Spendrups världsledande på ekologisk öl
Utvecklingen av ekologisk öl har till stor del varit konsumentdriven, men alltmer visar våra kunder inom DVH och Horeca ett stort intresse för ekologiska drycker. Två stora kategorier vuxit sig starka de senaste åren; ekologiska drycker och alkoholfri öl. Spendrups har svarat upp med smak och kvalitet där innovation och kreativitet har betytt mycket.
Som familjeföretag och Sveriges ledande bryggeri är det viktigt att ha ett långsiktigt ansvar för en hållbar utveckling. Utbudet på ekologiska råvaror har länge varit lågt och framför allt är ekologisk humle en bristvara i hela världen.Eftersom ekologisk humle är en bristvara har många producenter idag dispens för att få kalla öl ekologiskt, trots att alla ingredienser inte är det. Så arbetar inte vi. Genom långsiktigt engagemang ser vi i stället att vi kan skapa en ekonomisk trygghet för odlaren och bidra till att ställa om lantbruket. Det är kanske inte den enkla vägen, men för oss är det den rätta.Tyskland producerar mest ekologiskhumle i världen. Men av cirka tusen humlebönder i Tyskland odlar endast nio bönder ekologisk humle. Två av dessa producerar enbart för Spendrups Bryggeri.
- Det är mycket jobb som ligger bakom att säkerställa tillgång på ekologiska råvaror. Nu har vi fått möjligheten att samarbeta med ytterligare en bonde, som ville konvertera konventionell odling till ekologisk, säger Michael Hällström, inköpschef på Spendrups Bryggeri.
Förutsättningen för kontraktet var att skriva långa avtal, som skapar ekonomisk säkerhet och trygghet för bonden och gör investeringen mer attraktiv. Att binda upp sig på långsiktiga avtal är ett risktagande för oss på Spendrups, men också en framgångsfaktor. Samma metodik har framgångsrikt använts för att kraftfullt öka tillgången på ekologisk kornmalt i Sverige i samarbete med Lantmännen och Vikingmalt.
- Den enorma tillväxten vi har haft på våra varumärken har utmanat oss att hitta nya vägar. Mycket har handlat om timing och att våga ta chansen. För oss handlar det om att vara äkta. Vi vill inte kalla något för eko som inte är det. Idag kan vi se att det lönar sig och att vi vinner kunder på det här, inte minst när konsumenterna blir allt mer medvetna, säger Richard Bengtsson, Chefsbryggmästare och ansvarig för produktutveckling
Idag producerar Spendrups 10 miljoner liter ekologisktöl på årlig basis, vilket gör oss till det största ekologiska bryggeriet – i världen. I Tyskland finns ett helekologiskt bryggeri som producerar knappt 9 miljoner liter öl och därefter är glappet stort till nästa.
För mer information, kontakta:
Richard Bengtsson, chefsbryggmästare, 070-215 68 99. Richard.bengtsson@spendrups.se
Rose-Marie Hertzman, presschef, 070 283 02 75. rose-marie.hertzman@spendrups.se
Nyckelord
Bilder
Om
Spendrups är ett svenskt familjebryggeri som förenar starka traditioner med nytänkande. Bryggeriet grundades 1897 i Grängesberg och drivs av familjen Spendrup i fjärde generationen. Vi finns på ett antal orter i Sverige med huvudkontor i Stockholm och produktion i Grängesberg, Hällefors, Stockholm och Visby. För oss står alltid hantverket och dryckesupplevelsen i fokus. I vårt breda sortiment finns varumärken som Mariestads, Norrlands Guld, Melleruds, Loka, Trocadero, Briska och vin- och spritproducenter som El Coto, Cantina Zaccagnini, Plantation och Tamnavulin. Spendrups har 1 100 medarbetare och omsätter cirka 4,6 MDKR årligen. I Spendrupskoncernen ingår dotterbolagen Spring Wine & Spirits, Gotlands Bryggeri, OMAKA, Grythyttans Glöggfabrik och Hellefors Bryggeri. Våra anläggningar är certifierade enligt internationella standarderna ISO 14001 och FSSC 22000 avseende miljö respektive kvalitet och livsmedelssäkerhet.www.spendrups.se
Följ Spendrups Bryggeri AB
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Spendrups Bryggeri AB
Därför ska du ”skära” ditt ölskum18.4.2024 09:02:59 CEST | Pressmeddelande
Heineken® går till botten med konsten att servera den perfekta ölen. Med fokus på ölskummet som en nyckelkomponent för smakupplevelsen avslöjar Thomas van Boheemen, Manager Heineken® Global Star Quality, varför det är avgörande att "skära" ölskummet innan servering.
Heineken® fångar känslan av smaken på den första iskalla ölen, ”Världens mest uppfriskande ahhh!” i ny stor global kampanj18.4.2024 09:01:43 CEST | Pressmeddelande
Det är oftast de små sakerna i livet som ger störst garanterad tillfredställelse. Vårens tidigt värmande solstrålar. Den svala sidan på kudden. Eller när du känner smaken av den där första iskalla ölen. ”Världens mest uppfriskande ahhh!” är en ny global kampanj som bygger på just den insikten, som fångar känslan och upplevelsen av en kall och fräsch Heineken®. Kampanjen är producerad av byrån Le Pub och går nu live på totalt 75 marknader världen över. I en TVC med soundtrack av Nat King Coles klassiker ’L.O.V.E’, i regi av Alex Feil, tas tittaren med på en förväntansfull resa. En resa som dramatiserar stunden då du efter mycket om och men äntligen får tag på en iskall Heineken® efter en lång dag, samtidigt som den lyfter fram Heinekens fem grundläggande principer som ligger bakom ölens balanserade och fräscha smak. - Det här är verkligen en kampanj med hög igenkänningsfaktor som vi är väldigt taggade på att rulla ut i Sverige. Här är smak, kvalitet och känsla i huvudfokus på samtliga e
Bubbliga nostalgiska nyheter från Loka22.3.2024 15:47:39 CET | Pressmeddelande
Ett bubbligt vatten för de lite mer äventyrliga som gillar nya goda och spännande smaker. Det är Loka Likes sommarnyhet. Loka har inspirerats av nostalgiska smaker som flörtar med barndomens somrar och som smakar som fruktiga och fräscha tuggummin, röda bär, citrus eller melon. Loka Likes Bubble Gum är på tillfälligt besök under sommarmånaderna och finns i servicehandeln från vecka 12 och i dagligvaruhandeln från vecka 16.
Desirée Jaks lanserar Melleruds Mästarbrygd 2024 – en mörk stout11.3.2024 10:00:58 CET | Pressmeddelande
Vinnaren av Årets Kock 2023, Desirée Jaks, har traditionsenligt tagit fram sin egen Mästarbrygd tillsammans med Melleruds. Till sin hjälp har hon haft Richard Bengtsson, chefsbryggmästare på Spendrups. Årets Mästarbrygd är en kolsvart stout med utsökt rostig maltighet och vitt, krämigt skum.
Spendrups och Trioworld satsar på återvunnen plast22.2.2024 12:00:00 CET | Pressmeddelande
Efter omfattande tester under de två senaste åren har nu Spendrups gått över till 30 procent återvunnen plast i all plast som används runt pallar och dryckestråg. Det kommer att ge en besparing på 150 ton ny plast och 200 ton koldioxidekvivalenter årligen.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum