vi utvecklingen av framtidens kollektivtrafik. Här har vi sett hur kollektivtrafikens marknadsandel har ökat från runt 40 till 70 procent på bara ett år och hur vi gemensamt bygger världens modernaste kollektivtrafik hand i hand med att vi bygger framtidens stad. Idag tar vi nästa steg i den utvecklingen genom ett spadtag för Sveriges första superbussväg och BRT-linje, säger Kristoffer Tamsons (M), trafikregionråd och ordförande för SL.

– Det vi skapar tillsammans i Barkarby är unikt, ingen annanstans i Sverige byggs det för en busstrafik med så god framkomlighet, korta restider och pålitlig trafik. I praktiken innebär den nya BRT-satsningen att Järfälla får sin tunnelbanetrafik långt tidigare än både spår, stationer och tåg finns på plats. Det är en djärv och framsynt satsning från Regionen och Järfälla kommun. Vi ser fram emot att få visa bussarna och ta ombord resenärer, säger Henrik Dagnäs, vd på Nobina.

Kollektivtrafiksatsningen i Barkarby tillhör de mest framstående stadstrafikprojekten i världen. Den unika satsningen är ett samarbete mellan Järfälla kommun, Stockholms läns landsting (SL) och bussoperatören Nobina, med målet att skapa världens modernaste stadstrafik. Kollektivtrafik, stadsutveckling, ny teknik, mobilitetstjänster och infrastruktur samverkar för att skapa smarta lösningar, effektiva transporter och ökad nytta för både resenär och skattebetalare. Sedan oktober 2018 rullar värdens första självkörande bussar i reguljär linjetrafik i Barkarbystaden och i augusti 2020 öppnar den första elektrifierade BRT-linjen i Stockholm.

Om BRT

BRT - Bus Rapid Transit, eller superbussar - är ett bussystem med hög medelhastighet, hög turtäthet, komfort och attraktivitet. Helhetsplanering möjliggör att önskade egenskaper kan byggas in i systemet på ett helt annat sätt än vad som är möjligt med traditionell busstrafik. Samtidigt kvarstår bussens största fördel – flexibiliteten.

Om vägen

Vägen byggs fyrfilig med två dedikerade körfält för buss i mitten och rondeller där bussarna får genomkörning. Bussarna prioriteras i alla signalkorsningar. Beräknad hastighet på vägen är 50 km/h. Den nya vägen skapar också en smidigare bilväg för bilister.

För mer information:

Emma Feldman (M), kommunstyrelsens ordförande, Järfälla kommun via politisk sekreterare John Backvid, 073-077 79 75, john.backvid@jarfalla.se 

Kristoffer Tamsons (M), trafikregionråd och ordförande för SL, via pressekreterare Emil Johansson, 070-737 7633, eller Emil.e.johansson@sll.se

David Erixon, kommunikationschef Nobina, 072-967 02 84

Om Barkarbystaden

Barkarby står inför en stor förändring. Vid Barkarby station byggs en ny kollektivtrafiknod för Stockholm och hela Mälardalen med tunnelbana, ny bussterminal och nya regionaltågsplattformar i direkt anslutning till vararandra, vilket gör att Barkarby inom några år kommer att få ett mycket strategiskt regionalt läge. I anslutning till kollektivtrafiknoden utvecklas en ny attraktiv och livfull stadsdel med ett gynnsamt läge för kontor, hotell, Stockholms första skidspår inomhus, handel, service, restauranger, bostäder, och lokaler för kultur och utbildning.

Enligt avtal om utbyggnad av tunnelbana till Barkarby ska Järfälla kommun uppföra 14 000 bostäder i tunnelbanans influensområde fram till år 2032. Inom stadsutvecklingsområdet Barkarbystaden pågår utbyggnad inom detaljplan för Barkarbystaden I, Barkarbystaden II, Barkarbystaden III, Barkarbystaden IV och Barkarbystaden X samt detaljplanearbete för detaljplanerna Veddesta I, Veddesta II, Veddesta III och Veddesta IV.

