Spendrups världsledande på ekologisk öl

Spendrups har jobbat länge på ett starkt och stort utbud av ekologiska drycker, trots att det innebär stora utmaningar. Det gäller inte minst inom ölproduktionen där vi har valt att producera öl som är ekologiskt till 100 procent. Spendrups har nu skrivit avtal med ytterligare en producent av ekologisk humle, och säkrat tillgången av humle i många år framåt. Nu hr vi passerat 10 miljoner liter ekologiskt öl vilket innebär att vi är störst i världen på ekologisk öl.

Utvecklingen av ekologisk öl har till stor del varit konsumentdriven, men alltmer visar våra kunder inom DVH och Horeca ett stort intresse för ekologiska drycker. Två stora kategorier vuxit sig starka de senaste åren; ekologiska drycker och alkoholfri öl. Spendrups har svarat upp med smak och kvalitet där innovation och kreativitet har betytt mycket.

Som familjeföretag och Sveriges ledande bryggeri är det viktigt att ha ett långsiktigt ansvar för en hållbar utveckling. Utbudet på ekologiska råvaror har länge varit lågt och framför allt är ekologisk humle en bristvara i hela världen.Eftersom ekologisk humle är en bristvara har många producenter idag dispens för att få kalla öl ekologiskt, trots att alla ingredienser inte är det. Så arbetar inte vi. Genom långsiktigt engagemang ser vi i stället att vi kan skapa en ekonomisk trygghet för odlaren och bidra till att ställa om lantbruket. Det är kanske inte den enkla vägen, men för oss är det den rätta.Tyskland producerar mest ekologiskhumle i världen. Men av cirka tusen humlebönder i Tyskland odlar endast nio bönder ekologisk humle. Två av dessa producerar enbart för Spendrups Bryggeri.

-          Det är mycket jobb som ligger bakom att säkerställa tillgång på ekologiska råvaror. Nu har vi fått möjligheten att samarbeta med ytterligare en bonde, som ville konvertera konventionell odling till ekologisk, säger Michael Hällström, inköpschef på Spendrups Bryggeri.

Förutsättningen för kontraktet var att skriva långa avtal, som skapar ekonomisk säkerhet och trygghet för bonden och gör investeringen mer attraktiv. Att binda upp sig på långsiktiga avtal är ett risktagande för oss på Spendrups, men också en framgångsfaktor. Samma metodik har framgångsrikt använts för att kraftfullt öka tillgången på ekologisk kornmalt i Sverige i samarbete med Lantmännen och Vikingmalt.

-          Den enorma tillväxten vi har haft på våra varumärken har utmanat oss att hitta nya vägar. Mycket har handlat om timing och att våga ta chansen. För oss handlar det om att vara äkta. Vi vill inte kalla något för eko som inte är det. Idag kan vi se att det lönar sig och att vi vinner kunder på det här, inte minst när konsumenterna blir allt mer medvetna, säger Richard Bengtsson, Chefsbryggmästare och ansvarig för produktutveckling

Idag producerar Spendrups 10 miljoner liter ekologisktöl på årlig basis, vilket gör oss till det största ekologiska bryggeriet – i världen. I Tyskland finns ett helekologiskt bryggeri som producerar knappt 9 miljoner liter öl och därefter är glappet stort till nästa.

Richard Bengtsson, chefsbryggmästare, 070-215 68 99. Richard.bengtsson@spendrups.se

Rose-Marie Hertzman, presschef, 070 283 02 75. rose-marie.hertzman@spendrups.se

Nyhet! Schweppes Lemon Zero – och tre älskade sommardrinkar utan tillsatt socker15.5.2018 09:52Pressmeddelande

Sommarens svalkande drinkar är till för att avnjutas, kanske allra helst vid poolkanten eller på en god väns balkong. Oavsett finns det aldrig anledning att tumma på smaken. Därför lanserar nu Schweppes Lemon Zero, för dig som vill njuta av lika goda drinkar utan tillsatt socker. Testa Schweppes Lemon Zero i tre klassiska sommarfavoriter – du kommer garanterat få en frisk smakupplevelse du länge vill sippa på.