Specsavers i Eslöv nyöppnar i dubbelt så stora lokaler

Pernilla Svedberg och optikern Linus Magnusson har tillsammans drivit Specsavers butik i Eslöv i sju år. Eslövsborna är duktiga på att ta hand om sin ögonhälsa och med ökad efterfrågan på synundersökningar blev det trångbott i lokalen. Nu har Pernilla och Linus öppnat dörrarna till en ny och större butikslokal snett över gatan. – Med dubbelt så stor butiksyta i Specsavers allra senaste butikskoncept, som vi är först i Sverige med, kan vi ge ännu bättre service och göra fler synundersökningar, säger Pernilla Svedberg.

Linus Magnusson och Pernilla Svedberg nyöppnar sin Specsaversbutik i dubbelt så stora lokaler i Eslöv. Foto: Specsavers (fri för publicering).

Pernilla har jobbat i Specsavers butik i 16 år. För 7 år sedan tog hon chansen att bli ägare av butiken som hon idag driver tillsammans med optikern Linus Magnusson. Tillsammans med sina nio anställda har Pernilla och Linus byggt upp en trogen kundkrets som kommer från ett stort upptagningsområde i och utanför staden.

– Jag är själv från Hörby och den lokala förankringen är viktig, jag tror att våra kunder känner att det ger ett extra engagemang och det blir en familjär atmosfär i butiken, vi strävar efter att ha en personlig relation till våra kunder, säger Pernilla.

Den familjära atmosfären och personliga relationen med kunder skapar ringar på vattnet och efterfrågan på att göra en synundersökning på Specsavers i Eslöv har ökat och butiken blev trångbodd. Butiken har nu flyttat snett över gatan i en dubbelt så stor lokal. I och med flytten till ny lokal introduceras även Eslövsborna för Specsavers helt nya butiksinredningskoncept. Inte minst har ytan för kunder i butiken ökat, men även möjligheten att skapa fler rum för synundersökningar.

- Det är verkligen jättefint, mer naturliga material, ljusare och mer öppet.  Det är till stor fördel till exempel för kunder som provar glasögon, säger Pernilla Svedberg, som tycker att Eslövborna är ganska väl pålästa om ögonhälsa:

– Däremot var det ett uppdämt behov inte minst hos många äldre som väntat under pandemin på att komma på synundersökning. Man får ju en väldigt nära relation med många kunder, som man följt under flera år, och det känns riktigt bra nu när vi har möjlighet att ta emot fler.

Däremot kan en dubbelt så stor butikslokal inte råda bot på bristen på optiker, ett problem som finns i stora delar av landet och som ibland orsakar lite längre väntetid:

- Som tur är går utvecklingen framåt och idag har vi möjligheten att låta optikerassistenter gå en utbildning på Karolinska Institutet för att fortbilda sig till kliniska assistenter som kan avlasta optikern med en del uppgifter och vår personal får en möjlighet till ytterligare utveckling, avslutar Pernilla.

Pernilla Svedberg är delägare i Specsavers butik i Eslöv. Foto: Specsavers (fri för publicering).

Specsavers är en av Sveriges största optikkedjor. Genom att erbjuda bra  priser, god service och hög professionell kunskap ger Specsavers sina  kunder värde för pengarna. Specsavers är ett familjeägt företag som grundades 1984 på Guernsey. Företaget har över 2000 butiker med cirka  40 000 medarbetare i Storbritannien, Irland, Nederländerna, Sverige, Norge, Danmark, Finland, Spanien, Nya Zeeland, Australien och Kanada. Specsavers etablerade  sig i Sverige 2004 och har idag 118 butiker över hela landet.

Specsavers rekryterar från universitetsvärlden7.2.2023 08:03:57 CET | Pressmeddelande

Specsavers har anställt Peter Lewis som Clinical Talent Manager. Peter Lewis kommer att ingå i ett nordiskt team som ansvarar för bolagets interna och externa utbildningar. - Peter har föreläst vid optikerprogrammet på Linnéuniversitetet i nästan två decennier, säger Marita Bertilson, vd Specsavers Sverige. Hans syn på utbildning är precis det som Specsavers står för – inspiration och uppmuntran.

Ny Sifoundersökning: Barns skärmtid vanlig familjekonflikt31.1.2023 07:41:09 CET | Pressmeddelande

En majoritet av svenska föräldrar tycker att diskussioner om skärmtid leder till mycket tjat. En tredjedel har samma problem när det handlar om mer utomhusvistelse. Detta enligt en ny undersökning gjord av Kantar Sifo på uppdrag av Specsavers. - Trenden är oroande, eftersom mycket tid vid datorn och för lite dagsljus kan vara ett hot mot barns framtida synhälsa. Men vi som jobbar med barns ögonhälsa vet att små åtgärder kan göra stor skillnad, säger Erik Ryderberg, klinisk chef och optiker Specsavers Sverige.

Inled det nya året med stil i trendiga bågar från Specsavers nya LUXe-kollektionen7.12.2022 16:07:31 CET | Pressmeddelande

Specsavers egen kollektion LUXe är tillbaka med en andra kollektion. Den består av 11 bågar i flera olika trendiga modeller och tvåfärgad metall – en av de största trenderna just nu. LUXe-bågarna är delvis tillverkade av återvunnen metall (mellan 52 % och 81,7 %). Kollektionen lanseras den 5 december 2022 i alla Specsavers butiker. Alla bågar kan fås med valfritt glas som solglas, färgade glas eller varför inte Specsavers SuperDigital Boost-glas som passar dig som ofta använder digitala enheter.

Specsavers satsar i Karlstad10.11.2022 08:00:00 CET | Pressmeddelande

Nu expanderar Specsavers i Karlstad – butiken på Drottninggatan har byggts om och blivit större. Nyöppning sker fredagen den 11 november. Fler personer har anställts och befintlig personal har vidareutbildats under året, allt för att öka kapaciteten för bland annat synundersökningar. – Vi satsar för fullt, efterfrågan är stor och nu kan vi ta hand om fler kunder, säger Tomas Hagvall och Helena Sääker, som tillsammans äger Specsaversbutiken i centrala Karlstad och även butiken i köpcentrumet Bergvik.

Valerie lanserar 4 nya bågar hos Specsavers8.11.2022 12:10:28 CET | Pressmeddelande

Efter en framgångsrik första lansering 2020 är den svenska designern Valerie Aflalo tillbaka med 4 nya bågar. Den nya kollektionen lanserades den 7 november 2022 i alla Specsavers butiker. Alla bågar i kollektionen kan fås som glasögon eller solglasögon. Snäckskalet är ett välkänt kännetecken för varumärket, och återkommer här som ett präglat reliefmönster på metalldelar, gångjärn och skalmtoppar