SRF: Gör som Norge – godkänn utgångna pass

Svenska Resebranschföreningen SRF vill att Sverige gör som Norge och godkänner utgångna pass. Detta har Grekland och Norge kommit överens om sedan drygt en vecka tillbaka. Andra länder kan följa efter med denna tillfälliga lösning.

I Sverige tar det längst tid i Europa att förnya sitt pass. Väntetiden för att få ansöka om ett pass eller nationellt id-kort har nyligen legat på över ett halvt år. Trots att väntetiderna börjar minska så ligger väntetiden på en månad innan man kan få ett nationellt id-kort. Pass får man vänta på i flera månader. Norge har kommit överens med Grekland att pass som gått ut sedan tre år eller senare, gäller för resa för alla över 16 år. För barn gäller något kortare tidsperiod.

– Redan tidigt föreslog vi och Polisen att regeringen skulle med bilaterala avtal göra som Norge nu gör, säger Didrik von Seth generalsekreterare för SRF. Förutom Grekland har vi föreslagit Spanien, Italien och Cypern. Vi har hela tiden fått information från Regeringskansliet att det är krångligt och svårt.

Semestersäsongen är i full gång och efterfrågan på resor ligger på en mycket hög nivå. Researrangörer rapporterar om många svenskar som inte kan resa på grund av att passen behöver förnyas.

- Det är nu svenskarna vill ut och resa. Vi tycker att Sverige inte borde vara sämre än Norge utan göra allt för att mildra effekterna av det svenska passhaveriet. Vi vill därför se ett positivt besked inom de närmaste dagarna, säger Didrik von Seth

Information om hur det fungerar i Norge ser du HÄR

Svenska Resebranschföreningen, SRF, har cirka 300 medlemsföretag som sysselsätter 7 000 anställda. De står för mer än 80 procent av svenska resebyråers och researrangörers omsättning på 60 miljarder kronor 2019. SRF arbetar för sunda konkurrensförhållanden och en positiv utveckling av den svenska resebranschen. Medlemskap i SRF innebär en kvalitetsstämpel och krav på att följa SRF:s riktlinjer och stadgar.

Resebranschen kräver ett slut på SAS-strejken7.7.2022 11:23:06 CEST | Pressmeddelande

Den pågående strejken i SAS påverkar tiotusentals resenärer. Många blir strandsatta på resmålen och fortsätter strejken över den kommande helgen riskerar tusentals svenskar bli fast på destinationer. Att ordna med alternativa transporter är nästintill omöjligt. Researrangörer som anlitar SAS drabbas även hårt av konflikten. Resebranschföreningen SRF kräver i en debattartikel i SvD ett slut på konflikten

Resebranschen kräver att Swedavia ersätter resenärer17.6.2022 07:30:00 CEST | Pressmeddelande

Kaoset på Arlanda är exceptionellt och mycket alvarligt. I tillägg till oro, onödigt många timmar på flygplatsen och olidlig trängsel är det många som dessutom missar sina flyg. Gör man det på grund av långa väntetider får man ingen ersättning vare sig från flygbolag, arrangör eller försäkringsbolag. Svenska Resebranschföreningen (SRF) skriver i en debattartikel i dagens SvD att Swedavia, som driver Arlanda, skall kompensera resenärer som missar sina flyg.