Stångåstaden på topp 10-lista över landets mest attraktiva arbetsplatser

Stångåstaden är den åttonde mest attraktiva arbetsplatsen i landet bland medelstora bolag. Det stod klart när Great Place to Work igår offentliggjorde sin lista över Sveriges bästa arbetsplatser.

Great Place To Work gör sin ranking dels genom medarbetarundersökningar och dels genom att titta på hur företag motiverar, inspirerar och tar hand om sina anställda. Stångåstaden jämförs med övriga medelstora företag i landet. Årets resultat innebär en höjning jämfört med föregående år. Hela 96 procent av medarbetarna på Stångåstaden kan rekommendera sin arbetsgivare, och 97 procent upplever att de har en mycket bra arbetsplats.

-          Det känns hedrande att återigen få ett så fint betyg av våra medarbetare. Deras stora engagemang bidrar till vår vision om att ligga ett steg före och gör att vi kan erbjuda bästa tänkbara service till våra kunder. Förra året manifesterades det väldigt tydligt, inte minst i det sätt vi hanterade explosionen på Ådalagatan, säger Fredrik Törnqvist, vd Stångåstaden.

Bakom det höga engagemanget ligger många års arbete med värderingar, kultur och medarbetarinflytande. Det senaste året har Stångåstaden exempelvis genomfört ett engagemangsprogram med syfte att utveckla ledarskapet, målstyrning och gemensamma prestationer, med mycket positivt resultat.

-          Vi får ofta frågor om vad som ligger bakom det höga engagemanget i vår organisation. Jag brukar svara att den kanske viktigaste faktorn är att vi gör på riktigt och vi gör det fullt ut i hela organisationen, säger Malin Wettre HR-chef på Stångåstaden.

Nyfiken på att få veta mer om hur det är att arbeta på Stångåstaden?

I en nyligen lanserat sajt ger Stångåstaden alla möjlighet att hänga med in bakom kulisserna. Där visas företaget upp från insidan med hjälpa av foton, filmer och texter från vardagliga situationer. Äkthet har varit centralt och självklart är det medarbetarna själva som står både framför och bakom kameran. Sajten, som går under namnet ”Livet på Stångis”, är tänkt att användas för att ge potentiella och nya medarbetare en mer levande bild av hur det är att arbeta på Stångåstaden. Förhoppningen är även att det ska öppna upp ögonen hos fler för Stångåstaden som en potentiell arbetsgivare. Kolla in sajten här: livet.stangastaden.se/.

Stångåstaden är det största bostadsbolaget i Linköping och ägs av Linköpings kommun. Vi äger och förvaltar cirka 18 600 lägenheter, 4 200 av dem är studentbostäder och förvaltas av dotterbolaget Studentbostäder i Linköping AB. Dessutom har vi cirka 40 byggnader med kulturhistoriskt värde och förvaltas av dotterbolaget Kulturfastigheter.

Kombohus – ett billigare sätt att bygga18.6.2020 07:53:32 CESTBlogginlägg

Är det ett systemskifte på gång i byggbranschen? Kan vi bygga hus på samma sätt som man bygger bilar, där kunden kan göra en mängd tillval utifrån en given plattform. Många i byggbranschen har testat och tror mycket på en ökad grad av industrialisering i byggprocessen, så att vi kan upprepa saker och därmed hålla nere kostnaderna. Här är Kombohus ett alternativ, upphandlade hus som är flexibla som ett legosystem med stor variation i höjd, bredd, färg och form till en förutbestämd kostnad. I mitt blogginlägg reflekterar jag över hur vi bygger våra fastigheter.