Stångåstaden startar podd om framtidens smarta hem

I takt med teknikens snabba utveckling blir våra hem alltmer uppkopplade och vi jagar ständigt lösningar som kan ge oss en enklare och smidigare vardag. Men vad är egentligen ett smart hem? Hur ser framtiden ut för vårt boende? Om det handlar Smarta hem-podden som startats av bostadsbolaget Stångåstaden.

Robert Bäckström och Malin Hansdotter arbetar båda på Stångåstaden och är värdar för Smarta hem-podden. Foto: Andreas Äijä

-          Hyresgäster kommer att ha helt andra förväntningar i framtiden. Fler tjänster och en annan typ av service kommer integreras i boendet. För oss är det här viktiga frågor att ha koll på och med den nya podden tar vi sikte på framtidens smarta hem. Då menar vi inte bara teknik, utan även hur vi kan leva hållbart och få en så enkel och smidig vardag som möjligt, säger Heidi Berger, marknadschef på Stångåstaden.

Podden presenteras av två värdar, Malin Hansdotter och Robert Bäckström, som båda arbetar på Stångåstaden. Tillsammans med en reporter djupdyker de i olika ämnen. Det kan till exempel handla om digitala lås eller om energismart förvaltning. Diskussionerna utgår ifrån intervjuer med branschledande personer och organisationer. Det bjuds på en spännande mix av fakta, fördomar och perspektiv.

-          När tekniken utvecklas kommer vi att påverkas allt snabbare, både som hyresvärdar och hyresgäster. Samtidigt är det så mycket som inte är på plats ännu och som behöver få tydligare former. Med podden skaffar vi oss egna insikter, samtidigt som vi delar med oss till branschen och till andra som är intresserade av ämnet. Vi vet att podd är ett format som många använder för att få ny inspiration och kunskap, både som privatpersoner och i sina yrkesroller. Vi hoppas att vår podd ska inspirera och skapa många tankar och idéer om framtidens smarta hem, säger Heidi Berger.

Du hittar podden här https://www.stangastaden.se/omoss/smarta-hem-podden

Ebbepark – vi skapar framtidens stadsdel15.10.2020 13:36:19 CESTBlogginlägg

Tidigare i veckan hade vi en enklare invigning av ett mycket spännande showroom i Ebbepark. Det är både en utställning om historien bakom Ebbepark och om visionen framåt. Vi håller på att bygga en ny, unik stadsdel som också ska hjälpa oss att utveckla framtidens boende. Stångåstaden är en stor aktör och har en vision att ligga ett steg före. Då är det en självklarhet att vi måste vara med och bryta ny mark och investera i nya koncept, teknik och miljöer.

Äntligen återflytt i explosionsdrabbad fastighet2.10.2020 13:20:44 CESTBlogginlägg

Explosionen i centrala Linköping den 7 juni 2019 var en traumatisk händelse för hela staden och förstås allra mest för de som drabbades. Hos Stångåstaden fick nästan 200 lägenheter skador i olika omfattning. Ett stort antal hyresgäster evakuerades. Vissa hyresgäster fick komma hem redan efter några dagar när glassplittret sanerats och fönsterrutorna bytts ut. Andra fick vänta ett antal veckor på att komma hem. Allra värst drabbades de boende på Ådalagatan 1-3. De fastigheterna, med totalt 37 lägenheter, krävde omfattande renovering och reparationer. Den här veckan är äntligen återställningsarbetet klart och husen fylls med människor igen.

Nu gör vi det – 38 nya radhus genom Kombohusavtalet22.9.2020 14:02:53 CESTBlogginlägg

En fråga jag brinner lite extra för är att pressa kostnaderna när vi bygger nytt. Jag har skrivit om industriell produktion av bostäder tidigare och tror och hoppas att ett systemskifte är på gång. Det är nödvändigt om vi ska bryta trenden där byggkostnaderna ökat många gånger mer än inflationen under de senaste 20 åren. Utvecklingen framåt hänger på stora beställare av bostäder där jag förstås räknar in Stångåstaden. Vad kan vi göra?