Spring Wine & Spirits tar över Dalmore och Jura

Importören Spring Wine & Spirits fortsätter att växa. Nu utökar de partnerskapet med Whyte & Mackay genom att ta över de anrika whiskyproducenterna Dalmore, Jura, Stewart's och Fettercairn. Det betyder att Spring numera representerar samtliga av Whyte & Mackays whiskyhus.

Den är nu officiellt att Spendrups dotterbolag Spring Wine & Spirits utökar sitt partnerskap med producenten Whyte & Mackay. De tar nämligen över de anrika whiskyhusen Dalmore, Jura, Stewart's och Fettercairn, som tidigare har legat hos importören Arcus. Det betyder att Spring numera representerar samtliga av Whyte & Mackays whiskyhus. Representationen gäller i alla tre kanaler: Systembolaget, Horeca och Travel and Retail.

Det här går i linje med Spring Wine & Spirits och Spendrups strategi att växa inom respektive dryckeskategori och kanalDet gör vi genom att ha Spendrups styrka på Horeca och Springs modell för tillväxt på Systembolaget. Vår portfölj är en fantastisk blandning av nya och innovativa samt etablerade och starka varumärken, precis som vi vill ha det, berättar Christof von Heincz som är affärschef för sprit på Spring.

Spring Wine & Spirits påbörjade sitt partnerskap med Whyte & Mackay år 2018, då de tog över Tamnavulin, Shackleton och Cluny. Tre år senare kan de skryta om att ha byggt upp Tamnavulin till Sveriges mest sålda Single Malt Whisky. Sedan Spring satte tänderna i Tamnavulin har tillväxten på Whyte & Mackays portfölj flerdubblats. Spring hade själva en tillväxt på hela 65 procent förra året, tack vare bland annat lanseringen Tamnavulin. Enligt Christof von Heincz är det just styrkan som kreativ och engagerad partner som är nyckeln bakom Springs framgångar. Bättre betyg som samarbetspartner än att Whyte & Mackay nu vill att Spring representerar hela deras portfölj får man nog i alla fall leta efter.

Rickard Edman är Spring Wine & Spirits produktchef för Whyte & Mackays portfölj och ansvarig för det nya samarbetet.

- Det känns stort att få representera de här producenterna, säger Rickard Edman stolt. Det är extra kul att Dalmore och Jura är två klassiska och prisbelönta whiskyhus, som de flesta känner till.  Vi är förstås oerhört peppade på att fortsätta växa tillsammans med Whyte & Mackay.

NYHET! ”CYKELVINET” I CABERNET SAUVIGNON PÅ 1 LITERS FLASKA30.7.2021 09:25:23 CEST | Pressmeddelande

Nu finns Cono Sur Bicicleta Cabernet Sauvignon, “cykelvinet”, på 1 Liters flaska. Vinet har en smak av svarta och röda vinbär, plommon och hallon. Dess toner av kakao, tobak och mocka gör Cono Sur Bicicleta Cabernet Sauvignonen till en utmärkt kompanjon till grillade kötträtter. Vinet lanseras den 2a augusti i Systembolagets beställningssortiment. Artikel nummer 53185 och pris 99kr.

Plantations destilleri blir först i Karibien med omfattande hållbarhetscertifiering28.6.2021 10:40:58 CEST | Pressmeddelande

Maison Ferrand och Plantations destilleri West Indies Rum Distillery certifieras enligt den heltäckande Bonsucro Chain of Custody. Destilleriet ligger på Barbados och producerar flera av Plantations Rums storsäljare på Systembolaget. Det är det första destilleriet i Karibien, och ett av mycket få destillerier i världen, som uppnår denna omfattande hållbarhetscertifiering.