SPK förlänger med UNIQLO

Sveriges Paralympiska Kommitté förlänger avtalet med klädtillverkaren UNIQLO över Paralympics i Milano/Cortina 2026. UNIQLO har varit huvudpartner och officiell klädleverantör till SPK sedan januari 2019.
Det svenska lanslaget i rullstolscurling tog silver i Paralympics 2022 iklädda tävlingskläder från UNIQLO.

UNIQLO har levererat kläder och accessoarer till de svenska trupperna under sommarspelen i Tokyo 2021 och vinterspelen i Peking 2022 och är officiell leverantör även under Paralympics i Paris 2024. Det förlängda avtalet gäller till och med december 2026 och innefattar då även vinterspelen i Milano/Cortina 2026. Avtalet innefattar tävlingskläder, men även allt som behövs för det dagliga livet, resor och träning samt tillfällen som öppningsceremoni, avslutningsceremoni och medaljceremonier.

Svenska paralympier har i UNIQLO:s kläder tagit hela 15 medaljer vid Paralympics 2021 i Tokyo och Paralympics 2022 i Peking. Vinterspelen 2022 var Sveriges bästa på över 20 år.

Partnerskapet, som även inkluderar Sveriges Olympiska Kommitté, innefattar även samarbete som lyfter fram gemensamma värderingar som kvalité, innovation och hållbarhet.

– De internationella framgångarna som svenska idrottare haft sedan partnerskapet inleddes i januari 2019 visar att vi utvecklas tillsammans. Vi är stolta över att kunna bistå svenska idrottare och ledare även under Paralympics i Milano/Cortina 2026. Vi kommer att fortsätta samarbetet med svenska idrottare i världsklass för att tillsammans bygga en ljus framtid, för att utveckla framtidens LifeWear och för att försöka göra världen bättre genom UNIQLO:s Dream Project, säger Tadashi Yanai, ordförande och vd för UNIQLO:s ägarbolag Fast Retailing.

– Vi är väldigt glada att fortsätta vår resa tillsammans med UNIQLO över Milano/Cortina 2026. UNIQLO har gett ett stort stöd till både de paralympiska och olympiska trupperna, det har gett oss en stor självsäkerhet under spelen. Jag vet att vårt partnerskap med UNIQLO gör det möjligt för oss att bredda potentialen inom parasport men även att hitta den bästa lösningen inom träning- och tävlingskläder för så många människor som möjligt, säger Åsa Llinares Norlin ordförande för Sveriges Paralympiska Kommitté.

– Vi överträffade allas förväntningar i de paralympiska spelen i Tokyo 2021 och Peking var det bästa Paralympics på över 20 år. Detta är resultatet av ett långsiktigt arbete som inte hade varit möjligt utan ett starkt partnerskap med UNIQLO, säger Niclas Grön, Chef de Mission Sveriges Paralympiska Kommitté.

Åsa Llinares Norlin, ordförande Sveriges Paralympiska Kommitté
Niclas Grön, Chef de Mission, Sveriges Paralympiska Kommitté

Sveriges Paralympiska Kommitté (SPK) är den svenska idrottsrörelsens högsta instans i paralympiska frågor. SPK:s uppgift är att utveckla och värna om den paralympiska rörelsen i Sverige. Den huvudsakliga uppgiften för Sveriges Paralympiska Kommitté är att förbereda och leda det svenska deltagandet i Paralympics och att utveckla konkurrenskraftiga svenska trupper till kommande spel.

Paralympics eller Paralympiska spelen är motsvarigheten till OS och Olympiska spelen. I Paralympics tävlar idrottare med rörelsenedsättning, synnedsättning eller intellektuell funktionsnedsätning och spelen arrangeras i anslutning till Olympiska spelen på samma ort.

Det finns 28 paralympiska idrotter på det paralympiska programmet. Första sommarspelen arrangerades 1960 i Rom medan det första vinterspelet arrangerades i Örnsköldsvik 1976.