Specsavers växer i Umeå

Maria Rosendahl och Anna-Lena Frisk har båda trettio års erfarenhet i optikbranschen, och tillsammans äger de Specsaversbutiken i Umeå sedan 2016 - nu expanderar de verksamheten i samband med att butiken flyttar: - Vi får större butiksyta och kan därmed göra fler synundersökningar, vi har nyanställt ett par nya personer och fler är på gång, vi tror på framtiden, säger Maria Rosendahl.

Maria Rosendahl och Anna-Lena Frisk har båda trettio års erfarenhet i optikbranschen, och tillsammans äger de Specsaversbutiken i Umeå som nu växer. Foto: Specsavers

Flyttlasset går inte så långt, man är kvar i samma galleria, med perfekt läge bredvid den stora möbeljätten. Men ytan blir desto större, och dessutom med optikkedjans nya inredningskoncept som går i nordiskt ljus och mer anpassat efter såväl kundernas upplevelse som de anställdas behov av god arbetsmiljö.

- Våra medarbetare är jätteglada för de här förändringarna, och vi är säkra på att kunderna kommer att uppskatta det, säger Maria Rosendahl, som tillsammans med Anna-Lena Frisk driver Specsaversbutiken sedan 2016.

Under pandemins svåraste fas höll sig många äldre kunder hemma, men nu är det full fart igen. Det kommande året kommer butiken att behöva rekrytera fler och nu senast har man anställt namnkunnige butikschefen Johanna Vallin, med erfarenhet av modebranschen-

Den nya större lokalen, som liksom den tidigare är belägen i Avion Shopping, innebär att de tidigare två synundersökningsrummen nu blir fyra, en viktig och välkommen förbättring:

- Det är kul att Umeborna är medvetna om vikten av att kolla ögonen, och nu kan vi hjälpa fler och korta väntetiden, säger Maria Rosendahl, optiker och partner.

Men deras vänskap går långt tillbaka i tiden – de träffades redan på optikerutbildningen för över trettio år sedan, och har sedan dess arbetat i branschen, som under decennierna ändrat skepnad en del:

- Det var tufft att vara ung tjej i optikbranschen, det var väldigt mansdominerat på den tiden. Sedan dess har utvecklingen vänt, och nu är det inte ovanligt att kvinnliga optiker driver butik. Vi älskar vårt jobb – det är en väldigt rolig blandning av det kliniska och att sälja.

Specsavers är en av Sveriges största optikkedjor. Genom att erbjuda bra  priser, god service och hög professionell kunskap ger Specsavers sina  kunder värde för pengarna. Specsavers är ett familjeägt företag som grundades 1984 på Guernsey. Företaget har över 2000 butiker med cirka  40 000 medarbetare i Storbritannien, Irland, Nederländerna, Sverige, Norge, Danmark, Finland, Spanien, Nya Zeeland, Australien och Kanada. Specsavers etablerade  sig i Sverige 2004 och har idag 118 butiker över hela landet.

Inled det nya året med stil i trendiga bågar från Specsavers nya LUXe-kollektionen7.12.2022 16:07:31 CET | Pressmeddelande

Specsavers egen kollektion LUXe är tillbaka med en andra kollektion. Den består av 11 bågar i flera olika trendiga modeller och tvåfärgad metall – en av de största trenderna just nu. LUXe-bågarna är delvis tillverkade av återvunnen metall (mellan 52 % och 81,7 %). Kollektionen lanseras den 5 december 2022 i alla Specsavers butiker. Alla bågar kan fås med valfritt glas som solglas, färgade glas eller varför inte Specsavers SuperDigital Boost-glas som passar dig som ofta använder digitala enheter.

Specsavers i Eslöv nyöppnar i dubbelt så stora lokaler29.11.2022 09:00:00 CET | Pressmeddelande

Pernilla Svedberg och optikern Linus Magnusson har tillsammans drivit Specsavers butik i Eslöv i sju år. Eslövsborna är duktiga på att ta hand om sin ögonhälsa och med ökad efterfrågan på synundersökningar blev det trångbott i lokalen. Nu har Pernilla och Linus öppnat dörrarna till en ny och större butikslokal snett över gatan. – Med dubbelt så stor butiksyta i Specsavers allra senaste butikskoncept, som vi är först i Sverige med, kan vi ge ännu bättre service och göra fler synundersökningar, säger Pernilla Svedberg.

Specsavers satsar i Karlstad10.11.2022 08:00:00 CET | Pressmeddelande

Nu expanderar Specsavers i Karlstad – butiken på Drottninggatan har byggts om och blivit större. Nyöppning sker fredagen den 11 november. Fler personer har anställts och befintlig personal har vidareutbildats under året, allt för att öka kapaciteten för bland annat synundersökningar. – Vi satsar för fullt, efterfrågan är stor och nu kan vi ta hand om fler kunder, säger Tomas Hagvall och Helena Sääker, som tillsammans äger Specsaversbutiken i centrala Karlstad och även butiken i köpcentrumet Bergvik.

Valerie lanserar 4 nya bågar hos Specsavers8.11.2022 12:10:28 CET | Pressmeddelande

Efter en framgångsrik första lansering 2020 är den svenska designern Valerie Aflalo tillbaka med 4 nya bågar. Den nya kollektionen lanserades den 7 november 2022 i alla Specsavers butiker. Alla bågar i kollektionen kan fås som glasögon eller solglasögon. Snäckskalet är ett välkänt kännetecken för varumärket, och återkommer här som ett präglat reliefmönster på metalldelar, gångjärn och skalmtoppar