Stångåstaden förstärker med fler Trygghetsvärdar

Under de senaste åren har Stångåstadens Trygghetsvärdar arbetat trygghetsskapande framför allt i stadsdelarna Ryd och Berga med goda resultat. Nu rekryteras fler Trygghetsvärdar, totalt sex personer som ska jobba för att skapa trygga och fungerade bostadsmiljöer.

Trygghetsvärdarna kommer att arbeta både operativt och strategiskt med trygghetsfrågor, företrädesvis i stadsdelarna Berga, Ryd, Skäggetorp och Lambohov. Uppdraget handlar till stor del om att röra sig utomhus i områdena dag- och kvällstid, att verka trygghetsskapande och bygga relationer med boende och andra aktörer för att på det sättet förebygga problem innan de uppstår.

-          Vi ser att Trygghetsvärdarnas arbete gör skillnad. Att bygga långsiktiga relationer med såväl boende som samarbetspartners är en viktig faktor för att öka både tryggheten och trivseln i våra områden. Flera av våra Trygghetsvärdar har erfarenheter från andra kulturer och besitter även därigenom värdefull kompetens för hela organisationen kopplat till trygghetsarbetet i våra bostadsområden. Vi är därför glada över att under hösten kunna förstärka vårt trygghetsteam med fler medarbetare, säger Robert Aldén, chef för trygghet och säkerhet på Stångåstaden.

Trygghetsvärdarna är en del av Stångåstadens strategiska trygghetsteam och rekryteringen av de nya tjänsterna har just påbörjats. Målsättningen är att tillsätta tjänsterna löpande.

Läs mer om tjänsterna: stangastaden.se/jobbahososs

Robert Aldén, Chef Trygghet och säkerhet, telefon: 013-20 86 39

Stångåstaden 80 år i samhällets tjänst10.10.2022 13:48:28 CEST | Pressmeddelande

Den 2 oktober fyllde Stångåstaden 80 år. Bolaget bildades i en orolig tid när andra världskriget rasade och det rådde bostadsbrist i väldigt många städer. I starten bestod uppdraget i huvudsak av att uppföra och äga enklare bostadshus, huvudsakligen små lägenheter. Stångåstaden har haft stor påverkan på Linköpings utveckling genom åren. Uppdraget och förutsättningarna har förändrats rejält från starten men mycket är också sig likt. Idag har vi en bredare och större uppgift från vår ägare Linköpings kommun. Vi ska göra Linköping till en bättre stad att bo och leva i och driva näringsverksamhet i – ett uppdrag som inspirerar oss!

Stångåstaden 80 år30.9.2022 08:15:00 CEST | Pressmeddelande

Den 2 oktober är det 80 år sedan det kommunala bostadsbolaget Råbergahus bildades för att råda bot på bostadsbristen i Linköping. Uppdraget var att skapa goda bostäder till rimliga hyror för kommunens invånare. Ett år efter bolagets bildande stod de första husen klara på Gamla Tanneforsvägen, 8 byggnader om totalt 48 lägenheter. Sex år senare byter bolaget namn till Stångåstaden, som idag är Linköpings största fastighetsägare och förvaltar ungefär 18 000 lägenheter.