Stångåstaden smyckar husfasader med modern samtidskonst

Fyra av Stångåstadens husfasader i Linköping kommer att prydas med konstverk i samband med konstprojektet ARTSCAPE FORM som genomförs i staden 28 september – 11 oktober 2020.

Prästbolsgatan 21 i Berga, Linköping. En av fasaderna som får en målning under ARTSCAPE FORM. Foto Stångåstaden

- Festivalen ger oss en möjlighet att erbjuda våra hyresgäster en unik konstupplevelse. Vi har valt ut fyra fasader i olika storlekar och i olika delar av staden för att så många som möjligt ska få del av konsten i sin vardag. Vi ser med spänning fram emot hur målningarna ska växa fram säger Fredrik Törnqvist, vd på det kommunala bostadsbolaget Stångåstaden.

Organisationen Artscape har genomfört liknande projekt i Sverige men nytt till festivalen i Linköping är att tekniken Augmented Reality (AR) kommer att kopplas till vissa av verken. Det gör att besökarna via en app kommer att kunna integrera med målningarna och få uppleva en helt ny dimension av gatukonst i det offentliga rummet.

Fastigheterna som är aktuella i projektet är Prästbolsgatan 21 i Berga och Snickaregatan 5a, Göran Dyks gata 2 och Götgatan 19 i de mer centrala delarna av Linköping.

Vilka konstnärer som kommer att skapa verken på Stångåstadens fasader och vilka av verken som kopplas samman med AR-tekniken kommer att presenteras i ett senare skede. Festivalen ARTSCAPE FORM hålls utomhus, är gratis och öppen för alla.

Läs mer om festivalen: artscape.se

Nu gör vi det – 38 nya radhus genom Kombohusavtalet22.9.2020 14:02:53 CESTBlogginlägg

En fråga jag brinner lite extra för är att pressa kostnaderna när vi bygger nytt. Jag har skrivit om industriell produktion av bostäder tidigare och tror och hoppas att ett systemskifte är på gång. Det är nödvändigt om vi ska bryta trenden där byggkostnaderna ökat många gånger mer än inflationen under de senaste 20 åren. Utvecklingen framåt hänger på stora beställare av bostäder där jag förstås räknar in Stångåstaden. Vad kan vi göra?

Vi ger inte upp – alla är värda en trygg uppväxt!2.9.2020 12:18:32 CESTBlogginlägg

Vi ser en oroande utveckling i samhället med ökat våld och kriminalitet som kryper ner i åldrarna. Det påverkar givetvis ett stort bostadsbolag som Stångåstaden. Den här veckan har Expressens fokus på frågan med satsningen Fem dagar om framtiden – så blir samhället efter corona. Idag hade jag förmånen att få vara med på ett seminarium med min kollega i Botkyrkabyggen Chris Österlund och justitieminister Morgan Johansson där vi bland annat pratade om vad vi som bostadsbolag gör.

Kombohus – ett billigare sätt att bygga18.6.2020 07:53:32 CESTBlogginlägg

Är det ett systemskifte på gång i byggbranschen? Kan vi bygga hus på samma sätt som man bygger bilar, där kunden kan göra en mängd tillval utifrån en given plattform. Många i byggbranschen har testat och tror mycket på en ökad grad av industrialisering i byggprocessen, så att vi kan upprepa saker och därmed hålla nere kostnaderna. Här är Kombohus ett alternativ, upphandlade hus som är flexibla som ett legosystem med stor variation i höjd, bredd, färg och form till en förutbestämd kostnad. I mitt blogginlägg reflekterar jag över hur vi bygger våra fastigheter.