Stångåstaden smyckar husfasader med modern samtidskonst

Fyra av Stångåstadens husfasader i Linköping kommer att prydas med konstverk i samband med konstprojektet ARTSCAPE FORM som genomförs i staden 28 september – 11 oktober 2020.

Prästbolsgatan 21 i Berga, Linköping. En av fasaderna som får en målning under ARTSCAPE FORM. Foto Stångåstaden

- Festivalen ger oss en möjlighet att erbjuda våra hyresgäster en unik konstupplevelse. Vi har valt ut fyra fasader i olika storlekar och i olika delar av staden för att så många som möjligt ska få del av konsten i sin vardag. Vi ser med spänning fram emot hur målningarna ska växa fram säger Fredrik Törnqvist, vd på det kommunala bostadsbolaget Stångåstaden.

Organisationen Artscape har genomfört liknande projekt i Sverige men nytt till festivalen i Linköping är att tekniken Augmented Reality (AR) kommer att kopplas till vissa av verken. Det gör att besökarna via en app kommer att kunna integrera med målningarna och få uppleva en helt ny dimension av gatukonst i det offentliga rummet.

Fastigheterna som är aktuella i projektet är Prästbolsgatan 21 i Berga och Snickaregatan 5a, Göran Dyks gata 2 och Götgatan 19 i de mer centrala delarna av Linköping.

Vilka konstnärer som kommer att skapa verken på Stångåstadens fasader och vilka av verken som kopplas samman med AR-tekniken kommer att presenteras i ett senare skede. Festivalen ARTSCAPE FORM hålls utomhus, är gratis och öppen för alla.

Läs mer om festivalen: artscape.se

Steget före i bostadsbranschens förändringsresa3.12.2020 14:06:34 CETBlogginlägg

På Stångåstaden har vi en vision att vara steget före. Det styr oss både i hur vi agerar gentemot våra kunder och hur vi arbetar för att utveckla branschen. Bostadsbranschen är inne i en spännande förändringsresa som jag är övertygad om kommer accelerera under de kommande åren. I takt med teknikens snabba utveckling blir våra hem alltmer uppkopplade och vi jagar ständigt lösningar som kan ge oss en enklare, smidigare och mer hållbar vardag.