Spendrups världsledande på ekologisk öl

Spendrups har jobbat länge på ett starkt och stort utbud av ekologiska drycker, trots att det innebär stora utmaningar. Det gäller inte minst inom ölproduktionen där vi har valt att producera öl som är ekologiskt till 100 procent. Spendrups har nu skrivit avtal med ytterligare en producent av ekologisk humle, och säkrat tillgången av humle i många år framåt. Nu hr vi passerat 10 miljoner liter ekologiskt öl vilket innebär att vi är störst i världen på ekologisk öl.

Utvecklingen av ekologisk öl har till stor del varit konsumentdriven, men alltmer visar våra kunder inom DVH och Horeca ett stort intresse för ekologiska drycker. Två stora kategorier vuxit sig starka de senaste åren; ekologiska drycker och alkoholfri öl. Spendrups har svarat upp med smak och kvalitet där innovation och kreativitet har betytt mycket.

Som familjeföretag och Sveriges ledande bryggeri är det viktigt att ha ett långsiktigt ansvar för en hållbar utveckling. Utbudet på ekologiska råvaror har länge varit lågt och framför allt är ekologisk humle en bristvara i hela världen.Eftersom ekologisk humle är en bristvara har många producenter idag dispens för att få kalla öl ekologiskt, trots att alla ingredienser inte är det. Så arbetar inte vi. Genom långsiktigt engagemang ser vi i stället att vi kan skapa en ekonomisk trygghet för odlaren och bidra till att ställa om lantbruket. Det är kanske inte den enkla vägen, men för oss är det den rätta.Tyskland producerar mest ekologiskhumle i världen. Men av cirka tusen humlebönder i Tyskland odlar endast nio bönder ekologisk humle. Två av dessa producerar enbart för Spendrups Bryggeri.

-          Det är mycket jobb som ligger bakom att säkerställa tillgång på ekologiska råvaror. Nu har vi fått möjligheten att samarbeta med ytterligare en bonde, som ville konvertera konventionell odling till ekologisk, säger Michael Hällström, inköpschef på Spendrups Bryggeri.

Förutsättningen för kontraktet var att skriva långa avtal, som skapar ekonomisk säkerhet och trygghet för bonden och gör investeringen mer attraktiv. Att binda upp sig på långsiktiga avtal är ett risktagande för oss på Spendrups, men också en framgångsfaktor. Samma metodik har framgångsrikt använts för att kraftfullt öka tillgången på ekologisk kornmalt i Sverige i samarbete med Lantmännen och Vikingmalt.

-          Den enorma tillväxten vi har haft på våra varumärken har utmanat oss att hitta nya vägar. Mycket har handlat om timing och att våga ta chansen. För oss handlar det om att vara äkta. Vi vill inte kalla något för eko som inte är det. Idag kan vi se att det lönar sig och att vi vinner kunder på det här, inte minst när konsumenterna blir allt mer medvetna, säger Richard Bengtsson, Chefsbryggmästare och ansvarig för produktutveckling

Idag producerar Spendrups 10 miljoner liter ekologisktöl på årlig basis, vilket gör oss till det största ekologiska bryggeriet – i världen. I Tyskland finns ett helekologiskt bryggeri som producerar knappt 9 miljoner liter öl och därefter är glappet stort till nästa.

Richard Bengtsson, chefsbryggmästare, 070-215 68 99. Richard.bengtsson@spendrups.se

Rose-Marie Hertzman, presschef, 070 283 02 75. rose-marie.hertzman@spendrups.se

14303 Vårby

08-672 77 00http://spendrups.se

Spendrups är ett svenskt familjebryggeri som förenar starka traditioner med nytänkande. Bryggeriet grundades 1897 i Grängesberg och drivs av familjen Spendrup i fjärde generationen. Vi finns på ett antal orter i Sverige med huvudkontor i Vårby utanför Stockholm och produktion i Grängesberg, Hällefors och Visby. För oss står alltid hantverket och dryckesupplevelsen i fokus. I vårt breda sortiment finns varumärken som Mariestads, Norrlands Guld, Melleruds, Loka, Trocadero, Briska och vinproducenter som Cono Sur, Gallo och Boschendal. Spendrups har 1.100 medarbetare och omsätter cirka 4 MDKR årligen. I Spendrupskoncernen ingår dotterbolagen Spring Wine & Spirits, Gotlands Bryggeri, OMAKA, Grythyttans Glöggfabrik och Hellefors Bryggeri. Våra anläggningar är certifierade enligt internationella standarderna ISO 14001 och FSSC 22000 avseende miljö respektive kvalitet och livsmedelssäkerhet.www.spendrups.se

Gröna Lunds populära nattklubbskoncept NIGHT RIDER återvänder9.6.2022 10:00:00 CEST | Pressmeddelande

Efter förra årets succé är det dags igen för NIGHT RIDER att inta Gröna Lund i samarbete med Heineken. Under sex kvällar i augusti förvandlas tivolit till Sveriges mest unika nattklubbsmiljö. En pulserande upplevelse för alla sinnen där åkattraktioner, spel och barer utrustas med extra ljusshow, ljud och DJ’s som skapar en maxad feststämning under sommarkvällen. Nytt för i år är efterfesten ”Playground” som öppnar vid midnatt. Biljetterna släpps 16 juni kl 12.00.

OMAKA Kallsup 4,5 % burk återkallas 3.6.2022 16:46:31 CEST | Pressmeddelande

Spendrups återkallar OMAKA Kallsup, 4,5 % burk 33 cl med bäst-före-datum 31 augusti 2022. Vi har fått in en reklamation att burken exploderade vid öppning. Vår utredning har visat på att kolsyran och alkoholhalten har ökat sedan tappningstillfället vilken tyder på att ölen efterjäser och därmed kan orsaka högt tryck i burken. Vi återkallar därför produkten. Det är ingen hälsorisk med produkten men det kan finnas risk för att man kan skära sig på burken om den exploderar. Produkten har levererats till Systembolag i Stockholmsregionen och enstaka restauranger. Konsumenter som har OMAKA Kallsup 4,5 % med bäst-före-datum 22-08-31 ombedes kontakta Spendrups Konsumentkontakt. Spendrups tar händelsen på största allvar och har vidtagit åtgärder för att liknande inte ska inträffa framöver samt beklagar det inträffade.

Spendrups och Lantmännen i förnyat partnerskap kring hållbara odlingsmetoder för maltkorn10.5.2022 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Under våren har Spendrups och Lantmännen startat ett nytt samarbete där maltkorn, som är huvudingrediens i öl, för första gången, odlas enligt Lantmännens program för Framtidens Jordbruk - Klimat & Natur. Det innebär att odlingsmetoder som minskar klimatpåverkan och gynnar den biologiska mångfalden kommer att användas. Grödan är redan i jorden och maltkornet skördas under hösten, för att sedan användas i öl som bryggs i början av 2023.

Melleruds Mästarpilsner 2021 är en lager på lager29.3.2022 09:00:00 CEST | Pressmeddelande

Det är inte bara ära, berömmelse och Årets Kock-titeln som hägrar när Årets Kock koras. Det är också en tradition att Årets Kock får brygga sin egen öl tillsammans med en annan mästare - chefsbryggmästaren Bengtsson på Spendrups. Melleruds Mästarpilsner 2021 som har skapats av Gustav Leonhardt och Richard Bengtsson släpps till försäljning på Systembolaget i en limiterad upplaga den 4 april.