Stångåstaden storsatsar på sommarlovsaktiviteter för unga i coronatider

Det här året har inget varit sig likt men Stångåstaden vill inte ställa in, utan ställer om, anpassar och genomför planerade lovaktiviteter för barn och unga under sommarlovet. Under lovets fem första veckor är det olika aktörer som med stöd från Stångåstaden arrangerar aktiviteter på olika platser i Linköping.

Volleybollspel Foto: Crelle

Barn och unga i åldern 7-17 år erbjuds en variation av aktiviteter så som beachvolley med LVC och möjlighet att prova olika typer av sporter på Sport Camp med Hangaren. Kenty fritids tar emot barn i åldern 10-12 år eller följ med KFUM på sommarkollo eller basketcamp. För den som är intresserad av programmering hålls det digitala lägret Code Summer Camp.

- Vi har en lång tradition av att arrangera lovaktiviteter med hjälp av lokala aktörer. Att det skulle bli ett undantag i år var aldrig aktuellt. Det aktörer som vi har samarbetsavtal med har varit duktiga på att ställa om sin verksamhet för att kunna fortsätta erbjuda aktiviteter för barn och unga vilket vi värdesätter, säger Fredrik Törnqvist, vd på Stångåstaden.

Stångåstaden samarbetar med en rad olika föreningar och verksamheter med målet att skapa en meningsfull fritid samt för att öka tryggheten och trivseln i våra områden – för stans bästa.

Mer information om sommarens aktiviteter finns samlade på: stangastaden.se/omoss/engagemang/fritidsaktiviteter

För mer information, kontakta gärna:
Fredrik Törnqvist, VD Stångåstaden, telefon 072 574 96 60
Karin Brinkby, Samordnare föreningssamarbeten Stångåstaden, telefon 013-20 86 26

Volleybollspel Foto: Crelle

Vi ger inte upp – alla är värda en trygg uppväxt!2.9.2020 12:18:32 CESTBlogginlägg

Vi ser en oroande utveckling i samhället med ökat våld och kriminalitet som kryper ner i åldrarna. Det påverkar givetvis ett stort bostadsbolag som Stångåstaden. Den här veckan har Expressens fokus på frågan med satsningen Fem dagar om framtiden – så blir samhället efter corona. Idag hade jag förmånen att få vara med på ett seminarium med min kollega i Botkyrkabyggen Chris Österlund och justitieminister Morgan Johansson där vi bland annat pratade om vad vi som bostadsbolag gör.

Kombohus – ett billigare sätt att bygga18.6.2020 07:53:32 CESTBlogginlägg

Är det ett systemskifte på gång i byggbranschen? Kan vi bygga hus på samma sätt som man bygger bilar, där kunden kan göra en mängd tillval utifrån en given plattform. Många i byggbranschen har testat och tror mycket på en ökad grad av industrialisering i byggprocessen, så att vi kan upprepa saker och därmed hålla nere kostnaderna. Här är Kombohus ett alternativ, upphandlade hus som är flexibla som ett legosystem med stor variation i höjd, bredd, färg och form till en förutbestämd kostnad. I mitt blogginlägg reflekterar jag över hur vi bygger våra fastigheter.