Sportbladet lyfter närheten till stjärnorna i ny kampanj för OBOS Damallsvenskan

2020 förvärvade Sportbladet sändningsrättigheterna till OBOS Damallsvenskan, i dag sänds alla matcher från Sveriges högsta fotbollsserie live på Sportbladet Play. I samband med säsongspremiären den 17 april lanserar Sportbladet kampanjen Nära till stjärnorna, som syftar till att understryka den höga kvalitet som genomsyrar damallsvenskan.
– Många i Sverige följer utländsk fotboll för den höga kvalitén och för att se stjärnorna som spelar där. Samtidigt har vi Europas femte bästa liga här på hemmaplan, med några av fotbollsvärldens största stjärnor. För oss är det självklart att det ska uppmärksammas stort, säger Aftonbladets marknadschef Therese Stalén Birgersson.
Kampanjstarten sker genom en film där tittaren får följa en ung fotbollstjej och hennes idol, och hur deras vägar möts. Utöver Sportbladets egna kanaler kommer filmen att synas på rikstäckande tv genom NENTS nätverk, på andra Schibsted-plattformar och i sociala medier såsom Youtube, Facebook och Instagram samt höras i radio och podcasts. Kampanjen Nära till stjärnorna kommer sedan innefatta flera andra aktiviteter under fotbollssäsongen 2021, där Sportbladet fortsätter sätta seriens toppspelare i fokus.
– Den här typen av exponering är en positiv och viktig del av vårt samarbete med Sportbladet. För oss känns det helt rätt att lägga fokus på alla de stjärnor som finns i Obos Damallsvenskan, den höga nivån är något vi är väldigt stolta över, säger Viktoria Gelin, kommersiell chef på Elitfotboll Dam.
Kampanjen Nära till stjärnorna är framtagen i samarbete med reklambyrån Eljest Agency. Filmen har producerats tillsammans med Atlanta Film.
Konceptet
Vi svenskar är väldigt förtjusta i utländsk fotboll. Vi följer Liverpool, Barcelona, Milan… både på TV och, när tillfälle erbjuds, på plats. Huvudsaken är att vi kan se våra favoritspelare i några av världens bästa ligor. I förlängningen innebär det att även våra barn växer upp med Messi, Salah och Ibrahimovic på ryggen.
Samtidigt har vi en av världens bästa fotbollsligor på hemmaplan. En liga som hamnat i skymundan av sin manliga motsvarighet, men som till skillnad från Allsvenskan inrymmer några av världens absolut bästa spelare. Spelare som i flera fall har växt upp på samma ställen som du och jag. Som lever på samma sätt som oss. Som inte är så olika från hur vi själva är.
Det är en hemlighet som vi på Sportbladet Play vill hjälpa till att avtäcka.
Vi vill få Sverige att känna sig lite närmare stjärnorna. Lite närmare drömmarnas boulevard.
Kanske väljer du också att åka till Lilla London istället för Liverpool nästa gång. Och kanske får vi framöver se några fler barnryggar prydda med Blackstenius, Seger och Diaz.
OBOSDamallsvenskan.
Nära till stjärnorna.
Arbetsgrupp
Aftonbladet:
Therese Stalén Birgersson – Marknadschef
Viktoria Disenvall – Channel Marketing Manager
Anna Jadvi – Brand and Motion Designer
Amanda Dybvik – Praktikant
Eljest Agency:
Erik Ström
Martin Mentell Widolf
Sofi Widolf
Filip Skoglund
Pontus Nordenfors
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Therese Stalén Birgersson, marknadschef, Aftonbladet. Telefon: 0701619951. E-post: therese.stalen@schibsted.com
Viktoria Gelin, kommersiell chef på Elitfotboll Dam. Telefon: 070 379 58 04. E-post: viktoria.gelin@efd.nu
Erik Ström, kreativ generalist, Eljest Agency. Telefon: 073-870 00 80. E-post: erik@eljestagency.se
För att se videon från www.youtube.com måste du ge din tillåtelse högst upp på sidan.Nära till stjärnorna
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunication Specialist, Publishing
Tel:070-268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder

Om
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Schibsted växlar upp – ansluter fullt ut till Poddindex23.3.2023 07:02:00 CET | Pressmeddelande
Schibsted växlar upp och går fullt ut in i den branschgemensamma mätvalutan för poddar, Poddindex. ”Vi märker ökad efterfråga från våra annonsörer att medverka i en poddkontext. Genom att vi nu går in som publicist i Poddindex blir det tydligt för annonsörerna att överblicka vilka poddar som ingår i Schibsteds univers och se potentialen”, säger Frederic Skalberg på Schibsted Marketing Services.
Valerie Kyeyune Backström får Axel Liffner-stipendiet16.3.2023 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Aftonbladet kulturs Axel Liffner-stipendium tilldelas i år Valerie Kyeyune Backström, kritiker på Expressen kultur. I juryns motivering beskrivs hur hon som skribent har “imponerande bredd och bemästrar kultursidans samtliga discipliner”.
Ia Genberg får Aftonbladets litteraturpris15.3.2023 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Författaren Ia Genberg, som med ”Detaljerna” fick sitt definitiva genombrott, tilldelas Aftonbladets litteraturpris 2022. ”Detaljerna skildrar hur människors liv hänger samman i en tät väv där trådarna löper in och ut. Det är en bok där inte ett enda ord är på fel plats, den är som en kropp i rörelse”, säger Aftonbladets kulturchef Karin Pettersson.
SvD inleder samarbete med Novus13.3.2023 09:49:16 CET | Pressmeddelande
Svenska Dagbladets storsatsning på politik fortsätter. Nu startar tidningen ett samarbete med Novus för att ge läsarna de bästa politiska undersökningarna. “Med Novus får läsarna en komplett bild av opinionsläget, från partisympatier till vilka frågor som är viktigast”, säger SvD:s politikchef Erik Hedtjärn.
Vinguiden släpper ny säsong av populära podden ”Vinguiden pratar om…”10.3.2023 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Vinguiden, en av Sveriges största kommersiella e-handelsplatser för vin, släpper en ny säsong av den populära podden ”Vinguiden pratar om…”. I den nya säsongen kommer lyssnarna att få följa med på en djupdykning inom vinvärlden i tjugo delar, där programledaren Pontus Skagersten gästas av ett stort antal kända mat- och dryckesprofiler som ska lära honom allt de kan.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum