Spendrups världsledande på ekologisk öl

Spendrups har jobbat länge på ett starkt och stort utbud av ekologiska drycker, trots att det innebär stora utmaningar. Det gäller inte minst inom ölproduktionen där vi har valt att producera öl som är ekologiskt till 100 procent. Spendrups har nu skrivit avtal med ytterligare en producent av ekologisk humle, och säkrat tillgången av humle i många år framåt. Nu hr vi passerat 10 miljoner liter ekologiskt öl vilket innebär att vi är störst i världen på ekologisk öl.

Utvecklingen av ekologisk öl har till stor del varit konsumentdriven, men alltmer visar våra kunder inom DVH och Horeca ett stort intresse för ekologiska drycker. Två stora kategorier vuxit sig starka de senaste åren; ekologiska drycker och alkoholfri öl. Spendrups har svarat upp med smak och kvalitet där innovation och kreativitet har betytt mycket.

Som familjeföretag och Sveriges ledande bryggeri är det viktigt att ha ett långsiktigt ansvar för en hållbar utveckling. Utbudet på ekologiska råvaror har länge varit lågt och framför allt är ekologisk humle en bristvara i hela världen.Eftersom ekologisk humle är en bristvara har många producenter idag dispens för att få kalla öl ekologiskt, trots att alla ingredienser inte är det. Så arbetar inte vi. Genom långsiktigt engagemang ser vi i stället att vi kan skapa en ekonomisk trygghet för odlaren och bidra till att ställa om lantbruket. Det är kanske inte den enkla vägen, men för oss är det den rätta.Tyskland producerar mest ekologiskhumle i världen. Men av cirka tusen humlebönder i Tyskland odlar endast nio bönder ekologisk humle. Två av dessa producerar enbart för Spendrups Bryggeri.

-          Det är mycket jobb som ligger bakom att säkerställa tillgång på ekologiska råvaror. Nu har vi fått möjligheten att samarbeta med ytterligare en bonde, som ville konvertera konventionell odling till ekologisk, säger Michael Hällström, inköpschef på Spendrups Bryggeri.

Förutsättningen för kontraktet var att skriva långa avtal, som skapar ekonomisk säkerhet och trygghet för bonden och gör investeringen mer attraktiv. Att binda upp sig på långsiktiga avtal är ett risktagande för oss på Spendrups, men också en framgångsfaktor. Samma metodik har framgångsrikt använts för att kraftfullt öka tillgången på ekologisk kornmalt i Sverige i samarbete med Lantmännen och Vikingmalt.

-          Den enorma tillväxten vi har haft på våra varumärken har utmanat oss att hitta nya vägar. Mycket har handlat om timing och att våga ta chansen. För oss handlar det om att vara äkta. Vi vill inte kalla något för eko som inte är det. Idag kan vi se att det lönar sig och att vi vinner kunder på det här, inte minst när konsumenterna blir allt mer medvetna, säger Richard Bengtsson, Chefsbryggmästare och ansvarig för produktutveckling

Idag producerar Spendrups 10 miljoner liter ekologisktöl på årlig basis, vilket gör oss till det största ekologiska bryggeriet – i världen. I Tyskland finns ett helekologiskt bryggeri som producerar knappt 9 miljoner liter öl och därefter är glappet stort till nästa.

Richard Bengtsson, chefsbryggmästare, 070-215 68 99. Richard.bengtsson@spendrups.se

Rose-Marie Hertzman, presschef, 070 283 02 75. rose-marie.hertzman@spendrups.se

Sankt Eriksgatan 121

08-672 77 00http://spendrups.se

Spendrups är ett svenskt familjebryggeri som förenar starka traditioner med nytänkande. Bryggeriet grundades 1897 i Grängesberg och drivs av familjen Spendrup i fjärde generationen. Vi finns på ett antal orter i Sverige med huvudkontor i  centrala Stockholm och produktion i Grängesberg, Hällefors och Visby. För oss står alltid hantverket och dryckesupplevelsen i fokus. I vårt breda sortiment finns varumärken som Mariestads, Norrlands Guld, Melleruds, Loka, Trocadero, Briska och vinproducenter som Cono Sur, Gallo och Boschendal. Spendrups har 1.100 medarbetare och omsätter cirka 4 MDKR årligen. I Spendrupskoncernen ingår dotterbolagen Spring Wine & Spirits, Gotlands Bryggeri, OMAKA, Grythyttans Glöggfabrik och Hellefors Bryggeri. Våra anläggningar är certifierade enligt internationella standarderna ISO 14001 och FSSC 22000 avseende miljö respektive kvalitet och livsmedelssäkerhet.www.spendrups.se

Spendrups antar klimatmål enligt Science Based Targets27.1.2023 09:00:00 CET | Pressmeddelande

Spendrups anslöt sig till Science Based Targets initiative (SBTi) i november 2021 och under hösten 2022 har organisationen SBTi validerat och godkänt Spendrups klimatmål. För Spendrups innebär detta att arbetet med att minska utsläppen, som pågått i mer än 10 år och innefattat många insatser, får en tydlig riktning framåt. Det främsta fokuset har hittills legat på den egna verksamheten men nu ska Spendrups också öka omställningstakten i sin värdekedja.

TakeOver gästspelar på hos Hedda Spendrup på OMAKA den 6 februari18.1.2023 12:08:36 CET | Pressmeddelande

TakeOver Gästspel gör nu sitt tjugotredje gästspel på Hedda Spendrup’s bryggeri med restaurang OMAKA i A-House, Stockholm, den 6 februari 2023. Denna gång sätter kockarna varsin rätt till ett av bryggeriets hantverksöl. TakeOver gästspel, nätverket för att lyfta fram mat lagad av kvinnliga kockar som startades 2014 av Linn Söderström och Lisa Lönner fortsätter att utveckla branschen.

Spendrups får ny marknadsdirektör22.11.2022 13:47:07 CET | Pressmeddelande

Spendrups nya marknadsdirektör heter Anna-Stina Hallberg. Hon har jobbat på Spendrups marknadsavdelning i olika roller sedan 2008, senast som marknadschef för Spendrups alkoholfria sortiment. Rekryteringsprocessen som pågått sedan i somras lockade många väl kvalificerade sökanden, men valet föll alltså på en intern kandidat med lång och djup erfarenhet av att marknadsföra Spendrups breda produktportfölj. För Anna-Stina är uppdraget som marknadsdirektör en fortsättning på vad som började som ett drömjobb som biträdande produktchef för LOKA för 14 år sedan. – Jag minns fortfarande den fantastiska känslan när jag fick mitt första jobb på Spendrups! Nu känns det jätteroligt att återigen få vara ”ny på jobbet” och ta mig an hela vår fantastiska produktportfölj. Jag är respektfull inför uppgiften och ser verkligen fram emot att lära mig mer. Men jag känner mig trygg i att vi har så mycket kompetens och kunnande inom organisationen och en rad goda byråsamarbeten som kommer att vara en grund f