Sportbladet lyfter närheten till stjärnorna i ny kampanj för OBOS Damallsvenskan

Nära till stjärnorna är namnet på Sportbladets nya kampanj för OBOS Damallsvenskan. Genom en inspirerande film lanseras kampanjen nu inför seriestarten den 17 april.

I samband med säsongspremiären av damallsvenskan den 17 april lanserar Sportbladet kampanjen Nära till stjärnorna.

2020 förvärvade Sportbladet sändningsrättigheterna till OBOS Damallsvenskan, i dag sänds alla matcher från Sveriges högsta fotbollsserie live på Sportbladet Play. I samband med säsongspremiären den 17 april lanserar Sportbladet kampanjen Nära till stjärnorna, som syftar till att understryka den höga kvalitet som genomsyrar damallsvenskan.

– Många i Sverige följer utländsk fotboll för den höga kvalitén och för att se stjärnorna som spelar där. Samtidigt har vi Europas femte bästa liga här på hemmaplan, med några av fotbollsvärldens största stjärnor. För oss är det självklart att det ska uppmärksammas stort, säger Aftonbladets marknadschef Therese Stalén Birgersson.

Kampanjstarten sker genom en film där tittaren får följa en ung fotbollstjej och hennes idol, och hur deras vägar möts. Utöver Sportbladets egna kanaler kommer filmen att synas på rikstäckande tv genom NENTS nätverk, på andra Schibsted-plattformar och i sociala medier såsom Youtube, Facebook och Instagram samt höras i radio och podcasts. Kampanjen Nära till stjärnorna kommer sedan innefatta flera andra aktiviteter under fotbollssäsongen 2021, där Sportbladet fortsätter sätta seriens toppspelare i fokus.

– Den här typen av exponering är en positiv och viktig del av vårt samarbete med Sportbladet. För oss känns det helt rätt att lägga fokus på alla de stjärnor som finns i Obos Damallsvenskan, den höga nivån är något vi är väldigt stolta över, säger Viktoria Gelin, kommersiell chef på Elitfotboll Dam.

Kampanjen Nära till stjärnorna är framtagen i samarbete med reklambyrån Eljest Agency. Filmen har producerats tillsammans med Atlanta Film.

Konceptet

Vi svenskar är väldigt förtjusta i utländsk fotboll. Vi följer Liverpool, Barcelona, Milan… både på TV och, när tillfälle erbjuds, på plats. Huvudsaken är att vi kan se våra favoritspelare i några av världens bästa ligor. I förlängningen innebär det att även våra barn växer upp med Messi, Salah och Ibrahimovic på ryggen.
Samtidigt har vi en av världens bästa fotbollsligor på hemmaplan. En liga som hamnat i skymundan av sin manliga motsvarighet, men som till skillnad från Allsvenskan inrymmer några av världens absolut bästa spelare. Spelare som i flera fall har växt upp på samma ställen som du och jag. Som lever på samma sätt som oss. Som inte är så olika från hur vi själva är.
Det är en hemlighet som vi på Sportbladet Play vill hjälpa till att avtäcka.
Vi vill få Sverige att känna sig lite närmare stjärnorna. Lite närmare drömmarnas boulevard.
Kanske väljer du också att åka till Lilla London istället för Liverpool nästa gång. Och kanske får vi framöver se några fler barnryggar prydda med Blackstenius, Seger och Diaz.
OBOSDamallsvenskan.
Nära till stjärnorna.

Arbetsgrupp

Aftonbladet:
Therese Stalén Birgersson – Marknadschef
Viktoria Disenvall – Channel Marketing Manager
Anna Jadvi – Brand and Motion Designer
Amanda Dybvik – Praktikant
Eljest Agency:
Erik Ström
Martin Mentell Widolf
Sofi Widolf
Filip Skoglund
Pontus Nordenfors

Therese Stalén Birgersson, marknadschef, Aftonbladet. Telefon: 0701619951. E-post: therese.stalen@schibsted.com
Viktoria Gelin, kommersiell chef på Elitfotboll Dam. Telefon: 070 379 58 04. E-post: viktoria.gelin@efd.nu
Erik Ström, kreativ generalist, Eljest Agency. Telefon: 073-870 00 80. E-post: erik@eljestagency.se

För att se videon från www.youtube.com måste du ge din tillåtelse högst upp på sidan.Nära till stjärnorna

Schibsted lanserar ny annonslösning – matchar kunder med 1,4 miljoner svenskar varje dag30.4.2021 10:00:00 CEST | Pressmeddelande

Eric Rosén ny biträdande kulturchef på Aftonbladet21.4.2021 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Aftonbladet Kultur rekryterar Eric Rosén som ny biträdande kulturchef. Han har sedan årsskiftet arbetat i ett projekt med kulturredaktionen men går från 1 juni in permanent i rollen som biträdande kulturchef. ”Eric är en erfaren publicist, stark på digital utveckling, en skicklig redaktör och en fantastisk skribent. Det ska bli så roligt att få fortsätta jobba ihop”, säger Karin Pettersson, kulturchef på Aftonbladet.