Standardiseringsarbete drar igång för att höja kvaliteten på snabbtester för droganalys

I veckan har SIS, Swedish Standards Institute, nystartade standardiseringskommitté för snabbtester för droganalys* haft sitt första möte. Kommitténs uppdrag blir bland annat att utforma kvalitetskrav som ett stöd till exempel vid upphandling, göra anvisningar för olika typer av analysutförare och annat för att få ett säkert och strukturerat användande av dessa tester.

– Resultaten från snabbtester kan ha stor inverkan på den enskilda individen eftersom det handlar om tester som görs inom och vid företagshälsovården, skolan, polisen, beroendemottagningar, psykiatrin och även i akutvården, säger Lena Morgan, projektledare och leg. biomedicinsk analytiker på SIS.

Lars-Olov Sjöström från Motorförarnas helnykterhetsförbund, MHF, blir ordförande för kommittén och kommer tillsammans med SIS projektledning att leda standardiseringsarbetet.

– Jag ser fram emot ett viktigt arbete och hoppas att Sverige kan bli en föregångare i att styra upp rutiner kring snabbtester för droganalys.  Det är roligt att vi har fått till en sådan bred representation i kommittén med representanter från myndigheter, tillverkare och användare och det är fortfarande möjligt för andra att komma med i arbetet och påverka utgången, säger han.

I dag utförs drogtester i många olika verksamheter och sammanhang med hjälp av snabbtester för saliv och urin. Dessa är av varierande kvalitet och utförande. De används också ofta av personal som vare sig har validerad kunskap eller utbildning för ett korrekt användande. Detta sammantaget gör att de resultat som erhålls från testerna är osäkra. Ofta omsätter testerna dessutom mycket pengar, både vid inköp och användning. För att vara bra bör testerna i största möjligaste mån vara samstämmiga med de resultat som uppnås vid en validerad laboratorieanalys.

– Man ska kunna lita på testresultat och på sättet prover utförs. Genom att skapa branschgemensamma standarder för snabbtester för droganalys blir det säkrare för individen, säger Lena Morgan.

Målet med att ta fram standarder och riktlinjer är att höja säkerhet, kvalitet och minska kostnader för användandet. Kvalitetsaspekten är viktigast, men också hur användare genomför och handlägger analyserna i olika vårdformer är viktigt för en god patientsäkerhet och individens rättssäkerhet.

*Hittills deltar Kriminalvården, Rättsmedicinalverket, Dräger, ALNA, MHF, Trafikverket och Securiteq i kommittén SIS/TK609 Snabbtester för droganalys.

ISO:s ordförande på Sverigebesök – kommenterar standarders betydelse för svensk konkurrenskraft och i världshandeln19.4.2018 09:16Pressmeddelande

Inbjudan till SIS Kvalitets- och miljödag 19 april16.4.2018 11:30Pressinbjudan

Media är välkomna att delta kostnadsfritt i SIS Kvalitets- och miljödag som äger rum 19 april i Stockholm. Vi samlar experter inom kvalitet, miljö, arbetsmiljö och hållbarhet i Stockholm. De senaste trenderna inom ledningssystem, förbättringsarbete och verksamhetsutveckling tas upp. Bland annat kommer IKEA, Sony, Scania, Riksbyggen och Svenska Retursystem att berätta om hur de har lyckats med sina framgångsrecept, kring kvalitet, hållbarhet, arbetsmiljö, ledarskap och entreprenörskap.

Frukostseminarium: Utvecklingen inom e-hälsa – möjligheter och utmaningar13.4.2018 09:25Pressinbjudan

Stockholms Science City och SIS, Swedish Standards institute bjuder in till ett frukostseminarium den 18 april. Svensk hälso- och sjukvård är i god fart på väg in i en ny era – den digitala. Lyfter vi blicken och spanar in i framtidens vårdlandskap ser vi många spännande möjligheter men också utmaningar. Seminariet fokuserar på digitaliseringens möjligheter och utmaningar från olika perspektiv.

Högsta ledningen ansvarar när risker ska hanteras med nya ISO 3100012.4.2018 09:06Pressmeddelande

Skador på rykte eller varumärke, cyberbrott, politisk risk och terrorism är några av de risker som privata och offentliga organisationer av alla slag och storlekar runt om i världen måste möta med ökande frekvens. Den senaste versionen av ISO 31000 har nyligen presenterats för att hantera den ökande osäkerheten i samhället. Standarden publiceras nu också av SIS, Swedish Standards Institute, som svensk standard i svensk översättning.

Begreppsstandard inom e-hälsa nu på svenska26.3.2018 09:01Pressmeddelande

SIS, Swedish Standards Institute, var tillsammans med svenska experter drivande i det globala arbetet med att ta fram begreppsstandarden som beskriver hälso- och sjukvården som senast publicerades över hela världen år 2016. Nu publiceras standarden för allra första gången på svenska. Standarden omfattar ett heltäckande begreppssystem som ska stärka kvaliteten av informationsöverföring i vårdkedjan, skapa trygghet för patienten, ge ökad kunskap och underlag till forskning.