Standardiseringsarbete drar igång för att höja kvaliteten på snabbtester för droganalys

I veckan har SIS, Swedish Standards Institute, nystartade standardiseringskommitté för snabbtester för droganalys* haft sitt första möte. Kommitténs uppdrag blir bland annat att utforma kvalitetskrav som ett stöd till exempel vid upphandling, göra anvisningar för olika typer av analysutförare och annat för att få ett säkert och strukturerat användande av dessa tester.

– Resultaten från snabbtester kan ha stor inverkan på den enskilda individen eftersom det handlar om tester som görs inom och vid företagshälsovården, skolan, polisen, beroendemottagningar, psykiatrin och även i akutvården, säger Lena Morgan, projektledare och leg. biomedicinsk analytiker på SIS.

Lars-Olov Sjöström från Motorförarnas helnykterhetsförbund, MHF, blir ordförande för kommittén och kommer tillsammans med SIS projektledning att leda standardiseringsarbetet.

– Jag ser fram emot ett viktigt arbete och hoppas att Sverige kan bli en föregångare i att styra upp rutiner kring snabbtester för droganalys.  Det är roligt att vi har fått till en sådan bred representation i kommittén med representanter från myndigheter, tillverkare och användare och det är fortfarande möjligt för andra att komma med i arbetet och påverka utgången, säger han.

I dag utförs drogtester i många olika verksamheter och sammanhang med hjälp av snabbtester för saliv och urin. Dessa är av varierande kvalitet och utförande. De används också ofta av personal som vare sig har validerad kunskap eller utbildning för ett korrekt användande. Detta sammantaget gör att de resultat som erhålls från testerna är osäkra. Ofta omsätter testerna dessutom mycket pengar, både vid inköp och användning. För att vara bra bör testerna i största möjligaste mån vara samstämmiga med de resultat som uppnås vid en validerad laboratorieanalys.

– Man ska kunna lita på testresultat och på sättet prover utförs. Genom att skapa branschgemensamma standarder för snabbtester för droganalys blir det säkrare för individen, säger Lena Morgan.

Målet med att ta fram standarder och riktlinjer är att höja säkerhet, kvalitet och minska kostnader för användandet. Kvalitetsaspekten är viktigast, men också hur användare genomför och handlägger analyserna i olika vårdformer är viktigt för en god patientsäkerhet och individens rättssäkerhet.

*Hittills deltar Kriminalvården, Rättsmedicinalverket, Dräger, ALNA, MHF, Trafikverket och Securiteq i kommittén SIS/TK609 Snabbtester för droganalys.

Märkning av drivmedel införs med standardiserade symboler8.10.2018 10:03Pressmeddelande

En ny märkning för drivmedel och för nya fordon införs i hela EU. Senast den 12 oktober ska märkningen vara genomförd. Syftet är att underlätta för konsumenterna att välja rätt drivmedel för sitt fordon. Symbolerna för märkningen har tagits fram på uppdrag av EU-kommissionen inom ett europeiskt standardiseringsarbete inom CEN där SIS tillsammans med svenska intressenter representerade Sverige.

Sexleksaker standardiseras – för ökad säkerhet och trygghet4.10.2018 12:28Pressmeddelande

SIS har tillsammans med en rad intressenter startat ett standardiseringsarbete som ska bidra till högre kvalitet och säkerhet på sexleksaker. – En nyligen publicerad studie* visar att incidenterna har ökat bland användare av sexleksaker vilket kan leda till behov av vård samt onödiga samhällskostnader. Detta kan lättare undvikas med hjälp av bättre säkerhetskrav och tydligare konsumentinformation, säger Anna Sjögren, projektledare på SIS, Swedish Standards Institute.