Stångåstaden bygger ytterligare 105 bostäder i Ebbepark

Stångåstaden har skrivit kontrakt med ED Bygg om att bygga ytterligare 105 nya bostäder i Linköpings nya stadsdel Ebbepark. Höga hållbarhetskrav har ställts i upphandlingen, vilket bland annat resulterar i miljöklassade hus med smart värmeförsörjning.

Drönarbild över området Ebbepark i Linköping.

Bostäderna byggs i kvarteret Labbet som är det tredje kvarteret där Stångåstaden bygger bostäder i Ebbepark. Det är framför allt lite mindre lägenheter med 1-3 rum och kök som byggs med planerad inflyttning 2024. 48 av bostäderna kommer att riktas till seniorer där de som hyr bostad utöver sin lägenhet får tillgång till olika typer av gemensamma lokaler och aktiviteter.

-          I Ebbepark utmanar vi branschen och oss själva när det gäller hur vi bygger och upphandlar. Allt i syfte att få så hållbara fastigheter och miljöer som möjligt. ED Bygg arbetar redan med oss i pågående nyproduktion i området och vi har stort förtroende för att de kommer kunna bidra till att förverkliga vår vision om ett hållbart Ebbepark, säger Fredrik Törnqvist, vd Stångåstaden.

Ebbepark är ett område med en mix av olika typer av bostäder och verksamheter där hållbara lösningar står i fokus. Något som även präglat upphandlingen.

-          Med projekt Labbet i Ebbepark sätter verkligen Stångåstaden an tonen för hållbarhetsfokus. Vi är inspirerade och redo att möta nya utmaningar för vår bransch, vi ser att vårt egna hållbarhetsarbete dockar in väl i de målbilder som beställaren har. Det kommer vara inspirerande och utvecklande att tillsammans utveckla projektet. Det kommer också ställa nya krav på oss som entreprenörer vilket vi välkomnar, säger Henrik Eklund, affärschef på ED Bygg.

Exempel på hållbara lösningar:

• Husen är klassade Miljöbyggnad Silver som innebär att de uppfyller ett antal krav gällande exempelvis materialval och inomhusmiljö.
  • Solceller på taket för all fastighetsel.
  • Husen kommer även att ha ett geolager som består av ett antal borrhål djupt ner i berget som förser husen med värme under vintern och viss kyla under sommaren.
  • Självreglerande värmeförsörjningssystem som möjliggör en effektivare temperaturreglering av bostäderna.
  • Under byggnationen kommer entreprenören ED Bygg att tanka på den HVO-tank som är placerad i Ebbepark för att undvika fossilt bränsle under byggperioden.
  • Stångåstaden kommer även att bygga en sopsug och återvinningsanläggning för att skapa attraktiva återvinningsmiljöer för hyresgästerna och samtidigt minimera tung trafik i området.

Seniorbostäder

1 rok                    ca 35 m2             14 st

2 rok                    ca 54 m2             32 st

3 rok                    ca 77 m2             2 st

Till detta tillkommer fem olika lokaler som gästrum och olika typer av gemensamhetslokaler.

Övriga bostäder

1 rok                    ca 33 m2             13 st

2 rok                    ca 53 m2             17 st

3 rok                    ca 70 m2             26 st

5 rok                    ca 129 m2          1 st

Just nu bygger Stångåstaden även bostäder i kvarteret Lugnet (totalt 354 lägenheter, både bostadsrätter och hyresrätter) och i kvarteret Dynamiken (111 lägenheter samt lokaler har börjat byggas).

Ebbepark utvecklas av Stångåstaden, Sankt Kors och Lejonfastigheter, alla tre kommunägda fastighetsbolag.

Fredrik Törnqvist, vd Stångåstaden, 072-5749660
Henrik Eklund, affärschef ED Bygg, 072-033 77 23

Drönarbild över området Ebbepark i Linköping.
Fredrik Törnqvist, vd Stångåstaden och Eddy Demir, vd ED Bygg.
Fredrik Törnqvist, vd Stångåstaden och Eddy Demir, vd ED Bygg. På bilden syns även (från vänster) Robert Bäckström, projektledare Stångåstaden, Henrik Eklund, affärschef ED Bygg, Mats Persson, chef nyproduktion Stångåstaden och Michael Stenberg, fastighetschef Stångåstaden. Foto Andreas Äijä, Stångåstaden

Almedalen och byggkostnadsutvecklingen7.7.2022 11:02:10 CEST | Blogginlägg

Här kommer en ny blogg inför semestern. Mycket har hänt under 2022 som få kunde förutspå bara för några månader sedan. Precis när vi kom ur pandemin fick vi ett krig i Europa med stor påverkan på världsekonomin och förstås även på Sverige och Linköping. Vi har fått ett extremt kostnadsläge för att bygga och höga energipriser vilket gör att vi i dagsläget har en inflationstakt som är den högsta på 40 år. Vi har sett att Riksbanken höjer styrräntan vilken kommer påverka fastighetsbranschen som är kapitalintensiv i hög grad. Vi har alltså ett nytt läge att hantera i höst.

Stångåstaden har fått en ny look16.6.2022 13:16:32 CEST | Nyheter

Lagom till sommaren har Stångåstaden fått en ny look, en digitalt anpassad kostym som leder bolaget in i framtiden utan att förlora igenkänning. Det klassiska S:et behåller sin välkända form men har moderniserats och optimerats för digital kommunikation. En lekfull färgpalett har arbetats fram, typsnitt har uppdaterats och bolagets uppdrag har förtydligats i nya budskap som sammanfattar vad varumärket Stångåstaden står för. Hela Stångåstaden-koncernen, inklusive dotterbolag, samlas under den nya grafiska profilen.

Byggkostnadsutvecklingen stoppar investeringar1.6.2022 11:39:12 CEST | Blogginlägg

Jag har ett hyggligt stort kontaktnät med många kollegor ute i landet, både i allmännyttiga och privata fastighets- och bostadsbolag och kostnadsutvecklingen är den stora snackisen just nu. Bilden ute i landet är väldigt samstämmig. I princip samtliga vittnar om kostnader som är så höga att projekt riskerar att pausas. Många har också fattat beslut om att inte investera i dagsläget. Det finns därför en överhängande risk att väldigt många projekt stoppas och att det kommer att påverka arbetsmarknaden.