Sportbladet lyfter närheten till stjärnorna i ny kampanj för OBOS Damallsvenskan
2020 förvärvade Sportbladet sändningsrättigheterna till OBOS Damallsvenskan, i dag sänds alla matcher från Sveriges högsta fotbollsserie live på Sportbladet Play. I samband med säsongspremiären den 17 april lanserar Sportbladet kampanjen Nära till stjärnorna, som syftar till att understryka den höga kvalitet som genomsyrar damallsvenskan.
– Många i Sverige följer utländsk fotboll för den höga kvalitén och för att se stjärnorna som spelar där. Samtidigt har vi Europas femte bästa liga här på hemmaplan, med några av fotbollsvärldens största stjärnor. För oss är det självklart att det ska uppmärksammas stort, säger Aftonbladets marknadschef Therese Stalén Birgersson.
Kampanjstarten sker genom en film där tittaren får följa en ung fotbollstjej och hennes idol, och hur deras vägar möts. Utöver Sportbladets egna kanaler kommer filmen att synas på rikstäckande tv genom NENTS nätverk, på andra Schibsted-plattformar och i sociala medier såsom Youtube, Facebook och Instagram samt höras i radio och podcasts. Kampanjen Nära till stjärnorna kommer sedan innefatta flera andra aktiviteter under fotbollssäsongen 2021, där Sportbladet fortsätter sätta seriens toppspelare i fokus.
– Den här typen av exponering är en positiv och viktig del av vårt samarbete med Sportbladet. För oss känns det helt rätt att lägga fokus på alla de stjärnor som finns i Obos Damallsvenskan, den höga nivån är något vi är väldigt stolta över, säger Viktoria Gelin, kommersiell chef på Elitfotboll Dam.
Kampanjen Nära till stjärnorna är framtagen i samarbete med reklambyrån Eljest Agency. Filmen har producerats tillsammans med Atlanta Film.
Konceptet
Vi svenskar är väldigt förtjusta i utländsk fotboll. Vi följer Liverpool, Barcelona, Milan… både på TV och, när tillfälle erbjuds, på plats. Huvudsaken är att vi kan se våra favoritspelare i några av världens bästa ligor. I förlängningen innebär det att även våra barn växer upp med Messi, Salah och Ibrahimovic på ryggen.
Samtidigt har vi en av världens bästa fotbollsligor på hemmaplan. En liga som hamnat i skymundan av sin manliga motsvarighet, men som till skillnad från Allsvenskan inrymmer några av världens absolut bästa spelare. Spelare som i flera fall har växt upp på samma ställen som du och jag. Som lever på samma sätt som oss. Som inte är så olika från hur vi själva är.
Det är en hemlighet som vi på Sportbladet Play vill hjälpa till att avtäcka.
Vi vill få Sverige att känna sig lite närmare stjärnorna. Lite närmare drömmarnas boulevard.
Kanske väljer du också att åka till Lilla London istället för Liverpool nästa gång. Och kanske får vi framöver se några fler barnryggar prydda med Blackstenius, Seger och Diaz.
OBOSDamallsvenskan.
Nära till stjärnorna.
Arbetsgrupp
Aftonbladet:
Therese Stalén Birgersson – Marknadschef
Viktoria Disenvall – Channel Marketing Manager
Anna Jadvi – Brand and Motion Designer
Amanda Dybvik – Praktikant
Eljest Agency:
Erik Ström
Martin Mentell Widolf
Sofi Widolf
Filip Skoglund
Pontus Nordenfors
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Therese Stalén Birgersson, marknadschef, Aftonbladet. Telefon: 0701619951. E-post: therese.stalen@schibsted.com
Viktoria Gelin, kommersiell chef på Elitfotboll Dam. Telefon: 070 379 58 04. E-post: viktoria.gelin@efd.nu
Erik Ström, kreativ generalist, Eljest Agency. Telefon: 073-870 00 80. E-post: erik@eljestagency.se
För att se videon från www.youtube.com måste du ge din tillåtelse högst upp på sidan.Nära till stjärnorna
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunication Specialist, Publishing
Tel:070-268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder
Om
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Djurliv – Schibsted Brand Studio och FirstVet gör poddserie om livet med husdjur7.5.2024 11:35:47 CEST | Pressmeddelande
Hur vet jag att hundvalpen kommer från en bra uppfödare? Hur valpsäkrar jag mitt hem? Och vad gör jag när katten plötsligt kräks mitt i natten? Svaren ges i den nya podden ”Djurliv” där FirstVets chefsveterinär Caroline Caldemar ger råd till de som har ett husdjur eller är nyfiken på att skaffa ett. – Podcast är ett dynamiskt format där vi kan fortsätta utbilda om husdjurs välmående, säger Rebecca Crusoe, marknadschef på FirstVet.
Omni vill få fler att rösta i EU-valet – inleder samarbete med Demoskop2.5.2024 15:00:00 CEST | Pressmeddelande
Omni lanserar idag en kampanj för att få fler att rösta i EU-valet. Som en del av satsningen inleds ett fördjupat samarbete kring opinionsundersökningar med Demoskop.
Tina Nordström tar över Godares grill-succé2.5.2024 07:05:00 CEST | Pressmeddelande
Aftonbladets och Schibsteds mat-universum Godare värvar Sveriges meste tv-kock, Tina Nordström, till sommarens stora matsatsning, ”Sommargrillen”. Det är fjärde sommaren som Godare erbjuder tittarna grillrecept i världsklass men också fjärde säsongen grilltillverkaren Weber går in som sponsor av satsningen.
Fyra nyckelfaktorer som påverkar användarnas förtroende för media30.4.2024 09:00:00 CEST | Pressmeddelande
En studie från Schibsted ger nya insikter kring vad det är som driver användarnas förtroende till media. Den går på djupet i vad det är som får människor att använda medier – och vad det är som får dem att betala för journalistiken. – Resultaten i studien tyder på att investeringar i förtroende kan vara en nyckel till att öka användarintäkterna, säger Agnes Stenbom, chef för IN/LAB & Trust Initiatives hos Schibsted.
Aftonbladets valkompass guidar med stöd av AI29.4.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Aftonbladet lanserar i dag en Valkompass inför EU-valet med flera nyheter. För första gången kommer användarna kunna ta hjälp av AI-sammanställda för- och motargument, särskilt riktade mot unga. Valkompassen är starten på en serie satsningar Aftonbladet nu inleder inför EU-valet den 9 juni.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum