SPF Seniorerna om regeringsförklaringen

Positivt att vårt krav på en äldreminister har tillgodosetts liksom en utredning kring högkostnadsskydd för tandvården och att motverkande av åldersdiskriminering togs upp, men äldreomsorg måste högre upp på dagordningen än i dagens regeringsförklaring och pensionssystemet måste genomgå helhetsöversyn.

Eva Eriksson, förbundsordförande SPF Seniorerna, kommenterar regeringsförklaringen:

- Vi gläds åt att vårt krav på en äldreminister har tillgodosetts, och ser med förhoppning på att seniorfrågorna kommer att samordnas och prioriteras. Vi ser positivt på att ett högkostnadsskydd för tandvården, med särskilt fokus på äldre, ska utredas.

- Det är ett steg i rätt riktning med målen inom sjukvårdsfrågorna, exempelvis vård i tid, fast läkarkontakt och kortare köer. Men i detta sammanhang kommer vi att fortsätta trycka på för såväl ett äldrevaccinationsprogram som att avskaffa de övre åldersgränserna inom de nationella screeningprogrammen.

- När det gäller de ekonomiska frågorna menar vi att det är positivt att den nya regeringen vill stärka seniorers ekonomi, inleda breda samtal om pensionssystemet och att åldersdiskriminering på arbetsmarknaden ska motverkas. Vi vill dock understryka att sänkta skatter på pensioner inte är tillräckligt, pensionssystemet måste ses över i sin helhet och det måste löna sig också att ha arbetat.

- En oerhört viktig fråga för många är äldreomsorgen, som dessvärre saknades i regeringsförklaringen. Äldreomsorgen måste mycket högre upp på dagordningen än vad som var fallet idag. Från SPF Seniorernas sida kommer vi att granska och följa upp alla frågor och förslag som rör äldre, och se till så att dessa prioriteras av den nya regeringen.

SPF Seniorerna är en ideell, partipolitiskt och religiöst obunden intresseorganisation för seniorer. SPF Seniorerna har närmare 250 000 medlemmar i cirka 750 föreningar och 26 distrikt spridda över hela landet. Våra prioriterade frågor är: Äldres ekonomi, hälsa och omsorg, boende, inflytande och rätt att arbeta.

Premiär för Hemtjänstindex: Så bra är hemtjänsten i din kommun – enligt äldre själva23.11.2022 07:01:00 CET | Pressmeddelande

För första gången finns nu en samlad bild av hemtjänstkvaliteten i landets alla kommuner. Hemtjänstindex bygger dessutom helt på seniorers önskemål kring vad som är viktigast i hemtjänsten: själva utförandet, en anpassad biståndsbedömning och tydlig information. År 2022 finns Sveriges bästa hemtjänst i Gnosjö kommun. Resultaten i Hemtjänstindex 2022 presenteras och diskuteras i mer detalj på ett seminarium idag.

En mager budget för 20238.11.2022 10:48:33 CET | Pressmeddelande

Budgeten får dessvärre beskrivas som mager snarare än stram. Det saknas en kortsiktig förstärkning av pensionärers ekonomi som en skattelättnad, och vi befarar att äldreomsorgen kan stå inför neddragningar ute i kommunerna. Positivt men väntat med jobbskatteavdrag för seniorer, däremot får personer födda 1957 en skattehöjning nästa år. Vi välkomnar satsningar som rör minskad ensamhet och primärvård på landsbygden.

Viktigaste kvalitetsmåttet i hemtjänsten enligt seniorer själva: utförandet och hänsyn till äldres åsikter4.7.2022 11:15:00 CEST | Pressmeddelande

Hur insatserna utförs ska väga tyngst när kvaliteten i hemtjänsten bedöms, och däri är det viktigaste att personalen tar hänsyn till äldres åsikter. Detta är seniorernas besked när arbetet med att utveckla ett Hemtjänstindex går in i en slutfas. Hemtjänstindexet, som är ett initiativ från SPF Seniorerna, lanseras i slutet av hösten och ska mäta kvaliteten i Sveriges samtliga 290 kommuner.