Stångåstaden har fått en ny look

Lagom till sommaren har Stångåstaden fått en ny look, en digitalt anpassad kostym som leder bolaget in i framtiden utan att förlora igenkänning. Det klassiska S:et behåller sin välkända form men har moderniserats och optimerats för digital kommunikation. En lekfull färgpalett har arbetats fram, typsnitt har uppdaterats och bolagets uppdrag har förtydligats i nya budskap som sammanfattar vad varumärket Stångåstaden står för. Hela Stångåstaden-koncernen, inklusive dotterbolag, samlas under den nya grafiska profilen.

Den nya grafiska profilen har paketerats för att gå i linje med företagets vision att ligga ett steg före och är en konsekvens av att alltmer kommunikation med hyresgästerna sker via olika digitala kanaler. Både Stångåstaden och dotterbolaget Studentbostäder omfattas av den nya grafiska profilen och bolagen kommer att använda en gemensam logotyp.

-        Den nya grafiska profilen gör det lättare för oss att vara mer snabbfotade och relevanta i vår kommunikation. Vår logotyp är ett av Linköpings mest kända varumärken och har en hög igenkänning bland Linköpingsborna. Det vill vi givetvis hålla fast vid och har därför valt att behålla en hög igenkänning i det klassiska S:et. Skillnaden blir att det förenklas och optimeras för digital kommunikation genom att bli tvådimensionellt. En förflyttning som även går i linje med hur andra globala och nationellt kända varumärken anpassar sitt uttryck, säger Heidi Berger, marknadschef på Stångåstaden.

Den nya grafiska profilen innehåller, förutom den uppdaterade logotypen, bland annat en rikare pallet av färger och nya typsnitt. Allt i syfte att skapa en modernare och mer lekfull identitet som återspeglar Stångåstadens vision ”ett steg före”. Manéret är flexibelt och dynamiskt, där logotypen i kombination med andra grafiska element tillsammans skapar ett lekfullt och färgstarkt intryck. Detta ger möjlighet till stor variation och kommer att kunna leva vidare under en lång tid framöver.

-        Vi vill att fler ska dela vår bild av Stångåstaden som en innovativ kraft och hållbar förebild för Linköping. Därför har vi jobbat fram en ny varumärkesplattform som kommer att ligga till grund för allt vi kommunicerar. Den nya plattformen fångar själva essensen i Stångåstaden som vi samlar under varumärkeslöftet "Här bor framtiden". Plattformen beskriver vilka vi är och vad vi gör och har som syfte att både leda och inspirera oss framåt. En majoritet av linköpingsborna har dessutom en positiv bild av oss och förknippar oss med trygghet, framgång i branschen och att vi är en bra arbetsplats. Viktiga värden som vi förstås ska bevara och utveckla, säger Heidi Berger.

Bytet till den nya grafiska profilen kommer att ske successivt och redan nu har Stångåstaden och Studentbostäders webbar, appar och sociala medier uppdaterats. Den nya grafiska profilen kommer primärt att användas i den digitala kommunikationen och därför kommer Stångåstadens logotyp på fastigheter inte att bytas ut.

För att se videon från www.youtube.com måste du ge din tillåtelse högst upp på sidan.

Byggkostnadsutvecklingen stoppar investeringar1.6.2022 11:39:12 CEST | Blogginlägg

Jag har ett hyggligt stort kontaktnät med många kollegor ute i landet, både i allmännyttiga och privata fastighets- och bostadsbolag och kostnadsutvecklingen är den stora snackisen just nu. Bilden ute i landet är väldigt samstämmig. I princip samtliga vittnar om kostnader som är så höga att projekt riskerar att pausas. Många har också fattat beslut om att inte investera i dagsläget. Det finns därför en överhängande risk att väldigt många projekt stoppas och att det kommer att påverka arbetsmarknaden.

Vikten av bra nätverk11.5.2022 11:51:20 CEST | Blogginlägg

Jag tror att nätverk är en nyckel till framgång. Bostadsbranschen är bra på att omvärldsbevaka och via olika nätverk delar vi med oss av insikter och erfarenheter. Nätverken finns på många nivåer i bolagen och vi inspirerar varandra i hur vi kan utveckla våra verksamheter. Jag har precis varit och träffat några duktiga kollegor i branschen som arbetar i större bolag ute i landet. Vi brottas med samma utmaningar och att få möjlighet till gemensamma diskussioner är väldigt värdefullt. Här kommer en lägesbild över frågor som många jobbar med just nu.

Vi söker nytänkare som vill utveckla framtidsstaden Linköping6.4.2022 11:30:00 CEST | Blogginlägg

Som stor fastighetsaktör har vi ett viktigt uppdrag att bidra till att Linköping fortsätter vara en attraktiv plats att leva, bo och verka i. Ofta blir det stort fokus på vår nyproduktion men vi lägger även ner cirka 700 miljoner kronor om året i upprustning i form av underhåll och ombyggnader för att utveckla våra befintliga fastigheter och bostadsområden. Nu söker vi fler som vill vara med och utveckla Linköping.