Stångåstaden bygger ytterligare 105 bostäder i Ebbepark

Stångåstaden har skrivit kontrakt med ED Bygg om att bygga ytterligare 105 nya bostäder i Linköpings nya stadsdel Ebbepark. Höga hållbarhetskrav har ställts i upphandlingen, vilket bland annat resulterar i miljöklassade hus med smart värmeförsörjning.

Drönarbild över området Ebbepark i Linköping.

Bostäderna byggs i kvarteret Labbet som är det tredje kvarteret där Stångåstaden bygger bostäder i Ebbepark. Det är framför allt lite mindre lägenheter med 1-3 rum och kök som byggs med planerad inflyttning 2024. 48 av bostäderna kommer att riktas till seniorer där de som hyr bostad utöver sin lägenhet får tillgång till olika typer av gemensamma lokaler och aktiviteter.

-          I Ebbepark utmanar vi branschen och oss själva när det gäller hur vi bygger och upphandlar. Allt i syfte att få så hållbara fastigheter och miljöer som möjligt. ED Bygg arbetar redan med oss i pågående nyproduktion i området och vi har stort förtroende för att de kommer kunna bidra till att förverkliga vår vision om ett hållbart Ebbepark, säger Fredrik Törnqvist, vd Stångåstaden.

Ebbepark är ett område med en mix av olika typer av bostäder och verksamheter där hållbara lösningar står i fokus. Något som även präglat upphandlingen.

-          Med projekt Labbet i Ebbepark sätter verkligen Stångåstaden an tonen för hållbarhetsfokus. Vi är inspirerade och redo att möta nya utmaningar för vår bransch, vi ser att vårt egna hållbarhetsarbete dockar in väl i de målbilder som beställaren har. Det kommer vara inspirerande och utvecklande att tillsammans utveckla projektet. Det kommer också ställa nya krav på oss som entreprenörer vilket vi välkomnar, säger Henrik Eklund, affärschef på ED Bygg.

Exempel på hållbara lösningar:

• Husen är klassade Miljöbyggnad Silver som innebär att de uppfyller ett antal krav gällande exempelvis materialval och inomhusmiljö.
  • Solceller på taket för all fastighetsel.
  • Husen kommer även att ha ett geolager som består av ett antal borrhål djupt ner i berget som förser husen med värme under vintern och viss kyla under sommaren.
  • Självreglerande värmeförsörjningssystem som möjliggör en effektivare temperaturreglering av bostäderna.
  • Under byggnationen kommer entreprenören ED Bygg att tanka på den HVO-tank som är placerad i Ebbepark för att undvika fossilt bränsle under byggperioden.
  • Stångåstaden kommer även att bygga en sopsug och återvinningsanläggning för att skapa attraktiva återvinningsmiljöer för hyresgästerna och samtidigt minimera tung trafik i området.

Seniorbostäder

1 rok                    ca 35 m2             14 st

2 rok                    ca 54 m2             32 st

3 rok                    ca 77 m2             2 st

Till detta tillkommer fem olika lokaler som gästrum och olika typer av gemensamhetslokaler.

Övriga bostäder

1 rok                    ca 33 m2             13 st

2 rok                    ca 53 m2             17 st

3 rok                    ca 70 m2             26 st

5 rok                    ca 129 m2          1 st

Just nu bygger Stångåstaden även bostäder i kvarteret Lugnet (totalt 354 lägenheter, både bostadsrätter och hyresrätter) och i kvarteret Dynamiken (111 lägenheter samt lokaler har börjat byggas).

Ebbepark utvecklas av Stångåstaden, Sankt Kors och Lejonfastigheter, alla tre kommunägda fastighetsbolag.

Fredrik Törnqvist, vd Stångåstaden, 072-5749660
Henrik Eklund, affärschef ED Bygg, 072-033 77 23

Drönarbild över området Ebbepark i Linköping.
Fredrik Törnqvist, vd Stångåstaden och Eddy Demir, vd ED Bygg.
Fredrik Törnqvist, vd Stångåstaden och Eddy Demir, vd ED Bygg. På bilden syns även (från vänster) Robert Bäckström, projektledare Stångåstaden, Henrik Eklund, affärschef ED Bygg, Mats Persson, chef nyproduktion Stångåstaden och Michael Stenberg, fastighetschef Stångåstaden. Foto Andreas Äijä, Stångåstaden

Fredrik Törnqvist blir ordförande för europeiskt bostadsnätverk22.10.2021 13:37:02 CEST | Pressmeddelande

Idag, den 22 oktober, tar Sverige över ordförandeklubban för Eurhonet. Ett nätverk för bostadsbolag vars syfte är att främja kunskapsutbyte mellan europeiska bostadsbolag och bevaka bostadsfrågorna inom EU. Fredrik Törnqvist, vd för det allmännyttiga bostadsbolaget Stångåstaden i Linköping, tar över ordförandeskapet för de 38 medlemsbolagen med totalt 1,2 miljoner bostäder.

Spaning mot Europas bostadsmarknad – hur står sig det svenska systemet?22.10.2021 13:24:04 CEST | Blogginlägg

Det blir allt viktigare att lyfta blicken och förhålla sig till EU och ett internationellt perspektiv. Vi på Stångåstaden är medlemmar i en europeisk bostadsorganisation som heter Eurhonet. Ett nätverk med idén att medlemmarna ska få möjlighet att arbeta och lära av varandra, utveckla nya idéer och förnya tillsammans. Medlemmarna är bostadsföretag från Sverige, Tyskland, Italien, Frankrike, England, Österrike och Danmark. Totalt representerar bostadsbolagen 1,2 miljoner bostäder i Europa.

Konst gör våra bostadsområden bättre27.8.2021 13:26:00 CEST | Blogginlägg

Att få njuta av konst är en mänsklig rättighet. Det framhåller FN i artikel 27 i sin allmänna förklaring om de mänskliga rättigheterna ”Var och en har rätt att fritt delta i samhällets kulturella liv, att njuta av konst samt att få ta del av vetenskapens framsteg och dess förmåner.” Här har vi som fastighetsägare en viktig roll. Genom att tillföra konstnärliga inslag i våra bostadsområden så gör vi konsten tillgänglig för alla.

Säg hej till gorillan i kvarteret Eddan26.8.2021 09:38:51 CEST | Pressmeddelande

När Stångåstaden genomför ett bostadsprojekt är det inte bara själva husen som kräver noggrann planering och mycket arbete. Det gäller även innergårdar och andra utemiljöer. På innergården i kvarteret Eddan, mellan Drottninggatan och Trädgårdsgatan invigdes igår skulpturen ”Mänskligt möte.”. En sittbänk i brons där du kan slå dig ner en stund hos en gorilla. Konstnärerna bakom verket är Torsten och Anna Molander.