Stångåstaden ger ungdomar en möjlighet till sommarjobb

Även i år kommer Stångåstaden tillsammans med sina entreprenörer att erbjuda ungdomar i Linköping en chans till sommarjobb. Jobben som för de flesta är ett första steg in i arbetslivet kan sökas av unga födda 2002–2004.

Det är ett femtiotal tjänster som ska tillsättas och de ungdomar som erbjuds sommarjobb kommer arbeta minst fyra veckor tillsammans med Stångåstadens entreprenörer inom inre och yttre skötsel. De får jobba med att hålla rent och snyggt i trappuppgångar och tvättstugor eller sköta om utomhusmiljöerna i Stångåstadens bostadsområden. Ansökan till årets sommarjobb görs via Stångåstadens webbplats där den sökande själv väljer om hen vill presentera sig med text eller med kortare filmklipp. Ansökan är öppen under perioden 1–21 februari.

- Vanligtvis har vi ett stort fysiskt event där vi träffar alla som söker till våra sommarjobb men i år blir det ett digitalt upplägg. För oss är det viktigt att fortsatt kunna erbjuda unga en chans till sommarjobb, så att ställa in årets rekrytering var aldrig aktuellt. Ett sommarjobb kan ge så mycket. En extra behövlig lön att spendera eller spara, erfarenheter och kunskaper och kanske det viktigaste av allt: nätverk och viktiga relationer att ta med sig vidare in i yrkeslivet, säger Jenny Ahlbert HR-utvecklare på Stångåstaden.

Att erbjuda unga en möjlighet till sommarjobb är en del i Stångåstadens arbete med social hållbarhet och det är ett viktigt och verkningsfullt sätt att utveckla Linköping.

Mer information finns på webben stangastaden.se/sommarjobb

Vid frågor, vänligen kontakta:
Jenny Ahlbert, HR-projektledare för årets sommarjobb telefon 013-20 85 73

Investeringsstöd sänker hyran i nybyggda studentbostäder4.2.2021 14:18:39 CETPressmeddelande

Stångåstadens dotterbolag Studentbostäder har precis byggt färdigt 85 studentbostäder i stadsdelen Lambohov i Linköping. De första hyresgästerna flyttade in i mitten av januari, lagom till terminsstart. Nu får de ett glatt besked då det står klart att bygget beviljas statligt investeringsstöd. Stödet innebär att hyran kan sänkas med cirka 700 kronor i månaden med bibehållen lönsamhet.