Stångåstaden har skrivit kontrakt med NCC Sverige AB för att bygga nytt kvarter i Ebbepark

Till våren flyttar de första hyresgästerna in i kvarteret Lugnet i Ebbepark i Linköping. Ungefär samtidigt planerar Stångåstaden att börja bygga 111 nya hyresrätter och fem lokaler i kvarteret Dynamiken på andra sidan Ebbepark. Intresset för att bygga bostäderna har varit stort och i dagarna skrev Stångåstaden kontrakt med NCC som totalentreprenör.

Skissbild: Winell & Jern Arkitekter

I Linköpings smartaste område Ebbepark i Östra Valla bygger fastighetsbolagen Stångåstaden, Sankt Kors och Lejonfastigheter cirka 750 bostäder och 75 000 kvadratmeter lokaler. Området består av fyra kvarter. I kvarteren Lugnet och Verkstan är det redan full aktivitet och nu börjar det även hända saker i kvarteret Dynamiken.

-          Kvarteret Dynamiken kommer att göra skäl för sitt namn och blir en häftig mix av bostäder och verksamhet. Här är tanken att det ska sjuda av aktivitet dygnet runt. Vi ser att intresset för att bo i Ebbepark är stort och det känns bra att vara i startgroparna för att börja bygga fler bostäder. Det känns även positivt att det varit ett stort intresse bland entreprenörer att vara med oss och bygga nästa kvarter i Ebbepark, säger Fredrik Törnqvist, vd på Stångåstaden.

I den första byggetappen bygger Stångåstaden 111 lägenheter, framför allt lite mindre lägenheter. Lite längre fram testas även koncept som ”Bokal” där hyresgästen hyr en bostad och verksamhetslokal i ett och samma kontrakt och en entreprenörsvåning som blir ett kollektivt boende för unga entreprenörer.

-          Det känns mycket positivt att vi har tecknat ett avtal med Stångåstaden om att fortsätta utveckla stadsdelen Ebbepark. Att Stångåstaden väljer att starta ett större nyproduktionsprojekt i dessa tider är självklart mycket glädjande och viktigt bidrag till att hålla igång samhällsekonomin och säkra arbetstillfällen, säger Marcus Sandlund, affärschef NCC Building Sweden.

Fakta:

Totalt byggs två bostadshus med totalt 111 hyreslägenheter. Husen uppförs i kvarteret Dynamiken som får yteffektiva lägenheter och lokaler i bottenplan.

Objektsfördelning

Typ               Storlek m2    Antal

1 rok              ca 31 m2        40 st

2 rok              ca 50 m2        47 st

3 rok              ca 74 m2        17 st

4 rok              ca 88 m2        5 st

5 rok              94 m2            2 st

Totalt planeras 5 st lokaler (73-112 m2). Planerad inflyttning är sommaren 2023. Ebbepark planeras med fokus på hållbarhet och resurseffektivitet. Bostäderna uppförs enligt Miljöbyggnad nivå Silver som ställer höga krav på till exempel låg energianvändning, bra inomhusmiljö och sunda material. Stångåstadens bruttoinvestering uppgår till totalt 257,5 Mkr. Ordervärdet på totalentreprenaden till NCC uppgår till 140 Msek.

Fredrik Törnqvist, vd Stångåstaden, 072-574 96 60
Marcus Sandlund, affärschef NCC Building Sweden, 070-088 73 75

Skissbild: Winell & Jern Arkitekter
Mats Persson, chef nyproduktion Stångåstaden, Fredrik Törnqvist, vd Stångåstaden, Marcus Sandlund, affärschef NCC Building Sweden, Robert Bäckström, projektledare Dynamiken Stångåstaden och Michael Stenberg, fastighetschef Stångåstaden

Steget före i bostadsbranschens förändringsresa3.12.2020 14:06:34 CETBlogginlägg

På Stångåstaden har vi en vision att vara steget före. Det styr oss både i hur vi agerar gentemot våra kunder och hur vi arbetar för att utveckla branschen. Bostadsbranschen är inne i en spännande förändringsresa som jag är övertygad om kommer accelerera under de kommande åren. I takt med teknikens snabba utveckling blir våra hem alltmer uppkopplade och vi jagar ständigt lösningar som kan ge oss en enklare, smidigare och mer hållbar vardag.