Stångåstaden startar podd om framtidens smarta hem

I takt med teknikens snabba utveckling blir våra hem alltmer uppkopplade och vi jagar ständigt lösningar som kan ge oss en enklare och smidigare vardag. Men vad är egentligen ett smart hem? Hur ser framtiden ut för vårt boende? Om det handlar Smarta hem-podden som startats av bostadsbolaget Stångåstaden.

Robert Bäckström och Malin Hansdotter arbetar båda på Stångåstaden och är värdar för Smarta hem-podden. Foto: Andreas Äijä

-          Hyresgäster kommer att ha helt andra förväntningar i framtiden. Fler tjänster och en annan typ av service kommer integreras i boendet. För oss är det här viktiga frågor att ha koll på och med den nya podden tar vi sikte på framtidens smarta hem. Då menar vi inte bara teknik, utan även hur vi kan leva hållbart och få en så enkel och smidig vardag som möjligt, säger Heidi Berger, marknadschef på Stångåstaden.

Podden presenteras av två värdar, Malin Hansdotter och Robert Bäckström, som båda arbetar på Stångåstaden. Tillsammans med en reporter djupdyker de i olika ämnen. Det kan till exempel handla om digitala lås eller om energismart förvaltning. Diskussionerna utgår ifrån intervjuer med branschledande personer och organisationer. Det bjuds på en spännande mix av fakta, fördomar och perspektiv.

-          När tekniken utvecklas kommer vi att påverkas allt snabbare, både som hyresvärdar och hyresgäster. Samtidigt är det så mycket som inte är på plats ännu och som behöver få tydligare former. Med podden skaffar vi oss egna insikter, samtidigt som vi delar med oss till branschen och till andra som är intresserade av ämnet. Vi vet att podd är ett format som många använder för att få ny inspiration och kunskap, både som privatpersoner och i sina yrkesroller. Vi hoppas att vår podd ska inspirera och skapa många tankar och idéer om framtidens smarta hem, säger Heidi Berger.

Du hittar podden här https://www.stangastaden.se/omoss/smarta-hem-podden

Nu satsar vi i Berga28.4.2021 15:21:35 CEST | Blogginlägg

I dag har vi gått ut med nyheten att vi tillsammans med ICA Fastigheter, HSB Östergötland och Heimstaden inleder ett samarbete för en långsiktig utveckling av Berga centrum i Linköping. Vi är alla etablerade aktörer i området redan idag och i korta drag går samarbetet ut på att vi krokar arm och arbetar tillsammans för att utveckla Berga centrum till ett levande och attraktivt stadsdelscentrum med en mix av handel, bostäder och annan samhällsservice. Det är vår övertygelse att vi gör detta bäst tillsammans och att vi med vår gemensamma kunskap kan åstadkomma en större förändring tillsammans än var och en för sig.