Sportbladet lyfter närheten till stjärnorna i ny kampanj för OBOS Damallsvenskan

2020 förvärvade Sportbladet sändningsrättigheterna till OBOS Damallsvenskan, i dag sänds alla matcher från Sveriges högsta fotbollsserie live på Sportbladet Play. I samband med säsongspremiären den 17 april lanserar Sportbladet kampanjen Nära till stjärnorna, som syftar till att understryka den höga kvalitet som genomsyrar damallsvenskan.
– Många i Sverige följer utländsk fotboll för den höga kvalitén och för att se stjärnorna som spelar där. Samtidigt har vi Europas femte bästa liga här på hemmaplan, med några av fotbollsvärldens största stjärnor. För oss är det självklart att det ska uppmärksammas stort, säger Aftonbladets marknadschef Therese Stalén Birgersson.
Kampanjstarten sker genom en film där tittaren får följa en ung fotbollstjej och hennes idol, och hur deras vägar möts. Utöver Sportbladets egna kanaler kommer filmen att synas på rikstäckande tv genom NENTS nätverk, på andra Schibsted-plattformar och i sociala medier såsom Youtube, Facebook och Instagram samt höras i radio och podcasts. Kampanjen Nära till stjärnorna kommer sedan innefatta flera andra aktiviteter under fotbollssäsongen 2021, där Sportbladet fortsätter sätta seriens toppspelare i fokus.
– Den här typen av exponering är en positiv och viktig del av vårt samarbete med Sportbladet. För oss känns det helt rätt att lägga fokus på alla de stjärnor som finns i Obos Damallsvenskan, den höga nivån är något vi är väldigt stolta över, säger Viktoria Gelin, kommersiell chef på Elitfotboll Dam.
Kampanjen Nära till stjärnorna är framtagen i samarbete med reklambyrån Eljest Agency. Filmen har producerats tillsammans med Atlanta Film.
Konceptet
Vi svenskar är väldigt förtjusta i utländsk fotboll. Vi följer Liverpool, Barcelona, Milan… både på TV och, när tillfälle erbjuds, på plats. Huvudsaken är att vi kan se våra favoritspelare i några av världens bästa ligor. I förlängningen innebär det att även våra barn växer upp med Messi, Salah och Ibrahimovic på ryggen.
Samtidigt har vi en av världens bästa fotbollsligor på hemmaplan. En liga som hamnat i skymundan av sin manliga motsvarighet, men som till skillnad från Allsvenskan inrymmer några av världens absolut bästa spelare. Spelare som i flera fall har växt upp på samma ställen som du och jag. Som lever på samma sätt som oss. Som inte är så olika från hur vi själva är.
Det är en hemlighet som vi på Sportbladet Play vill hjälpa till att avtäcka.
Vi vill få Sverige att känna sig lite närmare stjärnorna. Lite närmare drömmarnas boulevard.
Kanske väljer du också att åka till Lilla London istället för Liverpool nästa gång. Och kanske får vi framöver se några fler barnryggar prydda med Blackstenius, Seger och Diaz.
OBOSDamallsvenskan.
Nära till stjärnorna.
Arbetsgrupp
Aftonbladet:
Therese Stalén Birgersson – Marknadschef
Viktoria Disenvall – Channel Marketing Manager
Anna Jadvi – Brand and Motion Designer
Amanda Dybvik – Praktikant
Eljest Agency:
Erik Ström
Martin Mentell Widolf
Sofi Widolf
Filip Skoglund
Pontus Nordenfors
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Therese Stalén Birgersson, marknadschef, Aftonbladet. Telefon: 0701619951. E-post: therese.stalen@schibsted.com
Viktoria Gelin, kommersiell chef på Elitfotboll Dam. Telefon: 070 379 58 04. E-post: viktoria.gelin@efd.nu
Erik Ström, kreativ generalist, Eljest Agency. Telefon: 073-870 00 80. E-post: erik@eljestagency.se
För att se videon från www.youtube.com måste du ge din tillåtelse högst upp på sidan.Nära till stjärnorna
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunication Specialist, Publishing
Tel:070-268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder

Om
Följ Vend
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Vend
Vend stärker ledningen – Yale Varty blir ny Chief Commercial Officer (CCO)15.10.2025 12:00:00 CEST | Pressmeddelande
Ett viktigt steg för att stärka Vends kommersiella ledarskap inför framtiden, enligt Christian Printzell Halvorsen, VD för Vend.
Vend appoints Carl Vult von Steyern as Director of Advertising3.9.2025 08:30:00 CEST | Pressmeddelande
Vend, the Nordic marketplace group behind Blocket (Sweden), Finn (Norway), Tori (Finland) and DBA (Denmark), is accelerating the transformation of its advertising business by appointing Carl Vult von Steyern as Director of Advertising Products & Operations.
Vend appoints Maria Sandgren as new EVP & Chief Product and Technology Officer15.5.2025 10:05:00 CEST | Pressmeddelande
Today, Vend appointed Maria Sandgren as Executive Vice President and Chief Product & Technology Officer.
Schibsted Marketplaces becomes Vend: A new name for a smarter future12.5.2025 09:00:00 CEST | Press Release
Schibsted Marketplaces announces its official change into Vend today, marking a bold new chapter as a unified, purpose-driven family of marketplaces across the Nordics. The new name and brand identity reflect the company’s ongoing evolution as a leading digital marketplaces company committed to helping users make smarter choices and spend their time wisely.
Schibsted Marketplaces avslöjar nytt företagsnamn: Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Pressmeddelande
"Vend markerar början på en enad satsning. Med det här nya namnet förenar vi vår nordiska familj av marknadsplatser – och förvandlar dem till en kraftfull innovationsmotor," säger Christian Printzell Halvorsen. Den fullständiga övergången till Vend är planerad till andra kvartalet 2025.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
