Stångåstaden ger ungdomar förtur och etablerar nytt rökfritt konceptboende

Styrelsen i Stångåstaden har beslutat att genomföra en rad förändringar i det befintliga bostadskösystemet. Syftet är bland annat att frigöra bostäder för ungdomar i åldern 18–24 år. Även beslut om att införa rökfria konceptboenden i nyproduktion är taget och kommer att införas på försök framåt.

- Vi har sedan en tid tillbaka fört dialog med vår styrelse om att genomföra vissa justeringar i vårt befintliga kösystem. Beslutet som nu tagits innebär att ungdomar mellan 18–24 år ges förtur till omkring 80 lägenheter per år. Det känns glädjande att kunna bidra till att fler ungdomar kan ta sig in på bostadsmarknaden och få sin första egna bostad, säger Fredrik Törnqvist, vd på Stångåstaden.

Stångåstaden har idag i genomsnitt sju års kötid till en bostad. Det gör det svårt för ungdomar att få en bostad innan de är 24–25 år eftersom de inte kan ställa sig i kö förrän de fyllt 17 år. För att det ska bli en jämn åldersfördelning delas lägenheterna upp efter ålder. Lika många lägenheter kommer att gå till varje ålderskategori. Förändringen införs den 1 juni 2022 och mer information kring denna satsning kommer senare under våren.

Styrelsen har även beslutat att två fastigheter i den pågående nyproduktionen, Folkungavallen och Labbet i Ebbepark, ska vara rökfria. Vi har också fått uppdraget att genomföra en pilot med rökfri bostad i vårt befintliga bestånd. Stångåstaden har tidigare haft ett rökfritt boende i kvarteret Alnen som ingick i försäljningen till Heimstaden under förra året.

- Många av våra kollegor i branschen erbjuder rökfria fastigheter och vi vet att det finns en efterfrågan på marknaden för rökfritt boende. Det här blir ett nytt konceptboende som vi kan erbjuda våra kunder inom Stångåstaden, säger Fredrik Törnqvist.

Styrelsen har även fattat beslut om att ändra regler för köpoäng vid avflyttning. Förändringarna innebär att en hyresgäst som flyttar från Stångåstaden kommer att få behålla sina intjänade köpoäng från sin senaste inflyttning i en Stångåstadslägenhet. Ändringen gäller från och med 1 mars 2022.

Stångåstaden är det största bostadsbolaget i Linköping och ägs av Linköpings kommun. Vi äger och förvaltar cirka 18 000 lägenheter, 4 000 av dem är studentbostäder och förvaltas av dotterbolaget Studentbostäder i Linköping AB. Dessutom har vi cirka 40 byggnader med kulturhistoriskt värde som förvaltas av dotterbolaget Kulturfastigheter.

Vikten av bra nätverk11.5.2022 11:51:20 CEST | Blogginlägg

Jag tror att nätverk är en nyckel till framgång. Bostadsbranschen är bra på att omvärldsbevaka och via olika nätverk delar vi med oss av insikter och erfarenheter. Nätverken finns på många nivåer i bolagen och vi inspirerar varandra i hur vi kan utveckla våra verksamheter. Jag har precis varit och träffat några duktiga kollegor i branschen som arbetar i större bolag ute i landet. Vi brottas med samma utmaningar och att få möjlighet till gemensamma diskussioner är väldigt värdefullt. Här kommer en lägesbild över frågor som många jobbar med just nu.

Vi söker nytänkare som vill utveckla framtidsstaden Linköping6.4.2022 11:30:00 CEST | Blogginlägg

Som stor fastighetsaktör har vi ett viktigt uppdrag att bidra till att Linköping fortsätter vara en attraktiv plats att leva, bo och verka i. Ofta blir det stort fokus på vår nyproduktion men vi lägger även ner cirka 700 miljoner kronor om året i upprustning i form av underhåll och ombyggnader för att utveckla våra befintliga fastigheter och bostadsområden. Nu söker vi fler som vill vara med och utveckla Linköping.