Specsavers växer i Umeå

Maria Rosendahl och Anna-Lena Frisk har båda trettio års erfarenhet i optikbranschen, och tillsammans äger de Specsaversbutiken i Umeå sedan 2016 - nu expanderar de verksamheten i samband med att butiken flyttar: - Vi får större butiksyta och kan därmed göra fler synundersökningar, vi har nyanställt ett par nya personer och fler är på gång, vi tror på framtiden, säger Maria Rosendahl.

Maria Rosendahl och Anna-Lena Frisk har båda trettio års erfarenhet i optikbranschen, och tillsammans äger de Specsaversbutiken i Umeå som nu växer. Foto: Specsavers

Flyttlasset går inte så långt, man är kvar i samma galleria, med perfekt läge bredvid den stora möbeljätten. Men ytan blir desto större, och dessutom med optikkedjans nya inredningskoncept som går i nordiskt ljus och mer anpassat efter såväl kundernas upplevelse som de anställdas behov av god arbetsmiljö.

- Våra medarbetare är jätteglada för de här förändringarna, och vi är säkra på att kunderna kommer att uppskatta det, säger Maria Rosendahl, som tillsammans med Anna-Lena Frisk driver Specsaversbutiken sedan 2016.

Under pandemins svåraste fas höll sig många äldre kunder hemma, men nu är det full fart igen. Det kommande året kommer butiken att behöva rekrytera fler och nu senast har man anställt namnkunnige butikschefen Johanna Vallin, med erfarenhet av modebranschen-

Den nya större lokalen, som liksom den tidigare är belägen i Avion Shopping, innebär att de tidigare två synundersökningsrummen nu blir fyra, en viktig och välkommen förbättring:

- Det är kul att Umeborna är medvetna om vikten av att kolla ögonen, och nu kan vi hjälpa fler och korta väntetiden, säger Maria Rosendahl, optiker och partner.

Men deras vänskap går långt tillbaka i tiden – de träffades redan på optikerutbildningen för över trettio år sedan, och har sedan dess arbetat i branschen, som under decennierna ändrat skepnad en del:

- Det var tufft att vara ung tjej i optikbranschen, det var väldigt mansdominerat på den tiden. Sedan dess har utvecklingen vänt, och nu är det inte ovanligt att kvinnliga optiker driver butik. Vi älskar vårt jobb – det är en väldigt rolig blandning av det kliniska och att sälja.

Ny rapport: Äldre bör kolla ögonen varje år - få gör det26.10.2021 08:10:54 CEST | Pressmeddelande

Kolla synen varje år. Det råder ger optiker till personer som är 65 år eller äldre. Men bland denna åldersgrupp är det bara 29 procent som har gjort en synundersökning hos en legitimerad optiker under det senaste året. – Med stigande ålder blir det viktigare att gå tätare och kolla ögonen för att upptäcka ögonsjukdom i tid, säger Erik Ryderberg, optiker och klinisk chef på Specsavers som nu släpper rapporten ”Ögon som åldras – om ögonhälsa när vi blir äldre”.

World Sight Day 14 oktober: Närsynthet hos barn kan förebyggas12.10.2021 08:40:30 CEST | Pressmeddelande

Allt fler svenska barn drabbas av närsynthet, eller myopi, och det är ett växande problem. Inför World Sight Day, Världshälsoorganisationens (WHO) dag för att uppmärksamma vikten av god ögonhälsa som infaller på torsdag den 14 oktober, vill Specsavers rikta fokus på förebyggande åtgärder: – Barn bör vistas utomhus mycket, det kan minska risken för närsynthet, säger Pelsin Demir, tidigare optiker hos Specsavers och doktorand som ingår i ett forskningsteam om nyligen presenterat spännande resultat om barns närsynthet.