Nyckelord

Bilder

Emma Feldman (M) kommunstyrelsens ordförande i Järfälla och Kristoffer Tamsons (M), trafikregionråd och ordförande för SL, tar det första spadtaget för Sveriges första BRT-linje och framtidens kollektivtrafik i Barkarby. (Foto: Järfälla kommun, Anna Gradén)
Emma Feldman (M) kommunstyrelsens ordförande i Järfälla och Kristoffer Tamsons (M), trafikregionråd och ordförande för SL, tar det första spadtaget för Sveriges första BRT-linje och framtidens kollektivtrafik i Barkarby. (Foto: Järfälla kommun, Anna Gradén)
Ladda ned bild
BRT-linjen i Barkarby ska trafikeras av snabbgående, elektriska bussar med hög turtäthet, smidig ombordstigning och hög komfort.
BRT-linjen i Barkarby ska trafikeras av snabbgående, elektriska bussar med hög turtäthet, smidig ombordstigning och hög komfort.
Ladda ned bild
Den nya vägen i Barkarby byggs med dedikerade körfält i mitten av vägbanan och signalprioritering för BRT-linjen.
Den nya vägen i Barkarby byggs med dedikerade körfält i mitten av vägbanan och signalprioritering för BRT-linjen.
Ladda ned bild

Länkar

Om

Järfälla Kommun
Järfälla Kommun
Riddarplatsen 5
177 80 Järfälla

08-580 285 00https://www.jarfalla.se/

Järfälla i nordvästra Stockholm är en av de snabbast växande kommunerna i Sverige. Med ny tunnelbana, spår och vägar växer Barkarbystaden och Barkarby station fram till ett av regionens bästa kollektivtrafiknav. Järfälla växer, och samtidigt som det byggs nya attraktiva bostäder planerar vi för tusentals nya jobb i attraktiva kontorslägen, högre utbildning och fler besökare.

Följ Järfälla Kommun

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Järfälla Kommun

Avtal klart mellan Järfälla och Sagax - industriområde förvandlas till stad i Barkarby2.4.2020 07:20:00 CESTPressmeddelande

Järfälla kommun tecknar avtal med Marcato Förvaltnings AB, vars moderbolag är Sagax, för utveckling av två kvarter om totalt 55 000 kvm i Barkarby. Kvarteren ligger i Veddesta industriområde som ska förvandlas till en upplevelserik stadsmiljö med en av regionens starkaste noder för kollektivtrafik med tunnelbana, buss, pendeltåg och regionaltåg i direkt anslutning till varandra.

Avtal klart mellan Järfälla och Veidekke Eiendom – industriområde förvandlas till stad i Barkarby31.3.2020 07:20:00 CESTPressmeddelande

Järfälla kommun tecknar avtal med Veidekke Eiendom AB för utveckling av sju kvarter om totalt 104 000 kvm i Barkarby. Kvarteren ligger i Veddesta industriområde som ska förvandlas till en upplevelserik stadsmiljö granne med en av regionens starkaste noder för kollektivtrafik med tunnelbana, buss, pendeltåg och regionaltåg i direkt anslutning till varandra.

Detaljplaner antagna - industriområde förvandlas till stad i Barkarby17.3.2020 07:20:00 CETPressmeddelande

Nu börjar Järfälla kommun förvandlingen av Veddesta industriområde i Barkarby. De antagna detaljplanerna omfattar 22 kvarter som ska utvecklas till en upplevelserik blandstad granne med en av regionens starkaste noder för kollektivtrafik med tunnelbana, buss, pendeltåg och regionaltåg i direkt anslutning till varandra. I området äger Veidekke och Sagax fastigheter, Serneke har en markanvisning för sex kvarter och Tricoreal ett intentionsavtal för markanvisning.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum