Sportbladet sänder Svenska Parasportgalan

Måndag 12 april är det dags för Svenska Parasportgalan 2021. Galan firar i år femårsjubileum och kommer att uppmärksamma de senaste fem årens största prestationer och förebilder inom parasporten.

– Det ligger i parasportens DNA att se möjligheter istället för hinder och det gör mig därför otroligt glad att vi återigen kan presentera Svenska Parasportgalan i ett nytt format för att kunna hylla de som hyllas ska. Den här kvällen är en årlig tradition där vi tillsammans får möjlighet att vara stolta över vad vi åstadkommit, för eftertanke och för motivation inför framtiden, säger Åsa Llinares Norlin, ordförande i Parasport Sverige.

Historisk sändning via Aftonbladet

Svenska Parasportgalan sänds, med början kl. 20:00, på Aftonbladets sportsida, Sportbladet, och på Youtube-kanalen ParasportSWE.

– Det är av stort signalvärde för svensk idrott att Aftonbladet väljer att sända galan och ge våra aktiva den uppmärksamhet som de förtjänar, det är vi glada och stolta över, säger Åsa Llinares Norlin.

Nytt för i år är också att Svenska Parasportgalan arrangeras i samarbete mellan Svenska Parasportförbundet och huvudsponsorn ATG. Galan produceras av ATG:s dotterbolag Kanal 75, som varje år producerar Hästgalan samt dagliga trav- och galoppsändningar i TV4:s kanaler. Nytt är också att Aftonbladet för första gången valt att sända galan. Med start klockan 20:00 sänds galan via Aftonbladet sportsajt, Sportbladet, fritt för alla besökare.

– Vi är otroligt glada över att ATG i år har klivit in och hjälpt oss att göra Svenska Parasportgalan ännu lite bättre. Parasportgalan ger oss möjligheter att hylla och synliggöra aktiva, ledare och eldsjälar inom parasporten. Men den skapar också förebilder till framtidens paralympier som sitter där hemma och drömmer om sin idrottskarriär, säger Sophie Wedberg, projektledare för Svenska Parasportgalan.

Kajsa och Fatmir programleder

Precis som förra året kommer galan att på grund av rådande pandemi bli helt digital. Programledarna Kajsa Gustafsson, känd från TV4:s travsändningar, och förre landslagsspelaren i goalball Fatmir Seremeti leder sändningen från Kanal 75:s studio i Stockholm och runt om i landet sitter förväntansfulla och uppkopplade kandidater till parasportens jubileumspriser.

De sedan tidigare nominerade kandidaterna i olika kategorier är:

Jubileets kvinnliga idrottare:

Anna-Carin Ahlqvist, bordtennis, Anna Beck, Cykel, Helene Ripa, kanot.

Jubileets manlige idrottare:

Zebastian Modin, längdskidor, Stefan Olsson, rullstolstennis, Tobias Jonsson, friidrott.

Jubileets nykomling:

Louise Etzner Jakobsson, dressyr, Aaron Lindström, alpint, Olof Ryberg, friidrott och goalball.

Jubileets ledare:

Daniel Ellerman, bordtennis, Michael Lindgren, cykel, Pernilla Svensson, Sportskytte.

Jubileets lag:

Emil Andersson och Linus Karlsson, bordtennis, Ellinor Axelsson-Vaughn och Philip Jönsson, sportskytte, Goalballandslaget.

Jubileets förebild:

Stefan Jansson, rullstolsrugby, Nicolina Pernheim, judo, Maja Reichard, simning,

Jubileets prestation inom Special Olympics:

Ricky Landgraff, handboll, Mike Malmer, judo, Lovisa Danielsson, längdskidor.

Paralympiatravet på lördag

För Parasport Sveriges huvudsponsor ATG innebär delaktigheten i Svenska Parasportgalan att man nu utökar det redan stora samarbetet med parasporten, som pågått i 26 år. I samarbetet ingår bland annat Paralympiatravet, som för övrigt inleds på lördag, och ett stipendium från ATG Drömfond som varje år delas ut till en förening eller organisation som verkar för delaktighet och inkludering för personer med funktionsnedsättning.

– För ATG är det viktigt att alla som vill får vara med, att ingen lämnas utanför. Vi delar många av våra värderingar med parasporten och därför känns det här samarbetet väldigt viktigt för oss och vi är stolta och glada över att vara med och bidra till den Svenska Parasportgalan, säger Maria Guggenberger, hållbarhetschef på ATG.

Svenska Parasportförbundet och Sveriges Paralympiska Kommitté är ett av 71 Specialidrottsförbund (SF) inom Riksidrottsförbundet (RF) och administrerar idrott för personer med rörelsenedsättning, synnedsättning och intellektuell funktionsnedsättning inom 15 idrotter.

Parasportförbundet innehar även rollen som Sveriges Paralympiska Kommitté med ansvar för den paralympiska idrotten och Sveriges deltagande i Paralympics.

Vi leder också arbetet med Special Olympics Sweden, som är bredd- och motionsidrott för personer med intellektuell funktionsnedsättning.

Miljoner från ATG till Sveriges paralympier8.5.2021 19:00:00 CEST | Pressmeddelande

Efter ett års pandemi-väntan är det äntligen dags för Paralympics i Tokyo, 24 augusti-5 september. För att skapa bästa möjliga förutsättningar för de svenska paralympierna att lyckas bidrar ATG årligen, i samband med Paralympiatravet, med ett ekonomiskt stöd till Sveriges Paralympiska Kommitté. I år blev summan 2 097 256 kronor. – Det här betyder otroligt mycket för våra idrottare, kommenterar Åsa Llinares Norlin, ordförande i Sveriges Paralympiska Kommitté.

Täby Badminton prisas av ATG Drömfond®4.5.2021 09:41:16 CEST | Pressmeddelande

Täby Badminton är en av Sveriges mest framgångsrika badmintonklubbar, med hela 243 SM-guld och medaljer i VM och EM. Nu prisas Täby Badminton av ATG Drömfond® för sitt arbete med att tillgängliggöra badmintonsporten för personer med funktionsnedsättning. – Det här ger oss ännu större möjligheter att ta emot fler barn, ungdomar och vuxna med funktionsnedsättning som vill spela badminton hos oss, säger klubbchefen Peter Axelsson.