Stångåstaden bygger 38 nya kombohus i Linköping

Idag togs det första spadtaget för 38 nya radhus med hyresrätt i Bärstadskogen i Ekängen. Radhusen från Götenehus är färdigupphandlade bostäder framtagna inom branschorganisationen Sveriges Allmännyttas (SABO) koncept kombohus - bostäder med bra standard och bra energiprestanda som avropas till en förutbestämd kostnad.

Kombohus Småhus från Götenehus

- Det känns väldigt roligt att vi nu startar byggnationen av kombohus i Ekängen. När vi tittar på efterfrågan och kötider för olika typer av bostäder så är våra radhusområden väldigt populära. De fyller dessutom en viktig funktion idag för den som har råd med hyran men inte klarar bankernas krav på kontantinsats säger Fredrik Törnqvist, vd på Stångåstaden.

Syftet med kombohusen är att genom en förenklad upphandlingsprocess så sänks byggkostnaden, byggprocessen kortas ner och i slutändan kan kunderna erbjudas ett nyproducerat boende av hög kvalitet till en rimlig månadskostnad. Radhusen som ska byggas i Ekängen är Kombohus Småhus från Götenehus.

- Götenehus är en bostadsbyggare både åt konsument och professionella beställare och vår nya volymhusfabrik ger oss möjligheter att erbjuda marknaden bostäder med mycket korta byggtider på plats. Att volymhusfabriken stod klar samtidigt som vi vann ramavtalsupphandlingen med SABO var en ren tillfällighet men ack så trevlig säger Mic Möller, chef B2B på Götenehus.

- Vi jobbar tillsammans med Linköpings kommun för att få fram detaljplaner där vi kan bygga fler kombohus eller liknande industriell produktion säger Fredrik Törnqvist, vd på Stångåstaden.

Radhusen i Ekängen beräknas vara inflyttningsklara 2022.

Fakta:

Antal radhus: 38
Rum: 4 rum och kök
Yta: 104 kvm fördelat på två plan
Parkering: intill husentrén
Upplåtelseform: hyresrätt

Läs mer: www.stangastaden.se

För mer information och anmälan, kontakta gärna:

Fredrik Törnqvist, vd AB Stångåstaden, 072-574 96 60

Mic Möller, chef B2B Götenehus, 0511-34 56 74

Kombohus Småhus från Götenehus
Översikt Kombohus Småhus från Götenehus

Ebbepark – vi skapar framtidens stadsdel15.10.2020 13:36:19 CESTBlogginlägg

Tidigare i veckan hade vi en enklare invigning av ett mycket spännande showroom i Ebbepark. Det är både en utställning om historien bakom Ebbepark och om visionen framåt. Vi håller på att bygga en ny, unik stadsdel som också ska hjälpa oss att utveckla framtidens boende. Stångåstaden är en stor aktör och har en vision att ligga ett steg före. Då är det en självklarhet att vi måste vara med och bryta ny mark och investera i nya koncept, teknik och miljöer.

Äntligen återflytt i explosionsdrabbad fastighet2.10.2020 13:20:44 CESTBlogginlägg

Explosionen i centrala Linköping den 7 juni 2019 var en traumatisk händelse för hela staden och förstås allra mest för de som drabbades. Hos Stångåstaden fick nästan 200 lägenheter skador i olika omfattning. Ett stort antal hyresgäster evakuerades. Vissa hyresgäster fick komma hem redan efter några dagar när glassplittret sanerats och fönsterrutorna bytts ut. Andra fick vänta ett antal veckor på att komma hem. Allra värst drabbades de boende på Ådalagatan 1-3. De fastigheterna, med totalt 37 lägenheter, krävde omfattande renovering och reparationer. Den här veckan är äntligen återställningsarbetet klart och husen fylls med människor igen.

Nu gör vi det – 38 nya radhus genom Kombohusavtalet22.9.2020 14:02:53 CESTBlogginlägg

En fråga jag brinner lite extra för är att pressa kostnaderna när vi bygger nytt. Jag har skrivit om industriell produktion av bostäder tidigare och tror och hoppas att ett systemskifte är på gång. Det är nödvändigt om vi ska bryta trenden där byggkostnaderna ökat många gånger mer än inflationen under de senaste 20 åren. Utvecklingen framåt hänger på stora beställare av bostäder där jag förstås räknar in Stångåstaden. Vad kan vi göra?