Stångåstaden tilldelas 112-priset

Tillsammans med polisen, räddningstjänsten och ambulansen tar Stångåstaden emot 112-priset för utomordentlig samverkan mellan professionella blåljusaktörer och civilsamhället för insatsen i samband med sprängdådet i Linköping den 7 juni.

Stångåstaden tilldelas 112-priset tillsammans med polisen, räddningstjänsten och ambulansen för hanteringen av explosionen på Ådalagatan 7 juni 2019.

-       För oss känns det otroligt hedrande att vi tilldelas 112-priset. Utmärkelsen är ett betyg på att vi tillsammans hanterat den här händelsen på ett så bra sätt som det varit möjligt. Jag är så oerhört stolt och tacksam att vi får ta emot priset och det delar jag givetvis tillsammans med alla otroligt engagerade och kompetenta medarbetare på Stångåstaden, säger Fredrik Törnqvist, vd på Stångåstaden.

112-priset delas ut för femte året i rad. Det har instiftats för att uppmärksamma aktörer inom framför allt alarmeringstjänsten och för att synliggöra specifika händelser där samverkan har varit avgörande för insatsens utfall. Bakom priset står SOS Alarm och utmärkelsen delas ut i samband med 112-dagen.

Motiveringen:

”112-priset 2020 tilldelas polisen, räddningstjänsten, ambulanssjukvården och Stångåstaden i Linköping för insatsen i samband med sprängdådet den 7 juni 2019. Insatsen präglades av en fin samverkan mellan professionella aktörer och civilsamhället, men också av empati och en vilja att hjälpa till utöver det vanliga.”

-       På morgonen den 7 juni 2019 exploderade en sprängladdning i centrala Linköping – i ett vanligt bostadshus och i närheten av en förskola. Många människor drabbades och fick sina hem förstörda av explosionen som är en de största explosioner som skett i Sverige. Genom årets 112-pris vill vi uppmärksamma räddningsinsatsen som kännetecknades av medmänsklighet, samverkan och empati, säger Maria Khorsand, VD vid SOS Alarm.

Utmärkelsen är också ett kvitto på att Stångåstadens krisberedskap och samverkan med blåljusaktörer fungerar mycket bra. En av Stångåstadens främsta prioriteringar är att fortsätta och verka för en ökad trygghet i våra bostadsområden.

-       Allt börjar hemma. Det är där vi har våra liv, våra drömmar, vår historia och vår framtid. Och för att vi ska kunna leva våra liv som vi vill, behöver vi känna oss trygga. Det är därför vi på Stångåstaden bryr oss så mycket om trygghet. För att ett hem är så mycket mer än tak över huvudet, avslutar Fredrik Törnqvist.

AB Stångåstaden är det kommunägda bostadsföretaget i Linköping. Koncernen äger och förvaltar ca 18 300 lägenheter, varav ca 4 200 är studentbostäder som ägs och förvaltas av dotterbolaget Studentbostäder i Linköping AB. Därutöver finns ca 100 bostäder av speciell kulturhistorisk karaktär i dotterbolaget Kulturfastigheter AB. Utbudet av bostäder är varierat, från lägenheter i sekelskifteshus till det senaste inom nyproduktion. AB Stångåstaden har ambitionen att vara det självklara valet för alla som vill bygga sin livsmiljö i Linköping

Kulturläger för unga under jullovet27.12.2019 08:00:00 CETPressmeddelande

Under en vecka på jullovet har ungdomar mellan 12-16 år i Linköping möjlighet att prova på olika kreativa aktiviteter under Stångåstaden Culture Camp. Det kan handla om musik, dans, teater, konst eller design. Nytt för i år är att man kan få göra en egen musikproduktion och spela in en egen låt. Det är Stångåstaden som i samarbete med Capeja och Sensus arrangerar Stångåstaden Culture Camp den 2-6 januari mellan klockan 10-15:00 på Skylten. Här får ungdomar chansen att upptäcka nya uttrycksformer på ett lekfullt och roligt sätt och samtidigt träffa andra ungdomar med liknande intressen. Sista dagen får ungdomarna visa upp vad de lärt sig under veckan för familj och vänner i samband med ett showroom. Läs mer: https://www.stangastaden.se/omoss/engagemang/culturecamp Media är varmt välkomna att besöka Culture Camp under någon av dagarna! Anmälan måste ske i förväg till heidi.berger@stangastaden.se eller ida.lyth@stangastaden.se För mer information, kontakta gärna: Heidi Berger, Marknadsche